Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I fysikk så lærte vi at til høgre hastigheit eit atom har til høgre temperatur har det. Så kvifor får vi kald luft når vi skrur på ei vifte? Molekyla får vel større fart og burde derfor bli varmare eller?

 

Og blir lufta eigentleg kaldare eller berre kjennast det slik ut. Dersom den berre kjennast kaldare ut kvifor er det slik?

En vifte endrer ikke temperaturen nevneverdig. Om man skal flisespikke så øker den nok temperaturen en liten smule, men neppe nok til å merke det. En vifte kjøler ikke ned lufta.

 

Vind føles kaldere enn stillestående luft, hvis temperaturen er under kroppstemperaturen. Hvis det er varmere enn ca 37 grader så vil vind faktisk føles varmere enn kald luft. (Tar man med svette må og normale vindhastigheter må man nok opp til 40-45 grader før vind føles varmere enn stillestående).

 

Vind (under kroppstemperatur) føles kaldere enn stillestående luft fordi det blåser bort det isolerende varme luftlaget rundt kroppen og klærne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor bruker mange rollespill begrepet "Mana"? og hvorfor heter det ikke feks magic points (lignende health points)?

 

og hvor kommer navnet mana fra?

Slik jeg har lært meg det, er mana et eldgammelt religiøst begrep som tilsvarer konseptet om et guddommelig element. Det er ofte regnet for å være kraften bak magi, men det er viktig å være klar over at alle uforklarte fenomener noen tusen år tilbake var "magiske" og derfor et eksempel på guddommelig inngripen. Mana kan også være kraften bak inspirasjon, kreativitet, matematiske konsepter, skjønnhet, moralsk godhet osv. Eteren var en filosofisk paralell, da den er en slags måte å forklare det uforklarlige ved å gi det et navn. Mørk materie er en annen.

 

Det er i hvert fall det lille jeg vet om emnet, men i mine øyne virker det som om det krever en stor historisk kunnskap for å forklare dette begrepet, da "mana" er et abstrakt, vanskelig håndgripelig begrep, som er relativt med tanke på tidsånd/kultur/kunnskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hvorfor bruker mange rollespill begrepet "Mana"? og hvorfor heter det ikke feks magic points (lignende health points)?

Magic points blir også bruk, eller har blitt brukt i alle fall. At mange spill bruker mana kan være at de store/populære spillene opp igjennom har brukt dette, og senere spill velger dette da det har blitt ett innarbeidet og gjenkjennelig begrep i sjangeren. Skal ikke utelukke at mana høres litt bedre ut enn magic points, hvor mana blir litt mer abstrakt mens magic points blir "kaldt" og konkret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet stammer begrepet "mana" fra Bibelen og er en form for hellig brød. Husker ikke helt sikkert om det skal ha blitt gitt direkte fra Gud.

"Manna" (fra Bibelen) er et helt annet ord enn "mana".

 

Jeg lærte om begrepet "mana" sammen med begrepene "fetisj" (nei, har ingenting med sex å gjøre, ihverfall ikke opprinnelig) og "tabu" i religionstimene på videregående. De brukes ofte når man skal beskrive stammereligioner. Kakofoni forklarer vel sånn cirka hva det betyr.

 

(Sånn for ordens skyld: "mana" betyr sånn cirka "magi", "fetisj" er positiv mana og "tabu" er negativ mana. Et objekt er "fetisj" hvis det bringer lykke eller "tabu" hvis det bringer ulykke. Det er lett å tenke seg hvordan den moderne betydningen av disse ordene har utviklet seg fra disse konseptene.)

 

Enig med Crowly i at "mana" klinger bedre enn magic point.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

For å viderebygge på dette med fetisjer:

Fetish may refer to:

Fetishism, the attribution of religious or mystical qualities to inanimate objects

Sexual fetishism, sexual attraction to objects, body parts, or situations not conventionally viewed as being sexual in nature.

Fetishism

Det var Sigmund Freud som videreførte fetisjet fra det "ordinære" planet til det seksuelle planet, derav seksuell fetisj.

 

*edit*

 

Og ja, "Mana" over "Magic points", i samtlige tilfeller. Det klinger uendelig mye bedre.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

For å viderebygge på dette med fetisjer:

Fetish may refer to:

Fetishism, the attribution of religious or mystical qualities to inanimate objects

Sexual fetishism, sexual attraction to objects, body parts, or situations not conventionally viewed as being sexual in nature.

Fetishism

Det var Sigmund Freud som videreførte fetisjet fra det "ordinære" planet til det seksuelle planet, derav seksuell fetisj.

 

*edit*

 

Og ja, "Mana" over "Magic points", i samtlige tilfeller. Det klinger uendelig mye bedre.

 

 

Hva med "Hokuspokus-koeffisient"?

 

On topic: Trekker fram mitt spørsmål fra litt siden igjen: Er et lokomotivs skyve- og trekkraft like stor?

Endret av Patrick123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er jo selvfølgelig enig i at mana høres bedre ut enn magic points. og grunnen til at nyere spill bruker mana er nok at eldre spill begynte å bruke det. meng vet også at noen eldre spill brukte magic points.

 

de eneste referansene jeg kunne finne er disse:

- Mana is an indigenous Pacific islander concept of an impersonal force or quality that resides in people, animals, and inanimate objects.

 

- Fantasy writer Larry Niven in his 1969 short story Not Long Before the End described mana as a natural resource which is used or channeled by wizards to cast magic spells.

 

kan dette være relevant?

Lenke til kommentar

Du mener "clamshell" pakker?

 

Det er vel en billig måte å hindre tyveri av små ting på. Det er en del værre å stjele med seg en A4 størrelse ganske stiv platikkpakke enn å bare stjele den lille minnepinnen eller SD kortet som er inni f.eks.

 

Også er det jo en veldig praktisk forpakning for butikkene å henge opp på hengere sammtidig som de viser frem produktet da de er gjennomsiktige.

 

Det værste er når man er i utlandet og skal kjøpe en saks for å kunne åpne disse pakkene, også viser det seg at også saksen butikken har er pakket inn i en slik en :wallbash:

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når vi snakker, bruker vi bare sekundærfunksjoner. Med andre ord var alle organene vi bruker til artikulasjon der før vi lærte oss å snakke, og ingen av dem er der først og fremst for å gjøre oss i stand til det. Hvis tungen har gjennomgått noen språkrelatert evolusjonær utvikling må det altså ha skjedd etter at språket kom til.

Lenke til kommentar

Hypotetisk sett.

 

Hvis en lastebil med en oljetank skulle ha kjørt rett fra irak til usa. Hvor mange prosent av oljetanken ville gått med på turen?

 

Er det sånn at man feks. bruker tilsvarende 1/4 av tanken for å transportere oljen til andre siden av kloden?

Den bruker null og niks av oljen, da den kjører på diesel, ikke olje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hypotetisk sett.

 

Hvis en lastebil med en oljetank skulle ha kjørt rett fra irak til usa. Hvor mange prosent av oljetanken ville gått med på turen?

 

Er det sånn at man feks. bruker tilsvarende 1/4 av tanken for å transportere oljen til andre siden av kloden?

Den bruker null og niks av oljen, da den kjører på diesel, ikke olje.

Du skjønner kanskje ikke min snedighet. men jeg ser din spydighet.

 

Diesel er petroliumsbasert, og utvinnes fra råolje. Noe som er i tanken til lastebilen.

 

next

Lenke til kommentar

Du skjønner kanskje ikke min snedighet. men jeg ser din spydighet.

 

Diesel er petroliumsbasert, og utvinnes fra råolje. Noe som er i tanken til lastebilen.

 

next

Jeg var ikke spydig, jeg ville bare påpeke at lastebiler faktisk ikke kjører på råolje. Jeg beklager hvis det var oppfattet som en spydighet fra din side, det var ikke ment slik fra meg. Man har en faktuell og saklig tone her i tråden, uten at det er ment for å være spydig.

 

At diesel omdannes fra råolje forandrer ikke så mye på saken, en vanlig oljetanker har da ikke et oljeraffineri på slep.

 

Jeg kan tenke meg to mulige løsninger på svaret om vi skal gå med på din hypotetiske tankegang:

1. Man kan regne ut hvor mye av oljetanken som behøves for å få en lastebil fra Irak til USA. Det kan kanskje ha en viss interesse å vite hvor mye av en oljetank som kreves for dette.

2. Man kan anta at oljen omdannes til diesel på stedet, ta med vekten av oljen når man skal regne ut drivstofforbruket og sette opp en ligning for hvor mye av oljetanken som er gått med til å produsere diesel etter en viss avstand. Men i min mening har dette null relevans til det virkelige liv, da vanlige trailere ikke kan produsere sin egen diesel.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...