Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det norske atomvåpenprosjektet estimerte en kostnad på 2-3 milliarder 1946 kroner for å lage en håndfull (under 20) stridshoder av hiroshima-type. I alle sånne prosjekter er det første eksemplaret dyrest så du sparer ikke så voldsomt mye på å bare lage *en* bombe.

Okei.. Eg tenkjer berre på dette fordi under den kalde krigen hadde Sovjet og USA nok bomber til å øydeleggje jorda 60 gonger (eller noko sånt). Kvifor stoppa dei ikkje berre når dei fant ut at dei hadde nok til å øydeleggje jorda ein gong kvar? Kvifor ikkje bruke pengane på hæren, romforskning el. andre ting? Økonomisk uforsvarleg!

Militæret i alminnelighet og det amerikanske militæret i særdeleshet driver med utstrakt utrednings- og analysevirksomhet, så dersom du vet at de hadde for mange bomber, kan du kontakte dem. Jeg er spent på argumentene.

 

For det første har det totale våpensystemet lav sannsynlighet for å klaffe 100 prosent, så for f.eks. et missil: overføring av ordrer, korrekt oppskyting, korrekt navigasjon, ankomst til målområde uten å ha blitt avskjært, utløsning i korrekt posisjon og ikke minst høyde, og at bomben faktisk fungerer. Statistikken fra NASA viser med all tydelighet at dette ikke er plankekjøring.

 

Dernest må en gå ut fra at i en atomkrig blir deler av atomarsenalet satt ut av funksjon. Dette gjelder både geografisk såvel som forsvarsgrener, siden kommandokjeden må være operativ for å kunne bruke våpnene.

 

Tidsaspektet er viktig, planen var å bombe ut motparten i såpass grad at en fikk færrest mulige atomvåpen i retur fra fienden.

 

Enorme ressurser har vært brukt i atomkappløpet, en bør regne med at de gjorde hjemmeleksene. Forøvrig har jeg aldri sett underbygget at en virkelig kunne ødelegge jorden 60 ganger (gitt at alle våpen faktiusk fungerte), ikke minst når en ser på erfaringene fra Hiroshima og Nagasaki.

 

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?...TRGUVDUK6E1.DTL

The Bank of Japan building is one of the few downtown structures to survive largely intact; remarkably, it was open for business two days later.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Hvor mye koster det å ha på en pc i 24 timer?

Forutsatt at det er en vanlig pc, ikke en monster-PC.

Endret av Zeph
Fjerna unødig ordbruk
Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å ha på en pc i 24 timer?

Forutsatt at det er en vanlig pc, ikke en monster-PC.

 

Veldig vanskelig å si, strømforbruker varierer fra PC til PC og etter hvilket strømmodus du benytter på PCen osv, men jeg tipper du kanskje bruker 5 kilowatt timer per døgn (da snakker vi en lat familiePC som mamma har kjøp, ikke en gamerPC med 10 interne harddisker og et 8800gtx kort, den vil nok for bruke dobbelt så mye) noe som er et par kroner i døgnet i renstrøm pris.

 

Så kanskje en 50-60 kroner i mnd?

 

Ganske vill (kvalifisert?) gjetting fra min side

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å ha på en pc i 24 timer?

Forutsatt at det er en vanlig pc, ikke en monster-PC.

 

Veldig vanskelig å si, strømforbruker varierer fra PC til PC og etter hvilket strømmodus du benytter på PCen osv, men jeg tipper du kanskje bruker 5 kilowatt timer per døgn (da snakker vi en lat familiePC som mamma har kjøp, ikke en gamerPC med 10 interne harddisker og et 8800gtx kort, den vil nok for bruke dobbelt så mye) noe som er et par kroner i døgnet i renstrøm pris.

 

Så kanskje en 50-60 kroner i mnd?

 

Ganske vill (kvalifisert?) gjetting fra min side

 

5 kilowatttimer i døgnet er jo over 200 watt i snitt. Det er jo å kjøre en greit spesifisert PC (ok CPU ok skjermkort, ikke lat familiePC) på full load hele døgnet. Normal "døgnbruk" vil nok føre til en gjennomsnittsbruk på under det halve av det vil jeg tro.

 

AtW

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hvor mye strøm bruker denne pc-en?

 

PSU: bZerk 500 w

HK: HK: ASUS A8R32-MVP Deluxe

CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4200+

RAM: 2.0 GB (2x1024)

GPU: Radeon X1900 Series

HDD:

1. 400gb samsung spinpoint

2. 400gb samsung spinpoint

Mus: G5 2007 versjon

Tastatur: Microsoft Natural PS/2 Keyboard

Vifter: 3x 80 papst vifter 1x 120 papst vifte

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at det funker med bare fingre eller annen form for hud når man skal bruke en touchscreen? Altså hvis man har en touchscreen så funker det ikke å dra en penn over skjermen. Man må bruke fingeren.

 

Touchscreen tror jeg bruker samme prinsipp som en trackpad, altså spenningsforskjeller/jordpotensiale.

 

Prøv å bruk skjermen med en metallbit som du holder i, eller en teskje? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm
Hvor mye koster det å ha på en pc i 24 timer?

Forutsatt at det er en vanlig pc, ikke en monster-PC.

 

Veldig vanskelig å si, strømforbruker varierer fra PC til PC og etter hvilket strømmodus du benytter på PCen osv, men jeg tipper du kanskje bruker 5 kilowatt timer per døgn (da snakker vi en lat familiePC som mamma har kjøp, ikke en gamerPC med 10 interne harddisker og et 8800gtx kort, den vil nok for bruke dobbelt så mye) noe som er et par kroner i døgnet i renstrøm pris.

 

Så kanskje en 50-60 kroner i mnd?

 

Ganske vill (kvalifisert?) gjetting fra min side

 

Er en diskusjon jeg har ser du.

Om det er dyrt å ha på dataen nesten hele tiden.

Da jeg får slengt i trynet at det er skikkelig dyrt..

Skjermen er jo ikke på hele tiden, den bare står der og driver med sitt.

 

Så er det tallet der en ca-ca?

Eller er det feil det matsern sier? Ganske viktig ^^

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å ha på en pc i 24 timer?

Forutsatt at det er en vanlig pc, ikke en monster-PC.

 

Veldig vanskelig å si, strømforbruker varierer fra PC til PC og etter hvilket strømmodus du benytter på PCen osv, men jeg tipper du kanskje bruker 5 kilowatt timer per døgn (da snakker vi en lat familiePC som mamma har kjøp, ikke en gamerPC med 10 interne harddisker og et 8800gtx kort, den vil nok for bruke dobbelt så mye) noe som er et par kroner i døgnet i renstrøm pris.

 

Så kanskje en 50-60 kroner i mnd?

 

Ganske vill (kvalifisert?) gjetting fra min side

 

Er en diskusjon jeg har ser du.

Om det er dyrt å ha på dataen nesten hele tiden.

Da jeg får slengt i trynet at det er skikkelig dyrt..

Skjermen er jo ikke på hele tiden, den bare står der og driver med sitt.

 

Så er det tallet der en ca-ca?

Eller er det feil det matsern sier? Ganske viktig ^^

 

Det jeg sa er nok i overkant høyt ja.

Tipper du kan ligge helt nede på 2kw i døgnet om du har en lat pc med lavbrukende CPU osv.

Om du er så langt nede som 2kw per døgn så er det ikke noe jeg vil kalle dyrt.

 

Vil ikke kalle det dyrt med 5kw i døgnet heller for å si det sånn.

 

2kw i døgnet er jo som 2stk 40watts pærer :p

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar

En normal, godt brukt hjemme-PC som takler spill står anslagsvis på i 10 timer i døgnet, fra man kommer hjem fra jobb/skole til man legger seg:

4 timer aktiv spilling. La oss si i gjennomsnitt 80% av maksimalt effektforbruk på 300W. Med andre ord en ganske heftig spill-PC med veldig krevende spill på (altså ikke WoW, CnC eller CS)

4 timer surfing/musikk/nedlasting og annet "kontorarbeid". Med et effektforbruk på 40% av maks effekt.

2 timer med skjermspareren (når man spiser middag, kveldsmat, ser et program eller to på TVen, prater i telefonen eller gjør noe annet). Effektforbruket til sånt er anslagsvis 20% av maks effektforbruk.

 

Legger vi sammen dette får vi:

4h*0,8*300W + 4h*0,4*300W + 2h*0,2*300W = 1560 Wh = 1,56 kWh.

 

I tillegg må man huske at det er ikke alle kvelder man sitter hjemme foran PCen. I tillegg må vi ikke glemme at dette er effektforbruket til PCen isolert sett. Ser man litt større på det så vil 1,56 kWh varme avlaste andre varmekilder i huset i hvert fall store deler av året. Kostnaden fører altså med seg besparelser andre plasser.

Lenke til kommentar
Hvor mye strøm bruker denne pc-en?

 

PSU: bZerk 500 w

HK: HK: ASUS A8R32-MVP Deluxe

CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4200+

RAM: 2.0 GB (2x1024)

GPU: Radeon X1900 Series

HDD:

1. 400gb samsung spinpoint

2. 400gb samsung spinpoint

Mus: G5 2007 versjon

Tastatur: Microsoft Natural PS/2 Keyboard

Vifter: 3x 80 papst vifter 1x 120 papst vifte

Jeg sitter 2 timer på morningen og surfer og kanskje spiller litt.

Ifra 4 på ettermiddagen brukes pc-en til musikk frem til klokken 7 hvor jeg setter meg ned på pc-en og sitter litt på msn + musikk og surfer, spiller litt CS og ser kanskje en eller to filmer frem til klokken halv 11 hvorpå jeg legger meg og lar kanskje pc-en stå på for å laste ned noen ting.

 

Hvor mange kWh er ca dette?

Lenke til kommentar
psu'en din tillater den max 0,5kW/h, men det er tvilsomt at du bruker det, sikkert ikke mere en 0,35kW/h +- ved aktiv bruk..

 

Kilowatt angir energi per tid, derfor gir det ikke så mye mening å si "Energi per tid, per time" som du skriver. Og selv om du bruker kilowatt-time, så kan man kjøre en 500 watts forskyning så lang tid man vil, og bruke så mange kilowattimer man vil (kilowatt-timer er et måle på energi). Det eneste som gir noenlunde mening, selv om det er usannsynlig krøkkete å formulere seg slik, er Kilowatt-timer per time (Kwh/h), men det er det samme som kilowatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...