Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men månen beveger seg jo vekk fra oss?

 

Kan den miste fart? Hvis den mister fart, så skulle den vel falt ned i en lavere høyde, men det gjør den jo ikke.

 

Har månen for stor fart, slik at den er egentlig på vei til en høyere bane, men dette slakkes sakte ned fordi månens påvirkning av vannet på jorden (og omvendt) får den til å miste fart?

Lenke til kommentar

Rett meg om jeg tar feil, men jeg tror interaksjon med tidevann fører til at månen faktisk henter energi ut fra jorda, så det som faktisk skjer er at månen beveger seg lengre bort fra jorda, mens jordas rotasjon blir treigere. Intuisjonen sier altså at månen egentlig burde miste energi (og burde da nærme seg jorda), men det er faktisk det motsatte som skjer. Energien som blir frigjort i tidevannet kan man altså si at kommer fra jorda selv.

 

Det er iallfall slik jeg husker det, arrester meg om jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Hvordan er mulighetene for begravelse for en ateist?

 

Jeg vil ikke bli begravet på en kristen måte den gangen jeg skal dø en gang langt inn i fremtiden :)

 

Ateister blir kastet rett på søppelhaugen! Neida, kirkegårdene eies av staten og man kan begraves der uansett religion om jeg ikke tar helt feil. Kremasjon er jo også en mulighet, og en minnesstund for den døde trenger jo ikke å være noe kristent.

Lenke til kommentar
Men er hastigheten bort fra Jorden konstant? Hva med den svekkede gravitasjonen og følgelig ditto tidekrefter som følge av økt avstand? Eller spiller dette ingen rolle?

Jepp, det vil spille en rolle. Det var derfor jeg skrev "grovt regnet". ;) Regner man finere på det må man ta hensyn til det.

 

Hvordan er mulighetene for begravelse for en ateist? Jeg vil ikke bli begravet på en kristen måte den gangen jeg skal dø en gang langt inn i fremtiden :)

Det er gode muligheter. Både i kirke og religionsnøytrale steder. Både ateister, kristne og andre troende kan velge mellom ulike måter å gravlegges på. De fleste velger kirkegård, enten i form av urnenedsettelse (etter kremasjon) eller kistnenedsettelse.

 

Humanetisk forbund har en god informasjonsside om religionsnøytrale gravferder. Se også brosjyren deres. Drøyt 1% velger religionsnøytrale gravferder i Norge. Noe som betyr at en rimelig stor del ateister gravlegges på religiøs måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...