Gå til innhold

Ting som er hyggelige og gjør deg glad


Gjest Slettet-Axby2kEH

Anbefalte innlegg

Dette var tragisk lesing!

Ja, det var det IceBlitz. Du fremstår som en idiot. Beklager.

 

Adrenalin er også et "rusmiddel", på den måten at du får en fysisk og mental rus på det. Du blir sterkere, raskere og bedre i det du gjør. Du blir mer våken. Og Adrenalin finner man ofte hos de som driver med livredning og lignende. Og det varer ikke i bare "noen få sekunder". Adrenalin produseres i kroppen til situasjonen som startet det ikke lenger krever det. F.eks, i en slosskamp, vil du ha adrenalin pumpende i blodårene dine hele tiden, til du blir slått ut.

Det er dokumentert at Adrenalin gir deg en rus. Det kan ikke du benekte. Følelsen av Adrenalin i kroppen er, tro det eller ei, deilig. Du vil ha mer. Derfor er det veldig lett å bli avhengig av adrenalin-ruset. Se f.eks på ekstremsporten, eller andre folk som utøver ting på kant til døden.

 

Hjernen vår lager også sin egen cannabis. Eller rettere sagt, hjernen vår produserer noe som heter "Cannabinoids", som er det samme kjemikaliet som gir rus funnet i cannabis. Du kan lese mer om denne oppdagelsen fra 2004 her.

 

 

Vel, ditt synspunkt om at jeg fremstår som en idiot skjønner jeg meg ikke på.

 

For vi snakket først og fremst om narkotika, og det å sammenligne naturlig adrenaling med kjemiske narkotiske stoffer er idiotisk. Mulig adrenalin er klassifisert som rus, det skal jeg ikke si noe på da så hvis jeg tok feil der så beklager jeg. Men uavhengig av om man blir litt sterkere og raskere osv av adrenalin kan man ikke sammenligne dette med rusen som kommer av tunge narkotiske stoffer, og heller ikke hasj.

 

Man kan godt bli avhengig av det kicket man får av adrenalin, men det er da måte på hvor langt du dro denne. Det er FÅ mennesker som har blitt så avhengig av adrenalin rush at de utøver dødsfarlige sporter osv. Og de kan fortsatt ikke kalles narkomane. De vil heller ikke dø av å kutte ut ekstremsport med umiddelbar virkning slik tunge narkomane ville gjort hvis de ble kuttet narkotilførsel umiddelbart. OSV OSV BLA BLA... Dette er avsporing og unødvendig og har ikke noe å si for selve diskusjonen rundt narkotika. Adrenalin er ikke noe man blir narkoman på og som man havner i rennesteinen av.

 

Men uansett syntes jeg diskusjonen burde avsluttes nå, så jeg skal forsøke å være flink å ikke si noe mer jeg hvertfall :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det på grunn av marihuana at Steve Jobs var kjent som en drittsekk? Jeg mener, siden du trekker dette inn som et relevant poeng i en narkotikadiskusjonen...

Et godt poeng, Hansern. Vi vet jo at langvarid narkomisbruk påvirker en persons personlighet. Om Steve Jobs ble påvirket permanent i hans fem år med forsøk, kan jeg derimot ikke si.

Så kort fortalt, litt narkomisbruk i ungdommen er ikke med på å gjøre en person stor eller liten. Det er irrelevant. (vil jeg anta)

Steve Jobs var kjent som ett rævhull, men det forandrer ikke hva han gjorde.

Steve Jobs gjorde mye rart. Det finnes også svært mange andre folk som har gjort like mye, uten narkotika-"hjelp". Så spørsmålet er; er det narkotikaen som har skapt de store menneskene, eller ble de skapt av andre hendelser?

EDIT: Det burde derimot sies at han kom med utsagn som virker meget inspirert av psykedeliske stoffer, der en av dem er; “Everything is determined…by forces over which we have no control. It is determined for the insect as well as for the star. Human beings, vegetables, or cosmic dust—we all dance to a mysterious tune, intoned in the distance by an invisible piper.”
Einstein var jo religiøs. Dvs, han var religiøs ovenfor universet og dets uendelige kompleksitet og struktur.

 

På en litt annen side: Nazi-tvillingene oppdaget marijuana og ble hippier :tease:

 

Klassisk deg å vri på hva som blir sagt. Jeg har aldri sagt dette, men han argumenterte med at "ingen store folk" har drevet med rusmidler, ihvertfall slik jeg tolket det.

Det er nok riktig, men når man peker til store personer, og sier at "de også har gjort det", prøver man å legimitere handlingen selv.

where they are prized for their perceived ability to promote physical and mental healing

Perceived ability. Ikke dokumentert.

etc etc etc

Rusmidler har vært en del av de gamle kulturene. Det er mange guder og religioner som har sin opprinnelse fra rusmidler. Og hippiebevegelsen er også en del av det. Men har det plass i dagens samfunn? Trenger vi "tripper" i hverdagen?

 

For all del. Jeg er imot rusmidler per idag, men jeg er veldig for en lovlig ruspolitikk, hvor man kan få kjøpt seg rusmidler på resept eller lignende, slik man får kontrollerte doser i en trygg pakke. Dagens rus, kjøpt via bakmenn i mørke gater, er ikke alltid like trygg, og pengene går til feil type bakpersoner.

Lenke til kommentar

For vi snakket først og fremst om narkotika, og det å sammenligne naturlig adrenaling med kjemiske narkotiske stoffer er idiotisk.

Naturlig og kjemisk er da ingen forskjell.

Forøvrig, er både Cannabis, opium, og kokain; naturlige stoffer.

 

Man kan godt bli avhengig av det kicket man får av adrenalin, men det er da måte på hvor langt du dro denne. Det er FÅ mennesker som har blitt så avhengig av adrenalin rush at de utøver dødsfarlige sporter osv.

Hvordan forklarer du berg-og-dalbane?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle minne på at alt består kjemikalier. Maten vi spiser, vannet vi drikker, luften vi puster, samt hva kroppen består av og så videre. Redusert til sine elementære bestanddeler har et menneske en relativt enkel kjemisk sammensetning. Over 99 prosent består av bare ti forskjellige grunnstoffer, og størstedelen er naturligvis oksygen og hydrogen i form av vann. Det som kan være litt "shady" med stoffer produsert illegalt er blant annet fremstillingsmetoder og råstoffene som blir brukt. Det kan være iblandet mye snusk av ulike årsaker. For å øke vekt, forlenge ruseffekten og så videre.

Lenke til kommentar

Et godt poeng, Hansern. Vi vet jo at langvarid narkomisbruk påvirker en persons personlighet. Om Steve Jobs ble påvirket permanent i hans fem år med forsøk, kan jeg derimot ikke si.

Så kort fortalt, litt narkomisbruk i ungdommen er ikke med på å gjøre en person stor eller liten. Det er irrelevant. (vil jeg anta)

 

>Narkomisbruk

 

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor mye Steve Jobs brukte rusmidler, men ikke sleng misbruk rundt som det er ingenting. Misbruk er når du kronisk bruker rusmidler, og har vanskeligheter med å komme deg ut av en slik vane. Bruk er en helt annen ting, jeg ser ikke galt i å nyte rus innimellom.

 

Steve Jobs gjorde mye rart. Det finnes også svært mange andre folk som har gjort like mye, uten narkotika-"hjelp". Så spørsmålet er; er det narkotikaen som har skapt de store menneskene, eller ble de skapt av andre hendelser?

 

Nå vrir du på hva jeg sier. Jeg sier rusbruk ikke har noen effekt på en person i det hele tatt. Psykedeliske rusmidler er ett unntak her da.

 

Einstein var jo religiøs. Dvs, han var religiøs ovenfor universet og dets uendelige kompleksitet og struktur.

 

Jeg påstår bare at utsagnet virker veldig psykedelisk inspirert som ett fun-fact. Det var rimelig irrelevant til diskusjonen.

 

Det er nok riktig, men når man peker til store personer, og sier at "de også har gjort det", prøver man å legimitere handlingen selv.

 

Nei, jeg prøver bare å påpeke at "de store har ikke gjort det" er feil, og hvor kjent en person er ikke er ett argument. Hvem som helst kan ruse seg, om de er kjent eller ikke.

 

Perceived ability. Ikke dokumentert.

 

Du plukker ut noe jeg aldri tok opp som ett argument en gang? Perceived ability er tro, tro er kultur. See my point? Jeg prøver å si at mye av kulturen vår har blitt inspirert av rusmidler, spesielt psykedeliske, det å si at slike rusmidler på magisk vis kan helbrede en person blir for dumt, og jeg ville aldri sagt det med mindre det var sant.

 

Rusmidler har vært en del av de gamle kulturene. Det er mange guder og religioner som har sin opprinnelse fra rusmidler. Og hippiebevegelsen er også en del av det. Men har det plass i dagens samfunn? Trenger vi "tripper" i hverdagen?

 

Trenger vi å avvikle stress i dag? Absolutt.

Trenger vi kulturell utvikling? Absolutt.

Trenger vi å hoppe av fra hverdagen innimellom? Absolutt.

 

Ja, jeg ville absolutt sagt at mange rusmidler har en plass i dagens samfunn, which brings me to this:

 

For all del. Jeg er imot rusmidler per idag, men jeg er veldig for en lovlig ruspolitikk, hvor man kan få kjøpt seg rusmidler på resept eller lignende, slik man får kontrollerte doser i en trygg pakke. Dagens rus, kjøpt via bakmenn i mørke gater, er ikke alltid like trygg, og pengene går til feil type bakpersoner.

 

Dagens rusmarked er ikke en sunn ting overhodet. Jeg er alt for legalisering av både psykedeliske rusmidler og cannabis av disse grunnene. Det hadde vært lettere å kontrollere at noen ikke var rusavhengig om det var solgt legalt, det hadde vært tryggere for rusbrukere og man blir heller ikke tatt for å ha 3 gram hasj i lommen.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet det er sommer når årets Tour de France begynner! &--#60;3

 

Definitivt.

 

Selv om det er knappe 15 grader her,så gleder jeg meg til Edvald sykler om en time,tror det vil stå mellom Martins,Cancellara og kanskje ett par outsidere hvis de to ikke slår til 100% i kampen om seieren i prologen.

 

Edit: Edvald har startet bra,ligger på andreplass etter første pasering,solid syklet.

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Definitivt.

 

Selv om det er knappe 15 grader her,så gleder jeg meg til Edvald sykler om en time,tror det vil stå mellom Martins,Cancellara og kanskje ett par outsidere hvis de to ikke slår til 100% i kampen om seieren i prologen.

 

20grader her :)

 

Håper på Edvald altså! Han har virket fin i formen i blandt annet NM forrige helg.

 

Cavendish kan være skummel også.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...