Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Off off ... Nå ble det vanskelig.

Føler det er nok risiko med svingningene som fondene følger, enn at jeg må i tillegg bake inn valutasvingningene.

 

Finnes det noen historikk på at globale/verden-fond gjør det bedre enn norske?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Når du satser på globale indeksfond så satser på veldig langsiktig. Jeg venter fremdeles på hvordan du forsvarer å ville binde dette mot den norske kronen. Mange av dine forbruksvarer svinger med verdensøkonomien (og kanskje du reiser på ferie eller flytter til utlandet senere).

 

Det tryggeste på lang sikt er å gjøre seg mindre avhengig av norsk økonomi. Altså ikke valutasikret.

 

Vær gjerne uenig, men da må du komme med et rasjonale for det, ikke bare "jeg vil X". 

 

Siterer meg selv:

  

Det er det samme som å satse alt på Norge. Jeg prøver å ha så mye som mulig globalt, ikke-valutasikret, og uavhengig av hvordan det går med et av verdens dyreste og oljesmurte land som jeg uansett har bolig og lønn i.

Endret av Ziff
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg har i dag langtidssparing i indeksfond, hovedsakleg globalt. Det er kapital som blir ståande i 20-40 år og eg har ikkje noko fast sparing der per i dag sidan eg allereie har lagt ganske mykje inn dei siste årene. Det er pensjonssparing.

 

Kva slags metode bør eg benytte til vidare sparing? Eg har bufferkonto samt BSU1 og BSU2, dei går sin gang. Eg har derimot rom for sparing i tillegg til dette. Det kan td. vere midlar eg kan tenke meg å bruke på bil, oppussing eller liknande i framtida (1-10 år). På sparekonto eller høgrentekonto vil dei vel miste verdi, så kva alternativ har ein då? Dette er ikkje kapital eg er avhengig av, men som eg heller ikkje vil risikere å bli halvert i verdi over natta.

 

Indeksfond er jo stort sett stabile, men ein har alltid risikoen for eit større fall. Finnes det gode sparemetodar der ein faktisk får litt verdiauke, utan den alt for store risikoen? Det kan vere snakk om 0-500 000 kroner. Indeksfond er vel for så vidt eit alternativ, og dersom det mot formidning skulle koma eit større fall rundt tida ein har bruk for pengane, så kan finansiering av bil eller oppussing tas gjennom lån på bustad. Ulempa er igjen at ved eit større fall kan det ta mange år før ein er oppe igjen på den verdien ein hadde.

 

Ekstra nedbetaling av lån er eit alternativ. Med 2% rente og potensiell verdiauke kan det jo vere ein grei måte å spare på. Pengane kan ein jo få "tilbake" ved å heve lånet igjen ved behov, så sant inntekt og verdi på bustad er stabil.

Lenke til kommentar

Når du satser på globale indeksfond så satser på veldig langsiktig.Jeg venter fremdeles på hvordan du forsvarer å ville binde dette mot den norske kronen. Mange av dine forbruksvarer svinger med verdensøkonomien (og kanskje du reiser på ferie eller flytter til utlandet senere).

 

Det tryggeste på lang sikt er å gjøre seg mindre avhengig av norsk økonomi. Altså ikke valutasikret.

 

Vær gjerne uenig, men da må du komme med et rasjonale for det, ikke bare "jeg vil X".

 

Siterer meg selv:

 

 

Det er det samme som å satse alt på Norge. Jeg prøver å ha så mye som mulig globalt, ikke-valutasikret, og uavhengig av hvordan det går med et av verdens dyreste og oljesmurte land som jeg uansett har bolig og lønn i.

Hvor langsiktig snakker vi?

Lenke til kommentar

Fond kan du bytte på hele tiden. Ta en beslutning, så justerer du på den om du blir uenig med deg selv.

Syns ikke det er noe veldig godt råd å oppfordre til å justere. Et av de største problemene med sparing i aksjemarkedet for privatpersoner er å prøve å forhindre irrasjonell atferd.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan se den med enkeltaksjer, men med ingen kostnader for fondsbytte tenker jeg det er bra for nybegynnere med fond. Putt de i obligasjoner og et indeksfond, så ser man hvilken risiko man føler seg komfortabel med, så kan man justere opp andelen i obligasjoner/indeksfond etterhvert.

Lenke til kommentar

Hvordan var det med kombinasjonfond?

 

Jeg ser på KLP fondene som er mulig å velge i Skandiabanken.

 

Jeg sjekket flere opp mot standardavvik og avgifter samt hvordan de har gjort det år til år, og kom over KLP Kombinasjon.

KLP Kombinasjon investerer i fire underliggende fond: KLP AksjeNorgeIndeks (30%), KLP AksjeGlobal Indeks II (30%), KLP Obligasjon 5 år (20%) og KLP Obligasjon Global (20%). Fordelingen mellom aksjefond og obligasjonsfond er 60/40 i gjennomsnitt men kan svinge inntil +/- 6 prosentpoeng.

  • Risiko: Middels, 4 av 7
  • Standardavvik: 5,7%
  • Sharpe Ratio: 0,80

Når jeg ser historikk har dette fondet ligget litt under kombinasjonindeksen siden 2012 med unntak av år 2013 men likevel 10% avkastning på 1 år, 20% på 3 år og 45% på 5 år.

Det har ingen kjøpsavgift hos Nordnet men er usikker på om det har forvaltningsgebyr siden det ikke står.

 

Hva tenker dere om (dette) kombinasjonfond? Det har jo og globale fond som det ble anbefalt.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

 

Når du satser på globale indeksfond så satser på veldig langsiktig.Jeg venter fremdeles på hvordan du forsvarer å ville binde dette mot den norske kronen. Mange av dine forbruksvarer svinger med verdensøkonomien (og kanskje du reiser på ferie eller flytter til utlandet senere).

 

Det tryggeste på lang sikt er å gjøre seg mindre avhengig av norsk økonomi. Altså ikke valutasikret.

 

Vær gjerne uenig, men da må du komme med et rasjonale for det, ikke bare "jeg vil X".

 

Siterer meg selv:

 

 

Det er det samme som å satse alt på Norge. Jeg prøver å ha så mye som mulig globalt, ikke-valutasikret, og uavhengig av hvordan det går med et av verdens dyreste og oljesmurte land som jeg uansett har bolig og lønn i.

Hvor langsiktig snakker vi?

5 år eller mer.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan hadde du tålt en situasjon der du dagen etter at du har satt pengene i et aksjefond våkner opp til et stort kursfall, la oss si f.eks. 20-30 %? Hadde det vært katastrofe med tanke på et planlagt boligkjøp? Hvis svaret er ja ville jeg ikke satset på aksjefond. Hvis du har litt ledig tid er det mye relevant lesestoff på nettet, se f.eks. her eller her.

Takk for info. Ettersom det er høyst usikkert om jeg kjøper bolig i nærmeste tid så tenker jeg fordele pengene slik:

 

-Lage en buffer som settes inn i høyrentekonto (ca 1,5-2%)

-Fylle opp BSU med 3,4% rente (selv om jeg ikke skatter, kjipt men..)

-Sette resten inn i boligsparekonto med 3,2% rente.

 

Høres dette klokt ut?

Fin lesing den der angående renters renter, viser hvor mye det faktisk har å si. Så lenge en skal spare i 5 år eller mer så ville jeg valgt fond.

Bare synd det er så mye skatt på rente. Veldig mye av rentesrentene forsvinner jo i rent tap til staten.

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

Lenke til kommentar

Ekstra nedbetaling av lån er eit alternativ. Med 2% rente og potensiell verdiauke kan det jo vere ein grei måte å spare på. Pengane kan ein jo få "tilbake" ved å heve lånet igjen ved behov, så sant inntekt og verdi på bustad er stabil.

Hvorfor tror du at det er sparing å betale ned ekstra på boliglånet når inflasjonen er høyere enn boliglånsrenten? Må da være bedre å sette pengene inn på boligsparekonto med litt bedre renter?

Lenke til kommentar

Ekstra nedbetaling av lån er eit alternativ. Med 2% rente og potensiell verdiauke kan det jo vere ein grei måte å spare på. Pengane kan ein jo få "tilbake" ved å heve lånet igjen ved behov, så sant inntekt og verdi på bustad er stabil.

Verdiøkning får du uavhengig av nedbetaling av lån. Å betale ned lån er som å spare i bank til rente lik boliglånsrenta.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

 

Ekstra nedbetaling av lån er eit alternativ. Med 2% rente og potensiell verdiauke kan det jo vere ein grei måte å spare på. Pengane kan ein jo få "tilbake" ved å heve lånet igjen ved behov, så sant inntekt og verdi på bustad er stabil.

Verdiøkning får du uavhengig av nedbetaling av lån. Å betale ned lån er som å spare i bank til rente lik boliglånsrenta.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

 

 

Helt tullete med andre ord. Hakket bedre å spare på boligsparekonto. Men selv det er å la pengene råtne bort. 

Lenke til kommentar

Vurderer å spare langsiktig i et indeks fond. (Globalt)

Ser da på følgende to alternativer:

 

  • DNB Global Indeks
  • Storebrand Indeks - Alle markeder

Disse har hatt nokså lik utvikling siste årene, mye fordi de har mye av samme porteføljen.

 

Men klarer ikke å bestemme meg for hvem av de jeg bør satse på. 

 

Noen råd?

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...