Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Dessutan fekk ein sikkert kjøpt masser av hasj på byen i 70åra :D.

 

Frå spøk til revolver. Eg har eit litt "rart" problem med bilen. Kvar gong eg stig utav han (etter å ha vore på køyretur) er eg anten lada eller utlada med statisk elektrisitet. Dvs. eg får støyt av første tingen eg tar på av metall som er jorda. Kva kan vere årsaka til det?

 

(Eg synes kanskje problemet var for lite til å starte ein eigen tråd i biltekniskdelen av forumet).

 

Når jeg har på meg fleecejakka mi får jeg alltid støt når jeg tar i metallet på døren etter en kjøretur. Du kan jo alltids unngå det ved å jorde deg i metallet på bilen mens du kjører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo kle deg anderledes. ;)

 

En litt mer behaglig måte å lade seg ut på er å berøre jord med metall. Jeg pleide å holde innerst på bilnøkkelen og berøre noe metall med tuppen på nøkkelen da jeg sleit med det samme. Du kan fortsatt kjenne det kiler ørlite grann men ikke så ille som hvis du bruker fingertuppen.

Lenke til kommentar
Men trykkluften går utelukkende til bremsesystemet?

På lastebiler vil jeg tro det ja. Regner med de bruker hydraulikk til å heise opp lasteplanet og eventuelle luker.

 

Men trykkluften går utelukkende til bremsesystemet?

På busser brukes trykkluft også til å åpne / lukke dørene tror jeg. Usikker på hvilke andre bruksområder trykkluften har.

På bussene brukes dørene til å holde dørene igjen, i allefall på de Volvo bussene Tromsbuss. Regner med det er et slags sikkerhetssystem for å forhindre at dørene ikke åpner seg hvis man går tom for strøm. Da kan man jo bare åpne nødventilen, så forsvinner alt luften =)
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjevne ut en kompost-haug og fant verdens ekleste dyr. Det var i små groper i en maurtue med små svarte maur i. Dyret var veldig klumsete og så ut som en larve med hoggtenner og beina var kun foran på kroppen.

Hva i alle dager er dette? Fant tre stk i tua og helte gift på dem.

 

Legger ved exlt paint-skilz tegning. Det foran skal være munnen og alle strekene er bein.

post-61441-1207926629_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Er det noen grense for hvor mye høy en lyd kan bli?

I jordas atmosfære? Ja!

 

Grensa oppstår når det trykket i lydbølgene har en amplitude på 1 atmosfæres trykk. Altså når det absolutte lufttrykket pulserer mellom 0 og 2 atmosfærers trykk. Grensen er på 194 dB.

 

I trykkkammer eller på havets bunn kan lydtrykket bli ennå høyere. F.eks er trykket på det største havdypet ca 1100 atmosfærer. Der kan lydtrykket i teorien pulsere mellom 0 og 2200 atmosfærer. Det er ca 224 dB om jeg har regnet rett.

Lenke til kommentar
Det ma jo vaere farligere at dorene ikke lukker seg ved kjoring, enn at de ikke apnes ved en krasj. Man har jo alltids nodhammeren. Men at feks gamle folk og barnevogner faller ut i en sving er ikke like greitt.
Men det er jo bedre at dørene holder seg oppe hvis noe skulle gå galt, da kommer jo folk seg ut. Luften kan kun komme ut på to måter, enten ved at nødventilen åpnes, eller ved at sjåføren trykker på knappen sin.

Er det feil med døren, vil den ikke lukke seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...