Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva hadde skjedd hvis man hadde gravd et hull gjennnom jorda? Ikke fra Norge til Australia, men på sida, f.eks. herfra til Sør-Afrika. Hvordan hadde det gått med tyngdekraften i den tunnelen?

Sånt holder meg våken hver natt...

 

Du hadde etterhvert nådd til den innnerste kjernen (om du hadde sterke gravmaskiner til å komme deg halvveis dit da) så hadde alt smelta pga at det er flere tusen grader varmt (6,650 iflg google)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skyldes selvmål i profesjonell fotball?

Er det korrupsjon, der en spillet fra et lag får masse penger for å hjelpe det andre laget?

Eller blir den uheldige spilleren desorientert?

 

Hvis det er vanlig at spilleren blir forvirret, og tror hans eget mål er det rette, hvorfor er ikke fotballmålene fargekoder, slik som spillerens skjorte?

Da er det lettere for "røde" spillere å unngå det røde målet?

Lenke til kommentar

Du ser ikke så mye fotball - langt mindre spiller, kanskje? Selvmål er uflaks eller slurv. Å stå på feil sted til feil tid, eller kløne det til i en stresset situasjon.

 

At spillere har scoret selvmål med vilje (gjerne for økonomisk vinning) har også forekommet, men jeg vil tro det er relativt sjeldent, i hvert fall i Europa.

 

Edit: Jeg tror ingen spillere scorer i feil mål, fordi de trodde det var deres eget. Så fjern er ikke fotballspillere.

Endret av OML
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dersom en borrer et hull gjennom jorden, hva ville da skjedd?

 

Jeg mener med tanke på klimaendringer, endringer i magnetfeltet, kanskje tyngdekraften?

Hvor stort måtte et slikt hull eventuelt være for at det skal få noen konsekvenser for oss mennesker?

 

 

Det er nok avhengig av veldig mange faktorer. For det første er det helt avgjørende om man i dette tankeeksperimentet fordufter massen, lagrer det som et enormt fjell av masse på endepunktene av hullene, eller sprer det jevnt utover jordens overflate. Hvis sistnevnte skjer, så vil det nok være umerkbar forskjell på tyngdekraften. Jeg mener nok også at et slikt hull vil veldig kjapt fylles av magma.

 

Men ettersom volumet av massen tatt ut må være omtrentlig lik volumet av masse som "mangler" inne i jorda, så vil det nok ende med nokså ekstremt dype hull i endepunktene, og ikke minst enorme jordskjelv for å riste ting til en mer stabil struktur i de øvre deler av jorden hvis hullet er stort nok. Små hull vil være ubetydlige

 

Magnetfeltet vil nok være stabilt om hullene er små nok, ettersom kun små forskyvninger i magmastrømmene kreves før den vil fortsette som normalt. Er massen stor nok, så vil jo styrken til magnetfeltet svekkes, noe som kan resultere i vi blir mer utsatt for solvinder.

 

Dette fikk meg til å tenke på hvor utrolig kult det ville vært om hullet gjennom jorda var et stabilt hull. Det ville nok gitt den villeste fritt fall opplevelsen der man vil fly frem og tilbake.

 

Helt annet spørsmål:

 

Er det ikke bare godt for kroppen å utsette den for bakterier? Man blir jo alltid presset til å vaske hender, vaske epler og pærer, vaske alt som kan ha bakterier før man opptar det i kroppen. Men vil ikke det å utsette kroppen for bakterier regelmessig gjøre den sterkere og mer stabil?

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Hva hadde skjedd hvis man hadde gravd et hull gjennnom jorda? Ikke fra Norge til Australia, men på sida, f.eks. herfra til Sør-Afrika. Hvordan hadde det gått med tyngdekraften i den tunnelen?

Sånt holder meg våken hver natt...

 

Du hadde etterhvert nådd til den innnerste kjernen (om du hadde sterke gravmaskiner til å komme deg halvveis dit da) så hadde alt smelta pga at det er flere tusen grader varmt (6,650 iflg google)

 

Det jeg mener er at hvis man hadde gravd utenfor kjernen, sett at jordskorpa var såpass tykk at det ikke ble magmalekkasje, hva hadde skjedd om man hadde hoppet ned det hullet? Hadde man stoppet halveis, der man er nærmest jordas kjerne, og fått tunnelveggen som fotunderlag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...