Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nei, det er gjort ganske mye forskning etter hiroshima og nagasaki, man fant ingen økt rate av fødselsdefekter, selv blant folk som ble sterkt bestrålt, vel og merke om det er før man blir gravid/gjør noen gravid, om man blir bestrålt som foster er det svært uheldig.

 

AtW

Har det vært undersøkt direkte på genmaterialet? Fødselsdefekter er jo ganske dramatiske. Tenkte mer på mer subtile generasjonseffekter.
Lenke til kommentar

Her om dagen var jeg på gourmetrestaurant og spiste femretter. En av dem var suppe, og suppen kom i form av "bobler" man måtte stikke hull på så suppen rant ut. Vi spurte servitrisen hvordan de gjorde dette, men glemte hva hun svarte (det ble en del vin også). Er det noen som vet hva jeg snakker om, og hva det heter?

Lenke til kommentar

NRK har mange utlandske program som er undertekstet til norsk.

Nokre av dei er undertekstet til bokmål, andre til nynorsk.

Spurnaden mitt er kva som avgjer om eit program får bokmål eller nynorsk undertekster.
Er NRK forplikta til å bruke 40% nynorsk?
Brukar dei opp nynorsk-kvoten på smale program som nestan ingen ser på, eller blir nynorsk og bokmål handsama likeverdig?

Blir nynorsk-folk regnt som meir landlige og gammaldagse, og er det difor "Med hjartet på rette staden" er teksta til nynorsk?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvorfor er det sånn at nesten samtlige historier/filmer osv. som omhandler romvesener går ut på at de dreper og ødelegger oss for vi på en mirakuløs møte finner et motmiddel? Ja, de vil være mer avanserte i og med at de har reist hit, men det er jo langt ifra noen garanti for at de har avanserte våpensystemer. Det at de har blitt så avanserte tyder vel kanskje heller på det motsatte; at de ikke har tatt livet av hverandre med ekstremt avanserte våpen.

 

Er det noe i den menneskelige natur som gjør at så utrolig mange historier har denne vinklingen?

 

Ikke glem at om det er noe mennesker er gode på, så er det¨å finne opp måter å drepe hverandre på.

Lenke til kommentar

Jeg hadde elsket å se en slik film. Men det er neppe økonomisk lønnsomt.

 

En annen ting som irriterer meg over romvesener er at de alltid ligner så fryktelig på oss mennesker. Hva med litt fantasi blandt filmskaperne? To armer, to ben og et ansikt med to øyne, to ører, en munn og en nese. Det blir for dumt, spør du meg.

 

Og lyd i verdensrommet, selvsagt.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

NRK har mange utlandske program som er undertekstet til norsk.

 

Nokre av dei er undertekstet til bokmål, andre til nynorsk.

 

Spurnaden mitt er kva som avgjer om eit program får bokmål eller nynorsk undertekster.

Er NRK forplikta til å bruke 40% nynorsk?

Brukar dei opp nynorsk-kvoten på smale program som nestan ingen ser på, eller blir nynorsk og bokmål handsama likeverdig?

 

Blir nynorsk-folk regnt som meir landlige og gammaldagse, og er det difor "Med hjartet på rette staden" er teksta til nynorsk?

 

Ikke tid til mye research nå, så link.

 

Hvorfor er det sånn at nesten samtlige historier/filmer osv. som omhandler romvesener går ut på at de dreper og ødelegger oss for vi på en mirakuløs møte finner et motmiddel? Ja, de vil være mer avanserte i og med at de har reist hit, men det er jo langt ifra noen garanti for at de har avanserte våpensystemer. Det at de har blitt så avanserte tyder vel kanskje heller på det motsatte; at de ikke har tatt livet av hverandre med ekstremt avanserte våpen.

 

Er det noe i den menneskelige natur som gjør at så utrolig mange historier har denne vinklingen?

 

Ikke glem at om det er noe mennesker er gode på, så er det¨å finne opp måter å drepe hverandre på.

 

Fordi konflikt driver fremskritt. Ta for eksempel det medisinsk-tekniske nivået som skal til for å opprettholde romfareres helsetilstand. Hvordan utvikles medisinsk kunnskap? Jo, ved sykdom, død, og fordervelse. Du må enten ha en veldig stor populasjon eller konflikter for å få nok erfaring til å videreutvikle medisinen.

 

Det samme med raketten. Kruttet, opprinnelig brukt til fyrverkeri, så videreutviklet i retning kanoner, artilleri, raketter...

 

Nød lærer naken kvinne å spinne. "Noen er ute etter å drepe oss, vi trenger et overtak" er enormt motiverende.

Lenke til kommentar

Jeg hadde elsket å se en slik film. Men det er neppe økonomisk lønnsomt.

 

En annen ting som irriterer meg over romvesener er at de alltid ligner så fryktelig på oss mennesker. Hva med litt fantasi blandt filmskaperne? To armer, to ben og et ansikt med to øyne, to ører, en munn og en nese. Det blir for dumt, spør du meg.

 

Og lyd i verdensrommet, selvsagt.

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har peiling eller noe men akkurat denne nøtta klarer jeg :D Grunnen til at det ikke er lyd i verdensrommet er at det er vakum der, og da har ikke lyden noen vei å kjøre på. Metaforisk selvsag: alle vet at lyd ikke kjører rundt i biler ;)

Endret av EvilSeagull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke tid til mye research nå, så link.

 

 

Fordi konflikt driver fremskritt. Ta for eksempel det medisinsk-tekniske nivået som skal til for å opprettholde romfareres helsetilstand. Hvordan utvikles medisinsk kunnskap? Jo, ved sykdom, død, og fordervelse. Du må enten ha en veldig stor populasjon eller konflikter for å få nok erfaring til å videreutvikle medisinen.

 

Det samme med raketten. Kruttet, opprinnelig brukt til fyrverkeri, så videreutviklet i retning kanoner, artilleri, raketter...

 

Nød lærer naken kvinne å spinne. "Noen er ute etter å drepe oss, vi trenger et overtak" er enormt motiverende.

 

 

De siste tiårene har mindre konflikt enn kjent menneskelig historie, og raskere teknologisk framgang. Det er ikke hele bildet (befolkningsmengde har mye å si), men det er ikke gitt at konflikt øker utviklingstakten av teknologi over tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Altså de fleste romsagaer hvor det finnes "united alien league"?

Jepp. Men det hører mest til tv-serie verden. I tillegg har man alltid fiender der som man ønsker å drepe, så da er vi akkurat like langt i poenget mitt.

 

Uten noen stygge aliens ville disse romsagaene blitt mye mindre populære.

Lenke til kommentar

Fordi konflikt driver fremskritt.

Konflikt er helt klart noe som har motivert til satsning på teknologisk utvikling, men samtidig tapper konflikt samfunnet for ressurser. Det mest effektiv vi har sett så langt var kanskje den kalde krigen. Der var spenningen stor nok til å motivere utviklingsarbeidet, men samtidig lite åpen konflikt som tappet mer ressurser. Hvis man helt uten konflikt klarer å holde fokus på utviklingsarbeidet burde resultatene bli enda bedre, men bl.a. i Norge kan det se ut til at vi har blitt litt for bedagelig anlagt til å arbeide mest mulig effektivt.

Lenke til kommentar

Altså de fleste romsagaer hvor det finnes "united alien league"?

Det skal da finnes noen serier/filmer der det ikke er så mye konflikter.

Det er likevel en del problemer som må løses , enten det er vi som hjelper rom-vesenene eller det er vi som får hjelp

 

Alliens er baser på at det er oss mennesker som drar ut og måter et farlig vesen

Gremlings og Mars Attaks er det motsatte

 

Og så har man Star Trek der et er vi mennesker som drar ut på eventyr

Der er det både krig og konflikter men også fred og problemer

jeg vet at det finnes flere filmer som tar for seg dette , men dette var det jeg kom på i farta

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har peiling eller noe men akkurat denne nøtta klarer jeg :D Grunnen til at det ikke er lyd i verdensrommet er at det er vakum der, og da har ikke lyden noen vei å kjøre på. Metaforisk selvsag: alle vet at lyd ikke kjører rundt i biler ;)

Trur du mosforstå meg. Jeg irriterer meg over at det er lyd i verdensrommet i filmer.

 

I samme slengen kan jeg nevne at i filmverdenen reiser lyd og lys i nøyaktig samme hastighet. Er det en ekplosjon langt borte, hører man eksplosjonen, ser eksplosjonen, og føler trykkbølgen fra eksplosjonen, alt på samme tid! Det blir for dumt, og ting som dette er grunnen til at jeg ikke ser actionfilmer. Det tar meg rett og slett rett ut av handlingen.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...