Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor varmt blir det inni vedovnen når jeg fyrer med ved?

Det varierer veldig med veden, lufting, størrelse på ovnen osv. Det er ikke noe problem å komme godt over 1000 grader om man bare går inn for det. Jeg har selv prøvd å få høyest mulig temperatur i ovnen og la inn noen testobjekter for å se hvordan det gikk. Etter noen timer vanlig brenning hakket jeg opp de gjennomglødende kubbene til en haug med glødende kull. Deretter satt jeg på maks lufting gjennom rista i bunnen. Det ga et intenst lys og intens varmestråling gjennom vinduene i ovnen. Ovnen ga fra seg lyder som tyder på raskt økende temperatur. Av testobjektene smeltet kronestykket, mens spikeren smeltet nesten (så ut som en slapp meitemark og var formet av kullbitene den lå på). Jern i spiker (stål) smelter på rundt 1500 grader. Jeg tipper jeg klarte over 1450 grader med mitt lille eksperiment. Veggene i ovnen var likevel neppe over 1000 grader siden de kjøles fra utsiden. Rista i bunnen er av støpejern (smeltepunkt ca 1400 grader) men den var intakt. Det er der den kjølige lufta kommer inn så det er naturlig at den er ganske mye kjøligere enn toppen av kullhaugen hvor det lå en spiker, et kronestykke, en aluminiumsbit og en messingskrue. Aluminiumen var det ikke spor av etter forsøket. Den hadde nok brent opp. Messingbiten smeltet og ble funnet igjen i askeskuffa. Kronestykket ble funnet igjen som en litt flat dråpe oppå rista. Den deformerte spikeren lå også oppå rista.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Interessant lesing Simen1.

 

Jeg prøvde noe lignende igår eller kvelden før der ved å holde en vedkubbe foran vinduet(mens døra va igjen og det var maks trekk) og etter kanskje 5-10 sekunder så begynte det å ryke fra kubben.

 

Har også opplevd at den platen som ovnen står på har bøyd seg oppover(noe som jeg antar er for mye varme i ovnen), så jeg holder meg til å ha det passelig fremover så jeg ikke ødelegger noe :)

Lenke til kommentar

Hvem leverer lydanlegget og setter det opp på The Gathering?

Jeg mener at de bruker annlegget som er der, og om jeg ikke husker helt feil er det en del EV produkter der.

 

Det er lov å se en side tilbake. :)

 

Ja, lol....han går i klassen min, trodde ikke han spurte her xD

 

Men hvis noen vet noe mer enn at det var Ev produkter der så er det bare å si ifra. :)

Endret av Nor_HoMEr
Lenke til kommentar

Hvorfor kaller man CO2 Karbondioksid og ikke KarbonOksid di når H2O kalles Hydrogendioksid. Nå er det lenge siden jeg har hatt naturfag, men språkmesssig så er det jo ikke noe konsekvent i dette.

H20 er vel strengt tatt ikke hydrodioksid, men dihydrogenmonoksid / dihydrogenoksid

Hydrogendioksid er vel HO2...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kaller man CO2 Karbondioksid og ikke KarbonOksid di når H2O kalles Hydrogendioksid. Nå er det lenge siden jeg har hatt naturfag, men språkmesssig så er det jo ikke noe konsekvent i dette.

 

Tallet forteller hvor mange atomer det er av grunnstoffet det står bak, i et molekyl. Derfor er CO2 karbondioksid mens H2O er dihydrogenoksid

Endret av KongKake
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt er det lenge siden jeg har hatt naturfag, men husker jeg har irritert meg litt over nettopp dette. Nå antar jeg at dere ikke vil kjenne dere igjen når jeg sier "alle", men stort sett alltid når det er snakk om den kjemiske formelen for vann så "briefer" lekfolk med å kalle det Hydrogendioksid (flere som kjenner seg igjen dette?). Hva slags stoff er egentlig HO2?

Lenke til kommentar

Som sagt er det lenge siden jeg har hatt naturfag, men husker jeg har irritert meg litt over nettopp dette. Nå antar jeg at dere ikke vil kjenne dere igjen når jeg sier "alle", men stort sett alltid når det er snakk om den kjemiske formelen for vann så "briefer" lekfolk med å kalle det Hydrogendioksid (flere som kjenner seg igjen dette?). Hva slags stoff er egentlig HO2?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ho2

Lenke til kommentar

Hvorfor kaller man CO2 Karbondioksid og ikke KarbonOksid di når H2O kalles Hydrogendioksid. Nå er det lenge siden jeg har hatt naturfag, men språkmesssig så er det jo ikke noe konsekvent i dette.

 

Er ikke det kjemiske navnet på vann dihydrogenmonoksid da?

 

Edit: Så ikke at spørsmålet allerede var besvart

Endret av Nakmus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...