Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor nettbutikker nekter å ta seg betalt i dollar. Bare man betaler det de vil ha (omregnet til dollar etter dagens kurs)

Fordi når kursen raser utover kan de risikere å tape penger i lengden på det? Når det som var verdt masse penger i dag nesten ikke er verdt noen ting i morgen...

Det er jo bare å ta en dårlig kurs fra kunden sånn at de ikke taper på så små endringer som kan skje fra dag til dag. Det er tross alt snakk om endringer i størrelseorden 0-1% per dag og nå de siste to ukene som kursen har rast så har den rast med hele 5% (like etter en oppgang på ca 2%). Tar de 5% overkurs fra kunden så har de med andre ord sikret seg godt. Til og med et ras som de siste par ukene så ville de ikke tapt penger.

 

Jeg har et spørsmål. Leste nettopp om forliket om statskirken, her heter det blant annet at kongen fortsatt må bekjenne seg til lutheranismen. Hva skjer om kongen plutselig finner ut at han ikke gidder være kristen likevel?

Da må han vel fratre "stillingen" som konge før han bytter livssyn. Hvis ikke så bryter han jo loven.

 

På tross av religionsfriheten som stadfestes i grunnlovens paragraf 2 så bryter kongen med grunnlovens paragraf 4 om han velger et annet livssyn. Er det noen som vet hva strafferammen på det lovbruddet er? Bot? Fengsel? Miste "stillingen" som konge?

 

Vil i så fall lovbruddet bli tatt til retten eller vil man se gjennom fingrene med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jo følge opp med noe jeg har lurt på med fly, det ser ut som propellene evt jetemotoren roterer samme vei på alle motorerer på ett gitt fly, det vil jo sette opp et dreimoment som forsøker å vippe flyet, hvorfor roterer de ikke hver sin vei?

 

AtW

Jeg tror det er for å unngå å måtte lage en venstre- og en høyre-motor. Mye lettere med reservedeler og slikt om alle motorene er like.

 

 

Vil ikke to motorer som er plassert på hver sin side av vippepunktet (flykroppen), og som roterer samme vei, motvirke hverandres dreimoment, slik at dette ikke er et problem?

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål. Leste nettopp om forliket om statskirken, her heter det blant annet at kongen fortsatt må bekjenne seg til lutheranismen. Hva skjer om kongen plutselig finner ut at han ikke gidder være kristen likevel?

Da må han vel bli avsatt som konge eller man må endre grunnloven eller man må se gjennom fingrene med det. På tross av religionsfriheten som stadfestes i grunnlovens paragraf 2 så bryter kongen med grunnlovens paragraf 4 om han velger et annet livssyn. Er det noen som vet hva strafferammen på det lovbruddet er?

Så kongen kan faktisk straffes for å ikke tro på kristendommen? :eek: Helt utrolig.

Lenke til kommentar

Jeg er iallfall fremtidig jurist ;)

 

Noen ekspert på kongejus er jeg dog ikke.

 

Generelt kan jeg imidlertid si at det bør ligge forskjellige reaksjoner bak enver rettslig plikt. Ellers har man ingen grunn til å følge dem. Men det går fint an å ha en plikt uten noen reaksjon, og reaksjonen behøver uansett ikke være i form av straff.

Lenke til kommentar

Hvordan begynner de fleste å røyke?

 

Jeg ser for meg at det begynner med litt festrøyking for å være med i gjengen, og dette fortsetter. Så går dem uten at de legger merke til det, over fra å bare røyke på fest uten å være avhengig, til å bli avhengig og røyke mer og mer.

 

Jeg har selv aldri røykt i det heletatt, men har en kompis som er festrøyker (blir feil å si festrøyker, men sånn en halv eller en sigg på fest ca. annenhver helg) og han er skråsikker på at han aldri ikke kommer til å bli avhengig.

Lenke til kommentar

For å svare for meg selv og ikke alle andre så begynte jeg ikke å røyke før jeg starta med hasjen.

Klarte å slutte med hasjen, men røyken er faen så seig å bli kvitt. :p

 

Nå skal det nevnes at jeg ikke er særlig typisk. De fleste som starter med hasj røyker vanlig røyk først.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Er det sant at barn som har foreldre som røyker har større sansynlighet for å begynne selv?

 

Begge mine foreldre røyker og har gjort det siden før jeg var født, og jeg tror det er derfor jeg IKKE har begynt eller prøvd :)

 

For meg virker det som det er omvendt, altså, barn med foreldre som ikke røyker, har lettere for å begynne. Tror uansett at det er mye annet som spiller større rolle for om man begynner eller ikke.

Lenke til kommentar
Vi kommer visst aldri til å bli kvitt myten om at alle begynner å røyke for å være tøffe. Jeg ble tilbudt min første sigg på kafe av folk jeg absolutt ikke betrakter som tøffinger, og jeg syntes det var godt fra første trekk. Hvis ikke hadde jeg aldri tatt en til.

 

Men det er jo tøfft... alle som røyker er knalltøffe :whistle:

Lenke til kommentar

Månen går rundt jorda. Det har den nesten alltid gjort.

Vi kan høste energi på grunn av tidevannskreftene som oppstår pga av månen.

Hvor kommer den energien fra?

Månen stopper jo ikke opp gjør den?

 

"Energiloven sier at energi verken kan skapes eller forsvinne, bare overføres fra en energiform til en annen."

 

Ifølge denne loven så må månen miste energi ? evt, hvordan gjør den det?

Lenke til kommentar

Jeg begynte å røyke fordi jeg hadde hørt at det var avslappende og godt for å koble av. Synes det var godt fra første røyk jeg også. Det med at barn med foreldre som røyker har større sjanse for å begynne selv, det varierer vel fra person til person, men jeg tror det er lettere å røyke for barn med røykende foreldre. Mine foreldre røyker, og jeg stjal min første røyk fra mamma. Siden de røyker selv merkes det ikke like godt at jeg røyker, og sånn tror jeg det er for mange andre også.

Lenke til kommentar

Redigert: Månen mister energi ved at den mister hastighet. Det er altså bevegelsesenergi som går over til andre energiformer. Månen fjerner seg altså sakte men sikkert fra jorda.

 

Det med tøffhet og røyking tror jeg er henger sammen med alder og miljø. På ungdomskolen var det en generell holdning om at røyking var tøft blant over halvparten av elevene. Nå kjenner jeg ingen på min alder som synes det er noe tøft. Tvert i mot har røykerne dårlig samvittighet ovenfor seg selv og andre på grunn av røykinga. De sier hele tiden at de skal slutte og noen går helhjertet inn for det og klarer det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...