Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva brukes trykklufttankene til?

Bremsene f.eks.

Vel, i alle fall til at bremsene IKKE bremser... Selve bremsene er fjærbremser med trykkluftsylinder som holder dem åpen og kan regulere bremsetrykket med bremsepedalen.

Lastebiler og busser bruker trykkluften til å overvinne fjæra som holder bremsene ulåste. Går det hull på trykktanken mister de altså bremsene (men de oftest flere bremsesystem, så det er vanligvis ikke en total katastrofe).

 

På tog og togvogner er det imidlertid et omvendt system, der er bremsene aktivert (låst) når det ikke er trykk i systemet, og det må pumpes opp trykk i systemet for å deaktivere bremsene. Det hender at dårlig vedlikeholdte godsvogner mister deaktiveringstrykket og at disse vognene derfor slepes med toget med låste hjul. Dette gir et gnistregn som nesten hver eneste sommer antenner gressbranner i det toget passerer.

Lenke til kommentar
Lastebiler og busser bruker trykkluften til å overvinne fjæra som holder bremsene ulåste. Går det hull på trykktanken mister de altså bremsene (men de oftest flere bremsesystem, så det er vanligvis ikke en total katastrofe).
Sikker på dette?

Satt på en lastebilsjåfør en gang, og vi pratet litt om hvordan lastebilen hans funket, og han sa at det var trykkluft som holdt bremsene borte, han dro blandt annet fram eksempler hvor en kollega av han hadde mistet trykket bakover, sånn at bakhjulene hans hadde låst seg.

Lenke til kommentar

ang. månen; effekten av at den forsvinner fra oss resulterer vel i at jorden roterer fortere? trodde det var månens gravitasjon som bremset jorden. trodde også at det var månen som forårsaket tidevannet med sin gravitasjon..

 

en annen ting om månen, står ikke den ganske langt nord i forhold til jorda, slik at den ser større ut for oss enn de i australia?

Lenke til kommentar
Men trykkluften går utelukkende til bremsesystemet?

På busser brukes trykkluft også til å åpne / lukke dørene tror jeg. Usikker på hvilke andre bruksområder trykkluften har.

 

Jeg tror den også blir brukt til å heise bussen ned / opp, slik at det er lettere for folk i rullestol / med rullator, å komme seg på bussen,

Lenke til kommentar
Hvor mye var krona verdt i 1972 i forhold til i dag?

 

Konsumprisindeksen

1 kr. i 1972 tilsvarte 5.81 kr. i 2007.

 

:)

 

Takker :D

Hmm, får ikke dette til å stemme helt. I følge fattern var du konge på byen hvis du hadde med deg en femtilapp ut tidlig i -70 åra. Har du med 300 kr i dag kommer du ikke like langt. :hmm:

 

 

Nå kan jo selvfølgelig øl-indeksen ha forandret seg mye mer enn konsumprisindeksen da...

Lenke til kommentar
ang. månen; effekten av at den forsvinner fra oss resulterer vel i at jorden roterer fortere? trodde det var månens gravitasjon som bremset jorden. trodde også at det var månen som forårsaket tidevannet med sin gravitasjon..

 

en annen ting om månen, står ikke den ganske langt nord i forhold til jorda, slik at den ser større ut for oss enn de i australia?

Jepp, månen gir det meste av tidevannseffekten. (Sola bidrar noe mindre men fortsatt merkbart)

 

Jeg vet ikke om jorda vil rotere raskere når avstanden til mønen øker. Jeg vil gjette på at rotasjonshastigheten forblir den samme eller synker ørlite.

 

Månen ser ikke større ut fra Australia enn herfra. Månen roterer ikke "rundt nordpolen" men rundt hele jorda med Jorda som sentrum i sirkelbevegelsen. Avstandene fra månen til det nærmeste punktet på jorda og til det fjerneste punktet på jorda er ikke særlig forskjellige. Ikke nok til å gi en synlig størrelseforskjell. Derimot varierer diameteren månens bane seg litt. Det gir heller ikke noen synlig effekt til daglig men når det er solformørkelse kan det være forskjellen mellom total solformørkelse og delvis solformørkelse.

 

Blir mann brunere eller får mere farge av å spise gulerøtter? Hvor mye må i så fall til?

Ja, det er vist noen vitaminer som hjelper til med pigment-dannelsen. Regner med det ikke trengs så veldig mye i grunn. Kanskje en gulrot om dagen eller to. Men jeg er langt i fra sikker på dette og hvordan det virker så noen andre må bistå med mer viten.

Lenke til kommentar
ang. månen; effekten av at den forsvinner fra oss resulterer vel i at jorden roterer fortere? trodde det var månens gravitasjon som bremset jorden. trodde også at det var månen som forårsaket tidevannet med sin gravitasjon..
Gravitasjonskreftene som virker mellom Jorden og månen forårsaker noen interessante effekter. De mest innlysende er tidevannskreftene. Gravitasjonen virker sterkest på den siden av Jorden som ligger nærmest månen, og tilsvarende svakere på den motsatte siden. Overflaten blir dermed trukket mot månen, med størst utbulninger i de områdene som er dekket av vann. Siden Jorden roterer mye raskere enn tiden månen bruker på ett omløp (29,5 døgn), flytter disse "bulene" (høyvannet) seg rundt Jorden omtrent to ganger daglig. Også selve jordskorpa beveger seg ørlite opp og ned ved flo og fjære.

 

Jordrotasjonen forflytter utbulningene litt i forkant av punktet som befinner seg rett under månen. Dette betyr at kreftene mellom Jorden og månen ikke er eksakt mellom tyngdepunktene deres. Resultatet er et dreiemoment eller vridningskraft som virker på Jorden, og en akselerasjonskraft som virker på månen. Kreftene forårsaker en netto-overføring av rotasjonsenergi fra Jorden til månen, noe som forsinker jordrotasjonen med omtrent 1,5 millisekunder/århundre (for omtrent 900 millioner år siden var det 481 dager à 18 timer i et år) og i tillegg øker månens avstand til Jorden med ca. 3,8 cm/år.

http://www.astro.uio.no/ita/DNP/nineplanets/luna.html

http://www.astro.uio.no/ita/DNP/nineplanets/earth.html

en annen ting om månen, står ikke den ganske langt nord i forhold til jorda, slik at den ser større ut for oss enn de i australia?
Av og til gjør den det, av og til gjør den det ikke.

Fordi: Månens baneplan er vinklet 5,14° i forhold til Jordas baneplan. Fordi jordas rotasjonsakse er vinklet omtrent 23,45° i forhold til jordbaneplanet (dette er årsaken til årstidene), så er månens baneplan vinklet omtrent 18° i forhold til Jordas ekvatorplan. Dette betyr at på halve runden er månen rett over områder sør for ekvator og resten av tiden er den nord for ekvator.

http://www.astro.uio.no/ita/DNP/nineplanets/data.html

http://www.astro.uio.no/ita/DNP/nineplanets/data2.html

Lenke til kommentar
Blir mann brunere eller får mere farge av å spise gulerøtter? Hvor mye må i så fall til?

Ja, det er vist noen vitaminer som hjelper til med pigment-dannelsen. Regner med det ikke trengs så veldig mye i grunn. Kanskje en gulrot om dagen eller to. Men jeg er langt i fra sikker på dette og hvordan det virker så noen andre må bistå med mer viten.

Nei. Det er ikke vitaminene i gulroten som gjør deg brun. Det er et stoff som heter betakaroten. Betakaroten er en antioksidant som kan omdannes til A-vitamin. Betakaroten har en sterk farge og kan bidra til at man får en brunere hudfarge. Men det har ingenting med hudens pigmenter å gjøre så vidt jeg har lært. Dette stoffet lagrer seg derimot i underhuden og bidrar til brunfargen. Man må spise mye gulrøtter for at det skal få en effekt. Vil du satse på brunfarge fra betakaroten (slik en foreleser ved et kjent universitet faktisk gjorde) bør du ta det som kosttilskudd (altså i mer konsentrert form), men jeg vet ikke noe om dosering. Betakaroten må visstnok ikke tas hvis man røyker, fordi mixen av røyk og betakaroten er en aldri så liten kreftfremkallende dynamittkubbe. Det er jo en herlig ironi i det siden betakaroten er en antioksidant....

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar
Hva skjer om jeg blander KNO3 + H2SO4 + nitroglyserin som skrives ut med respet til hjerteproblemer

Er ikke dette en litt merkelig blanding? Hvis du tilsetter glyserol til en blanding av svovelsyre og salpetersyre, så får du faktisk dannet nitroglyserin. Det er mulig du får lignende egenskaper i blandingen som oppstår hvis du løser fast salpeter i svovelsyre også, slik som du skriver, men jeg er ikke sikker.

 

Hvis du derimot blander alt det du ramser opp, så ser jeg for meg at du får en sterk varmeutvikling som kanskje får nitrationene til å dekomponere, slik at du får dannet nitrøse gasser som er giftige og lukter vondt. Jeg ville ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Hmm, får ikke dette til å stemme helt. I følge fattern var du konge på byen hvis du hadde med deg en femtilapp ut tidlig i -70 åra. Har du med 300 kr i dag kommer du ikke like langt. :hmm:

 

 

Nå kan jo selvfølgelig øl-indeksen ha forandret seg mye mer enn konsumprisindeksen da...

Og alkoholavgiftene.

Lenke til kommentar

Dessutan fekk ein sikkert kjøpt masser av hasj på byen i 70åra :D.

 

Frå spøk til revolver. Eg har eit litt "rart" problem med bilen. Kvar gong eg stig utav han (etter å ha vore på køyretur) er eg anten lada eller utlada med statisk elektrisitet. Dvs. eg får støyt av første tingen eg tar på av metall som er jorda. Kva kan vere årsaka til det?

 

(Eg synes kanskje problemet var for lite til å starte ein eigen tråd i biltekniskdelen av forumet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...