Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

At flere gutter dør i tidlig alder, forklarer IKKE hvorfor det er flere gutter. Tvert imot.

 

 

Det fødes litt flere gutter enn jenter fordi gutter har XY-kromosomer, mens jenter har XX-kromosomer.

X-kromosomene er mye tyngre og større enn Y-kromosomer.

Derfor vil de sædcellene som frakter guttegener svømme litt fortere enn de sædcellene som frakter jentegener. Guttecellene kommer først frem til eggcellen i livmoren, og resultatet blir en guttebaby.

 

 

Du lurte også på hvordan kroppen samkjører, så det blir så likt antall gutter og jenter.

Svaret finner du hvis du leser i en mattebok, i kapittelet om sannsynlighetsregning.

Vi kan ta en terning som et eksempel.

Hvis du kaster en terning 3 ganger, kan det godt hende at du får en ener og to firerere.

Altså en meget skjev fordeling.

Toere, treere, femmere og seksere ble jo ikke valgt, mens fireren ble valgt to ganger!!!

 

Hvis du derimot kaster den samme terningen tusen ganger, vil det være EKSTREMT liten sannsynlighet for at den favoriserer f.eks. firere.

Alle de seks mulige utfallene vil være temmelig likt representert.

Sånn er sannsynlighetsregning.

Den er tilfeldig, men prøver du mange ganger, vil du få en meget jevn fordeling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakterier hopper ikke av seg selv.

Men når noen trekker ned i toalettet, flyr det vanndråper med bakterier i en stor radius rundt klosettet. De lander på vegger, gulv, dokoster, tannbørster (!) osv. som står i nærheten.

 

Et større problem er nok at dokosthåndtaket befinner seg nær dassen i årevis uten å bli vasket, og at de som tar på den gjør det etter å ha tørket seg i røven, men før de vasker hendene.

Så helt ren er den neppe.

Men du som er ung og frisk, trenger ikke å frykte dokosten, sålenge du vasker hendene etter å ha tatt på den, eller kanskje tom. holder i den med litt dopapir imellom.

Husk at medmindre du har AIDS, har du et ganske effektivt imunforsvar.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvordan har det seg, at det er ca 55/45 % antall gutter/jenter på denne jorden? Hvordan klarer kroppene våres å sammkjøre noe slikt?
Det er jeg usikker på. Men én teori jeg har, er at siden det er farens gener som bestemmer hvilket kjønn ethvert foster vil utvikle seg til å bli, går kanskje genet for 'hovedsaklig kvinnligkjønnet avkom' og genet for 'hovedsaklig mannligkjønnet avkom' i veksel i den mannlige linjen av familietreet. Når jeg tenker etter de eksemplene jeg kjenner til, stemmer det ganske godt overens med denne teorien. Dette vil i så fall være godt med på å stabilisere kjønnsforholdet i det store bildet.

 

Hvorfor har vi flere gutter enn jenter på jorden? (den eneste forståelige forklaringen jeg har fått på det, er at gutter tar mere risikoer, og flere dør i tidlig alder.
Jeg antar du mener 'Hvorfor har vi færre gutter enn jenter på jorden?'. I så fall, har jeg tro på den samme teorien du nevner; genetiske helseårsaker og en tendens til farligere yrkesvalg, i tillegg til hyppigere deltagelse i militære aksjoner, og et generelt sett mer spenningspreget livssyn enn det kvinner har.
Lenke til kommentar

Antallen gutter vs. jenter som blir født er 51.4% vs 48.6%. Det er guttene det blir født flest av.

 

I følge matteboken er denne statistikken basert på rundt 1 million barnefødsler i Norge, fra ????-2007 (husker ikke helt hvilke år det var, men var noe sånt).

 

Matteboken begrunner dette med at det evolusjonsmessig er større sjanse for at gutter dør i løpet av oppveksten, og får å ha en balanse på ca. 50% når man kommer et stykke ut i levetiden, så kompanseres det med nettopp dette, at det blir født flere gutter.

 

Hvilken "funksjon" i løpet av graviditeten som gjør at det er større sannsynlighet for at gutter blir født vet jeg ikke. For meg virker det ulogisk at "mannlige" sædceller svømmer raskere, siden jeg vil tro at forskjellen mellom gutt vs jente ville vært mye mer markant da.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Det er ikke slik at den første sædcella som rekker frem til eggcella nødvendigvis er den som befrukter eggcella.

Tusenvis av sædceller som ankommer egget jobber febrilsk med å hakke hull på skallet, før en av dem endelig kommer inn.

Dette er ikke nødvendigvis den som først kom frem.

Men når det er millioner av gravide i verden, er det ikke usannsynlig at det vil være en liten overvekt av gutter når de lettere sædcellene svømmer raskere.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men hva er det egentlig vi diskuterer her? Hvorfor det lever flest gutter/menn på jorden (og finnes det kilde som bekrefter det?), eller hvorfor det blir født flest gutter? Det er to helt forskjellige spørsmål da det er forskjellige faktorer som spiller inn her.

Lenke til kommentar

Eg misliker sterkt å bruke dokost. Føler det er veldig uhygienisk å ta i håndtaket i dokosten hjemme. Vet jo at det egentlig ikke er det.

 

Men kan basseluskene i selve kosten "hoppe" oppover, altså bevege seg fra den skitne delen og oppover mot håndtaket?

 

Om du sammenligner antall potensielt farlige bakterier på dokosthåndtaket med vannkranen på kjøkkenet ditt mistenker jeg at du vil få deg en overralskelse.

 

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1193275/Revealed-Why-tap-germs-toilet-handle.html

 

Surprisingly, the study found the toilet door handle was spotless in 75 per cent of homes, making it the cleanest of the locations tested.
Lenke til kommentar

Nytt spørsmål:

 

Big Dog er en robot utviklet for militære formål (bærer med seg utstyr i alt mulig terreng), hva kan denne benyttes til av sivile formål?

 

http://www.bostondynamics.com/robot_bigdog.html

 

Videoer

Ehh, du sier jo svaret selv, bærer med seg utstyr i alt mulig terreng.

Om jeg skal sette opp en forsker-stasjon midt i jungelen kan det være greit med en slik, evt bære utstyr opp til Mount Everest.

Ellers kan den sikkert videreutvikles til å ha med pasienter...

Lenke til kommentar

Heh, joda, men hvor ofte trenger man en robot for å bære med seg ting i det sivile?

 

Forskningsstasjoner og arkeologiske ekspedisjoner er jo et godt bruksområde, kan vel og tenkes at den kan brukes for å nå frem til jordskjelvofre og lignende dersom den kan programmeres til å gå til bestemte koordinater.

Lenke til kommentar

Heh, joda, men hvor ofte trenger man en robot for å bære med seg ting i det sivile?

 

Forskningsstasjoner og arkeologiske ekspedisjoner er jo et godt bruksområde, kan vel og tenkes at den kan brukes for å nå frem til jordskjelvofre og lignende dersom den kan programmeres til å gå til bestemte koordinater.

Man trenger jo ikke en slik sak til stadighet i det sivile, f.eks ATV eller snøscooter vil fungere bedre, men der hvor man ikke kan bruke kjøretøy vil "hunden" være praktisk.

 

Ser for meg at helikopter og fly er bedre i jordskjelv...

Lenke til kommentar

Heh, joda, men hvor ofte trenger man en robot for å bære med seg ting i det sivile?

 

Forskningsstasjoner og arkeologiske ekspedisjoner er jo et godt bruksområde, kan vel og tenkes at den kan brukes for å nå frem til jordskjelvofre og lignende dersom den kan programmeres til å gå til bestemte koordinater.

Man trenger jo ikke en slik sak til stadighet i det sivile, f.eks ATV eller snøscooter vil fungere bedre, men der hvor man ikke kan bruke kjøretøy vil "hunden" være praktisk.

 

Ser for meg at helikopter og fly er bedre i jordskjelv...

 

Hvis de klarer å lande nærme nok der de skal.

 

Robotene kan bli nyttige for siste del av reisen, der infrastrukturen ikke strekker til.

Lenke til kommentar

Hvis de klarer å lande nærme nok der de skal.

 

Robotene kan bli nyttige for siste del av reisen, der infrastrukturen ikke strekker til.

Helikoptere trenger nødvendigvis ikke å lande for å hjelpe til.

De kan f.eks droppe forsyninger og hente personer uten å lande...

 

Big Dog går ca 6,5 km/t, så det er ikke akkurat noe å evakuere kritisk skadd personell med.

Lenke til kommentar

Helikoptere trenger nødvendigvis ikke å lande for å hjelpe til.

De kan f.eks droppe forsyninger og hente personer uten å lande...

 

Big Dog går ca 6,5 km/t, så det er ikke akkurat noe å evakuere kritisk skadd personell med.

Sant det. Jeg tenkte for øvrig mest på å bringe materiale ut, ikke på å hente mennesker inn.

 

 

Vil disse robotene takle dårlig vær? Eller, hva slags vær vil de bli hindret av.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Ut fra videoer er i alle fall ikke speilblank is det største hinderet, så jeg tror tanken bak disse er at de skal komme til overalt hvor en hund klarer det, uansett vær.

 

For min del kan jeg se for meg at distribusjon av f.eks nødvendige medisiner, mat ol i katastrofeområder ville vært et kjempesupplement til helikoptere dersom man kan f.eks programmere dem fra en sentral base og overvåke posisjon via satelitt. Problemet blir vel kanskje tyveri.

 

Kom på en ting til: jaktbuddy. Man får vel lesset på en del kadavre på denne, kan vel tenkes at et jaktlag hadde vært interessert.

Lenke til kommentar

Ut fra videoer er i alle fall ikke speilblank is det største hinderet, så jeg tror tanken bak disse er at de skal komme til overalt hvor en hund klarer det, uansett vær.

 

For min del kan jeg se for meg at distribusjon av f.eks nødvendige medisiner, mat ol i katastrofeområder ville vært et kjempesupplement til helikoptere dersom man kan f.eks programmere dem fra en sentral base og overvåke posisjon via satelitt. Problemet blir vel kanskje tyveri.

 

Kom på en ting til: jaktbuddy. Man får vel lesset på en del kadavre på denne, kan vel tenkes at et jaktlag hadde vært interessert.

Den tar ca 2 saue-kadavre(150kg), men så vidt jeg vet er jakt sau og mindre dyr kanske lite utbredt...

 

Edit: De går 7,5km/t og bærer 150kg, til sammenligning tar Chinook en last på 22,6 tonn og går nesten 300km/t...

Det må rundt 150 Big Dogs til for å frakte det 1 Chinook kan, og det tar 40 ganger så lang tid.

Ser på den som ganske ubrukelig både når det gjelder jakt og supplement til helikoptere.

Chinook er litt ekstremt, men f.eks norske Sea King kan løfte 9,5 tonn og reise ca 200km/t

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...