Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hydrogenbomber (fusjon) er vel i prinsippet en hydrogen-beholder med en fisjonsbombe som tennsats. Fisjonsbomber har en teoretisk minste vekt av fissilt materiale, kritisk masse, som avhenger av type materiale osv. Her er en liste over kritisk masse for noen vanlige fissile materialer. Kjapt: Uran 15-52 kg, plutonium 9-100 kg.

 

Mengden fisjonert materiale kan sikkert også utledes fra energimengden (kilotonn TNT) og andelen av energien som skyldes fisjon: 2-15%.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hydrogenbomber (fusjon) er vel i prinsippet en hydrogen-beholder med en fisjonsbombe som tennsats. Fisjonsbomber har en teoretisk minste vekt av fissilt materiale, kritisk masse, som avhenger av type materiale osv. Her er en liste over kritisk masse for noen vanlige fissile materialer. Kjapt: Uran 15-52 kg, plutonium 9-100 kg.

 

Mengden fisjonert materiale kan sikkert også utledes fra energimengden (kilotonn TNT) og andelen av energien som skyldes fisjon: 2-15%.

 

Problemet her er virkningsgrad.

Skrevet (endret)

Er det tendenser til "meteorologi-pornografi" når det gjelder uvær?

 

https://www.yr.no/sted/USA/Florida/Miami_Beach/time_for_time.html

https://www.yr.no/sted/USA/Florida/Key_West/time_for_time.html

https://www.yr.no/sted/Cuba/Havana/Havanna/time_for_time.html

 

o89J2Fq.png

2fMoeko.png

 

Den aktuelle orkanen(?) Irma hevdes i media å være kategori 5 til 4 orkan, men ifølge værkart er den altså knapt kategori 1 :hmm:

Endret av Mr.M
Skrevet (endret)

Et annet litt merkelig varsel, er at orkanen angivelig skal gjøre en "60 graders kursendring" inn over Florida

 

SdxONb3.png

 

Hvordan kan de være så sikre på det? Mulig det er basert på tidligere erfaring, men med tanke på alle urolighetene i området, bl.a. den voksende stormen Katia som går nordøst utenfor Mexicos østkyst, så kan muligens Irma blii dratt å gå mer vest, dvs. Louisiana og Mississippi til et skikkelig dobbelt-inferno. 

 

QRxSjEQ.png

Endret av Mr.M
Skrevet

Jeg tar ofte toget fra Oslo Lufthavn, til Sandvika. Flytoget bruker rundt 40-41 minutter og koster 210kr. Vanlig NSB-tog bruker 40-42 minutter og koster 210kr.

 

Hva er poenget med flytoget?

  • Liker 1
Skrevet

Er det tendenser til "meteorologi-pornografi" når det gjelder uvær?

 

https://www.yr.no/sted/USA/Florida/Miami_Beach/time_for_time.html

https://www.yr.no/sted/USA/Florida/Key_West/time_for_time.html

https://www.yr.no/sted/Cuba/Havana/Havanna/time_for_time.html

 

Den aktuelle orkanen(?) Irma hevdes i media å være kategori 5 til 4 orkan, men ifølge værkart er den altså knapt kategori 1 :hmm:

Kategorien settes etter vindhastighet i båndet rundt øyet, som ikke er representativt for hastigheten i hele orkanens bredde. Å hente ut vindhastighet fra diverse lokasjoner på yr er slik jeg ser det ganske meningsløst

  • Liker 1
Skrevet

Det varme vannet ved Florida.

 

Hele Mexico-gulfen er jo varm i så måte. Men årsaken til den iøyenfallende kursendringen er visstnok lavtrykk/høytrykk henholdsvis i Atlanterhavet og i Gulfen som presser Irma til å ha bane imellom de to.

Skrevet
.Å hente ut vindhastighet fra diverse lokasjoner på yr er slik jeg ser det ganske meningsløst

 

 

Tja. En må jo holde seg oppdatert med det en har tilgang til.

 

F.eks. sjekker jeg også Flightradar24, og akkurat nå er det 16 m/s på Key West International Airport. Det fremstår lavt, så hvor har Irma gjemt seg? :ph34r:

Skrevet

 

.Å hente ut vindhastighet fra diverse lokasjoner på yr er slik jeg ser det ganske meningsløst

 

Tja. En må jo holde seg oppdatert med det en har tilgang til.

 

F.eks. sjekker jeg også Flightradar24, og akkurat nå er det 16 m/s på Key West International Airport. Det fremstår lavt, så hvor har Irma gjemt seg? :ph34r:

https://earth.nullschool.net/

 

Denne gir en grei pekepinn. Kan klikke i kartet for å få opplysninger. Kan også velge å se bølger, temperatur, CO2 osv. :)

Skrevet

 

 

Går det oftere?

Såvidt jeg vet, nei.

 

Det går oftere fra Oslo S i alle fall. 

 

Går vel hvert 10. min til/fra Oslo S, NSB har vel tre avganger i timen, og misser du den "riktige" kan du måtte vente en halvtime på neste tog.

Skrevet

Er temperatur fast eller påvirkes det av luftfuktighet? Jeg vet at den oppfattede temperaturen for mennesker endrer seg på grunn av temperaturen, men gjør det det for vanlige temperatursensorer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...