Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mono i dihydrogenmonooksid kan godt sløyfes, men det tas ofte med for å virke mer komplisert enn nødvendig.

Mono tas også med for at "stoffet" skal høres farlig ut. F.eks er jo karbonmonooksid (CO/kullos) svært farlig.

Consider the chemical DiHydrogen MonOxide, usually called DHMO. It's found in many different cancers, but there's no proven causal link between its presence and the cancers in which it lurks - so far. The figures are astonishing - DHMO has been found in over 95% of all fatal cervical cancers, and in over 85% of all cancers collected from terminal cancer patients. Despite this, it is still used as an industrial solvent and coolant, as a fire retardant and suppressant, in the manufacture of biological and chemical weapons, in nuclear power plants - and surprisingly, by elite athletes in some endurance sports. However, the athletes later find that withdrawal from DHMO can be difficult, and sometimes, fatal. Medically, it is almost always involved in diseases that have sweating, vomiting and diarrhoea as their symptoms.

 

While it has many industrial uses, it is cheap enough to be casually dumped into the environment, where it has many unwanted side-effects. DHMO is a major contributor to acid rain, and is heavily involved in the Greenhouse Effect. In industry, it can short out electrical circuits, and can reduce the efficiency of your car's brakes. It is used to help distribute pesticides and herbicides - and long after the pesticides and herbicides may have have degraded away, the DHMO will remain, because it is so stable.

 

One reason that DHMO can be so dangerous is its chameleon-like ability to not only blend in with the background, but also to change its state. As a solid, it causes severe tissue burns, while in its hot gaseous state, it kills hundreds of people each year. Thousands more die each year by breathing in small quantities of liquid DHMO into their lungs.

kilde: http://www.abc.net.au/science/articles/2006/05/17/1631494.htm?site=science/greatmomentsinscience

:!:

Lenke til kommentar

Ennå merkeligere: Hvorfor heter det forsikrings-premie?

 

Det er jo en forsikrings-pris eller -kostnad. Man får jo slett ingen premie. Hverken gull, sølv, bronse, pokal, plakett, diplom eller noe annet.

Nå tar jeg meg den frihet å gjette litt, men vil anta at det kommer fra at man på engelsk kaller det insurance premium. Kanskje har en omskriving av dette funnet sted en gang i tiden...

Lenke til kommentar

Hvorfor kaller man CO2 Karbondioksid og ikke KarbonOksid di når H2O kalles Hydrogendioksid. Nå er det lenge siden jeg har hatt naturfag, men språkmesssig så er det jo ikke noe konsekvent i dette.

Man sier karbondioksid fordi det fins to oksider av karbon: CO2 og CO, det siste kalles karbonmonoksid. Ikke fordi det er farlig, men fordi det er ett oksygenatom pr karbonatom.

 

Tilsvarende kan man sette navn på andre stoffer med grunnstoffer hvor oksidasjontrinn varierer og antall og forhold mellom atomene av de forskjellige varierer. Godt eksempel er nitrogen og oksygen.:

 

 

N2O, NO, NO2 ,N2O3 osv dinitrogenoksid, nitrogenmonoksid, nitrogendioksid, dinitrogentrioksid osv.

 

Det første kalles også lystgass.

 

For vann H2O gjelder spesielle regler, der skal det bare hete: vann, water, vesi, aqua eller hva det nå måtte hete på det aktuelle språket man bruker. Hvis vi ser bort fra ioner og radikaler så er det bare ett lignende vanlig molekyl med hydrogen og andre oksidasjonstrinn på oksygenmolekylet og det er hydrogenperoksid H2O2. Da sier man heller ikke dihydrogendioksid men altså hydrogenperoksid.

 

 

Lenke til kommentar

Hvorfor er 42grader i feber livstruende?

 

Fordi proteiner denaturerer (ødelegges) ved for høy temperatur. Du kan tenke deg hvorfor proteinene i eggehviten blir som de blir når du koker et egg :)

 

Men hvorfor har jeg fått for meg at koking\steking av egg er helt ok mtp. proteiner?

Lenke til kommentar

Fordi det han sa ikkje stemmer heilt. Ein forekling.

Forskjellige protein, har forskjellige temperaturar dei vil bli denaturert på. Ting som er viderbygningar av protein som feks Enzym, blir fortare øydelagt. Feks blir enzymet som gjer til at vi kan lage protein osv. Øydelagt ved lav temperatur.

Lenke til kommentar

Hvorfor er 42grader i feber livstruende?

 

Fordi proteiner denaturerer (ødelegges) ved for høy temperatur. Du kan tenke deg hvorfor proteinene i eggehviten blir som de blir når du koker et egg :)

 

Men hvorfor har jeg fått for meg at koking\steking av egg er helt ok mtp. proteiner?

 

Hm, med et wild guess vil jeg tro at proteinene er der fremdeles, men celloppbygningen er bare ødelagt. Så med ødelagte proteiner på den måten, vil være dødelig for et menneske?

Lenke til kommentar

Hm, med et wild guess vil jeg tro at proteinene er der fremdeles, men celloppbygningen er bare ødelagt. Så med ødelagte proteiner på den måten, vil være dødelig for et menneske?

 

Byggesteinene som proteinene består av er der fortsatt, men de er satt sammen på en annen måte enn før. For proteiner er den tredimensjonale strukturen helt vesentlig for funksjonen, og når denne blir ødelagt (altså denatureringen), fungerer ikke proteinet på samme måte (eller i det hele tatt) lenger.

 

Kroppen vår er helt avhengig av proteiner i de aller fleste reaksjoner,

fordi reaksjonene ellers ikke ville gått fort nok ved så lav temperatur som 37 grader (enzymer er katalysatorer). Og slik vi har ordna oss, er bare noen få grader temperaturstigning nok til å ødelegge de proteinene som vanligvis sørger for at alt går rundt.

Lenke til kommentar

Hvorfor er 42grader i feber livstruende?

 

Fordi proteiner denaturerer (ødelegges) ved for høy temperatur. Du kan tenke deg hvorfor proteinene i eggehviten blir som de blir når du koker et egg :)

 

Men hvorfor har jeg fått for meg at koking\steking av egg er helt ok mtp. proteiner?

Ved koking/steking vil kroppen din faktisk utnytte proteinene i egget bedre enn hvis du skulle spist det rått

Lenke til kommentar

Hvorfor er 42grader i feber livstruende?

 

Fordi proteiner denaturerer (ødelegges) ved for høy temperatur. Du kan tenke deg hvorfor proteinene i eggehviten blir som de blir når du koker et egg :)

 

Men hvorfor har jeg fått for meg at koking\steking av egg er helt ok mtp. proteiner?

 

Skal love deg at det aldri vil klekke en kylling ut av speilegget ditt! :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...