Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min forklaring er at vannet fordamper. Vanndamp (H2O-gass) er en vesentlig lettere gass enn luft (O2 + N2). Den lette gassblandingen (N2+O2+H2O) stiger opp mot taket og skaper et undertrykk i dusjen. Det suger inn dusjforhenget, både når strålen er rett og fra siden. Effekten avtar etter hvert som baderommet fylles med vannmettet luft fordi gassblandingen på utsiden av dusjkabinettet blir gradvis lettere slik at tetthetsforskjellen på innsiden og utsiden av dusjforhenget avtar.

Det hjelper jo også at varm luft stiger.

 

De gangene jeg har sett denne effekten så kommer det ganske kald luft inn nederst.

 

Nå er jeg jo somregel våt på føttene når jeg kjenner denne luftstrømmen, så det kan jo være det som gjør at det kjennes kaldt. Men tipper uansett det er en blanding mellom damp og varm luft effekten.

Lenke til kommentar
Beklager! Jeg mente rødglødene der bølgelengden når innenfor fargespekteret.

http://www.visualphotos.com/photo/2x4660955/Glowing_Metal_Screw_u11153275.jpg

 

Jeg vet at is kan bli rødglødende ved induksjon, men kan flytende vann kokes til å bli en rød væske?http://www.youtube.com/watch?v=aLwaPP9cxT4

Jeg tillater meg å være uvanlig bastant og stemple det som juks og bedrag. Hva er det vi ser? Frostet glass med en metallgjenstand inni? Is med en lyspære inni? Er det rent filmtriks med to filmer som er lagt oppå hverandre? Is er ikke magnetisk dermed uegnet til induktiv oppvarming. Is smelter lenge før det kommer i nærheten av å kunne gløde synlig. Spørsmålet er hvordan de jukser.

 

Hvor kommer oljen Norge bruker fra? Snakket med en som sa vi brukte 250 000 fat per dag, men at mye av bensinen, flybensinen og dieseldrivstoffet vårt kommer fra andre land, altså ikke alt kommer fra Mongstad? Så hvor får vi drivstoffet vårt fra?

Så vidt jeg vet produseres bensin og diesel som selges i norge ved et rafineri i nederland.

 

Det hjelper jo også at varm luft stiger.

Ja, helt klart. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett en dokumentar på Discovery om romfergen.

De fikk en flis fra varmeskjoldet til å gjøde som på videoen over.

Den var så varmeisolerende at den kunne gløde, samtidig som de plukket den opp uten hansker.

Den var ikke varm å a i, men fortsatte å gløde i en god stund.

Den var vel ekstremt varm innvendig, men ikke på f.eks kantene som hadde blitt nedkjølt.

 

Du ser det her, midten gjøder men hjørnene og kantene gjør ikke det, det er der han tar.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Pp9Yax8UNoM

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har sett en dokumentar på Discovery om romfergen.

De fikk en flis fra varmeskjoldet til å gjøde som på videoen over.

Den var så varmeisolerende at den kunne gløde, samtidig som de plukket den opp uten hansker.

Den var ikke varm å a i, men fortsatte å gløde i en god stund.

Den var vel ekstremt varm innvendig, men ikke på f.eks kantene som hadde blitt nedkjølt.

Du ser det her, midten gjøder men hjørnene og kantene gjør ikke det, det er der han tar.

Dette skyldes at dette materialet har ekstremt liten varmeledingsevne. Kork er et annet materiale med ekstremt lav varmeledningsevne, med andre ord er kork en god varmeisolator. Faktisk ble naturkork benyttet som varmeskjold på Mercury-kapslene, det brant delvis opp på ferden ned gjennom atmosfæren, men det beskyttet de to astronautene.

 

Kull er et annet materiale med lav varmeledingsevne. Dette er årsaken til at det er mulig å foreta kullvandringer. det er altså ikke et åndelig mirakel som gjør at det er mulig å gå på glødende kull som holder over tusen grader, men det faktum at kullet har en ekstremt lav varmeledningsevne. Hvis man går passe raskt og ikke blir stående for lenge på hver fot, så behøver man verken å bløyte eller avkjøle føttene før en kullvandring, ei heller foreta noen åndelige besvergelser eller ritualer. Det er bare å gå passe raskt over, det er snakk om ren fysikk. Jeg har selv gjort det. Jeg kjente selvsagt varmestrålingen fra kullene, men fikk ikke brannsår eller svimerker.

 

http://www.youtube.com/watch?v=7dgpsI1MdQI

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har sett en dokumentar på Discovery om romfergen.

De fikk en flis fra varmeskjoldet til å gjøde som på videoen over.

Den var så varmeisolerende at den kunne gløde, samtidig som de plukket den opp uten hansker.

Den var ikke varm å a i, men fortsatte å gløde i en god stund.

Den var vel ekstremt varm innvendig, men ikke på f.eks kantene som hadde blitt nedkjølt.

Du ser det her, midten gjøder men hjørnene og kantene gjør ikke det, det er der han tar.

Dette skyldes at dette materialet har ekstremt liten varmeledingsevne. Kork er et annet materiale med ekstremt lav varmeledningsevne, med andre ord er kork en god varmeisolator. Faktisk ble naturkork benyttet som varmeskjold på Mercury-kapslene, det brant delvis opp på ferden ned gjennom atmosfæren, men det beskyttet de to astronautene.

 

Kull er et annet materiale med lav varmeledingsevne. Dette er årsaken til at det er mulig å foreta kullvandringer. det er altså ikke et åndelig mirakel som gjør at det er mulig å gå på glødende kull som holder over tusen grader, men det faktum at kullet har en ekstremt lav varmeledningsevne. Hvis man går passe raskt og ikke blir stående for lenge på hver fot, så behøver man verken å bløyte eller avkjøle føttene før en kullvandring, ei heller foreta noen åndelige besvergelser eller ritualer. Det er bare å gå passe raskt over, det er snakk om ren fysikk. Jeg har selv gjort det. Jeg kjente selvsagt varmestrålingen fra kullene, men fikk ikke brannsår eller svimerker.

 

 

Stemmer det, man gjør seg egentlig en bjørnetjeneste ved å væte føtten e i vann først, da fester bare kullstøv seg under føttene, og enda værre, glødende små kullbiter.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har NAV sine saksbehandlere taushetsplikt?

 

NAVs saksbehandlere har taushetsplikt etter arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 7 og/eller sosialtjenesteloven § 44.

 

Nyttig informasjon. NAV i seg selv har mange private tjenester i sitt virke som går gjennom NAV som tredjepart, dette kan være opplæringssentre osv osv, har disse tredjepartene som leverer tjenester til NAV også taushetsplikt?

 

Spørsmål 2: Kan jeg fortelle min saksbehandler på NAV at jeg ønsker å filtrere ut deler av informasjonen jeg tildeler dem og pålegge dem taushetsplikt som jeg finner for godt, for saksbehandlere på NAV spør gjerne etter en underskrift på en avtale, og disse avtalene gir dem rett til å spre informasjonen til en tredjepart, da er spørsmålet om jeg kan velge ut biter som skal være taushetsbelagt eller er det enten "alt" eller "ingenting" ?

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

1. Hvorfor trekker dusjforhenget seg innover mot meg når jeg dusjer?

 

Det finnes flere teorier omkring fenomenet, men denne SciAm artikkelen har en sannsynslig forklaring (fyren gikk skikkelig til verks med datasimuleringer over et par uker på kveldstid for å simulere 30 sekunder dusjing):

http://www.scientifi...he-shower-curta

 

tl;dr: Dusjen genererer en vortex, som suger til seg forhenget (dersom det er lett nok) litt på samme måte som en orkan suger inn mot orkanens øye i et lavtrykkssystem.

Denne forskeren du refererer til tror jeg har et altfor snevert syn på hva Bernoulli-effekten fører til. Nettopp det at gassvolumer beveger seg i forhold til hvernandre, i forhold til væskedråper, kald luft i forhold til varm luft, vann i forhold til luft, faste legemer i det samme fluide systemet (en flyvinge i luft, en båt i vann), lavtrykksystemer i atmosfæren, alt dette og mye mer gir trykk effekter, resultater av hastighetsforskjeller.

 

 

 

 

Man kan også illustrere det på en annen måte. Vannstrålepumpa, vannet river med seg luft fra kontaktflate der vannet strømmer og har lavere trykk. Dette kan sammenliknes med dusjen, dusjen har bare mye mer luft enn vann innenfor det bevegelige systemet, men resultatet er er det samme, mindre trykk på innsiden. At det i tillegg blir vortexer og sirkulerende strømmer, betyr altså at mer luft og vann bever seg i forskjellige retinger og i forhold til hverandre og skaper enda mer undertrykk, akkurat det samme som i værsystemer.

 

Undertrykk skapes ved at luftmasser beveger seg i forhold til hverandre (uvær=lavtrykk), finvær ved utstråling og høytrykk skapes mer og mer (vinter) eller innstråling og luft som ligger i ro (sommerlig høytrykk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyttig informasjon. NAV i seg selv har mange private tjenester i sitt virke som går gjennom NAV som tredjepart, dette kan være opplæringssentre osv osv, har disse tredjepartene som leverer tjenester til NAV også taushetsplikt?

 

Den som utfører tjeneste for NAV har samme taushetsplikt som NAV selv, jfr. NAV-loven § 7.

 

Spørsmål 2: Kan jeg fortelle min saksbehandler på NAV at jeg ønsker å filtrere ut deler av informasjonen jeg tildeler dem og pålegge dem taushetsplikt som jeg finner for godt, for saksbehandlere på NAV spør gjerne etter en underskrift på en avtale, og disse avtalene gir dem rett til å spre informasjonen til en tredjepart, da er spørsmålet om jeg kan velge ut biter som skal være taushetsbelagt eller er det enten "alt" eller "ingenting" ?

 

Opplysninger om dine personlige forhold er i utgangspunktet underlagt taushetsplikt. Ditt samtykke er som hovedregel nødvendig for å oppheve taushetsplikt, men bare hvis det ikke finnes et alternativt grunnlag for opphevelse. For eksempel kan du ikke motsette deg at opplysninger som er innhentet brukes til det formål de er innhentet for, fordi dette har et selvstendig lovgrunnlag i forvaltningsloven § 13b nr 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager! Jeg mente rødglødene der bølgelengden når innenfor fargespekteret.

http://www.visualpho...w_u11153275.jpg

 

Jeg vet at is kan bli rødglødende ved induksjon, men kan flytende vann kokes til å bli en rød væske?

 

Jeg må si meg enig med Simen i at videoen med isklumpen må være juks. Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet, så er det egentlig bare å finne frem et fasediagram og se hva det sier. Slik termisk stråling er nemlig kun avhengig av temperaturen på det som stråler, ikke hva det er laget av. For å få noe særlig lys i det synlige spekteret må temperaturen opp i en god del hundre grader. Ved slike temperaturer finnes ikke flytende vann i vanlig forstand - man har enten superkritisk fluid eller fast form avhengig av trykket. Et superkritisk fluid er en fase som har noen egenskaper til felles med væsker og andre egenskaper til felles med gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg googlet litt på: "induction ice cube" (uten "") og kom over en forklaring som jeg tror er sannsynlig:

there is a piece of metal frozen inside the ice cube. Once it heats up it melts it's way out the bottom. You hear it drop out and quench in the water below at 0:14

 

That is posted right below the video. Sounds about right to me. They are using magnetic induction as the heat source. That would heat the metal inside but not the ice, probably what they are demonstrating. The metal of course get hot enough to melt through the ice and drops out the bottom. Same principle the use for the fancy new "cool to the touch" cook tops.

 

Kilden: Mythbustersforum hos Discovery

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye Apple- og Wndows 8-lekkasjer på iTavisen hver dag.

Men hvor sikker kan vi være på at det virkelig er lekkasjer, og ikke bare markedsføringsstunts?

Har noen fått søksmål eller sparken i etterkant av en slik lekkasje?

 

Jeg synes det blir flere og flere lekkasjer for hver uke som går.

I dag har HP gjort en tabbe og avslørt at Windows 8 kommer i færre versjoner enn Win7.

Dessuten har et teknologinettsted "fått tak i" et display for iPad3.

 

Hvor ofte blir noen straffet for dette? Hvilke beviser fins for at "lekkasjene" er med vilje?

Hvilke av disse lekkasjene er bevisste, og hvilke er uhell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...