Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Bite av kroppsdeler er ikke noe man klarer uten å stoppe pga smertene. Det er en grunn til at historiene man hører om folk som skjærte av sin egen arm med en sløv stein alltid har sittet fanget klemt bak en stor stein i 3-4 dager før de gikk så drastisk til verks for å redde livet sitt.

Det er ikke noe man bare gjør.

 

Nå viser jo eksemplet ditt nettopp at det er noe noen klarer å få til da.

 

AtW

 

Forskjellen blir jo at de fleste som gjør det gjør det for å overleve, og ikke for å dø. Mennesker har svært sterkt overlevelsesinstinkt.

 

Men det er klart: noen har jo også et ekstremt ønske om å dø. Jeg tror bare det skal veldig mye til, nettopp pga at urinstinktene sier noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel prøv og feil det da? Det er en temp som gjør at et ca så stort stykke med mat blir gjennomstekt på en rimelig tid uten å bli svidd. Høyere temp=svidd før helt gjennomstekt. Lavere temp=lengre steketid og mindre stekeskorpe (som mennesker visstnok er genetisk programmert til å like).

Lenke til kommentar

Hvordan ble 220/225/230 grader denne magiske temperaturen som "alle" frossenpizzaer "skal" stekes på?

De har vel drevet intensiv forskning på hvilken kombinasjon av temperatur og steketid som gir best pizza i en vanlig stekekomfyr. At ulike produsenter kommer fram til cirka samme temperatur antyder vel bare at det faktisk finnes en "gyllen" temperatur for steking av ferdigpizza.

 

Ellers er det vel enkelte av de tykkere pizzatypene som har en steketemperatur på 250 grader.

 

Grunnen til at de angir et tidsintervall og ikke eksakt tid er at faktisk temperatur og varmefordeling varierer litt fra ovn til ovn, så man trenger å ha litt å gå på for at det skal bli (omtrent) like bra i alle ovner.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er vel prøv og feil det da? Det er en temp som gjør at et ca så stort stykke med mat blir gjennomstekt på en rimelig tid uten å bli svidd. Høyere temp=svidd før helt gjennomstekt. Lavere temp=lengre steketid og mindre stekeskorpe (som mennesker visstnok er genetisk programmert til å like).

 

Følger opp med: Hvorfor?

Lenke til kommentar

 

Ellers er det vel enkelte av de tykkere pizzatypene som har en steketemperatur på 250 grader.

 

Hmmm... Sånn umiddelbart ville eg trodd motsatt. For tykkere bunn vil tilsi at toppen og undersiden av pizzaen blir svidd før bunnen er gjennomstekt.

 

Steker hvertfall hjemmelaget pizza på 200 grader hjemme.

 

En tynn pizza vil man kunne steke hardere da bunnen er så tynn at den fort blir gjennomstekt.

 

Men eg driver ingen pizzeria, ville bare umiddelbart tenkt motsatt ;)

 

Grunnen til at de angir et tidsintervall og ikke eksakt tid er at faktisk temperatur og varmefordeling varierer litt fra ovn til ovn, så man trenger å ha litt å gå på for at det skal bli (omtrent) like bra i alle ovner.

 

Og en ting som påvirker dette betydelig mye mer er størrelsen på ovnen og der nærheten til varmeelementene....

Lenke til kommentar

Det er vel prøv og feil det da? Det er en temp som gjør at et ca så stort stykke med mat blir gjennomstekt på en rimelig tid uten å bli svidd. Høyere temp=svidd før helt gjennomstekt. Lavere temp=lengre steketid og mindre stekeskorpe (som mennesker visstnok er genetisk programmert til å like).

 

Følger opp med: Hvorfor?

Det har nok sammenheng med at det er bra for deg. Stekt kjøtt er bedre enn rått kjøtt, da det inneholder mindre bakterier. Slik ville urmennesker som spiste varmebehandlet mat leve lengre enn dem som spiste rått kjøtt. Hence, de som overlevde likte stekt kjøtt. Darwin i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg har prestert å sette en pille i halsen, den merkes ikke godt, men er der. Hvorfor er den ikke løst opp eller forsvunnet fra halsen? (tok den å går) Snakk om liten antibiotikatablett.

Om den faktisk har forsvunnet, hvorfor kjennes det ut som om at den fortsatt er der? (svelget uten vann)

Lenke til kommentar

Når jeg var sanitet for mange år siden, tok jeg en gang ut en paracet som hadde kilt seg fast inne i den småhovne mandelen til en rekrutt.

 

Regner med at piller kan sette seg fast andre plasser og, som f.eks stemmebåndene. Det er ikke bare for syns skyld man bør svelge piller med et glass vann.

 

Om ikke annet risikerer du vel ikke akkurat infeksjon :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor slukker vann branner så bra?

For at ting skal brenne kreves det tre ting: oksygen, varme og brennbart materiale. Vann fjerner tilgangen til oksygen og avkjøler, og fjerner dermed to av disse tingene.

 

Oppfølgingsspørsmål: Er det kvelningen eller avkjølingen som har størst effekt? Er det f.eks. vanskelig å slukke en brann med varmt vann, eller vil det fremdeles funke ganske bra?

Lenke til kommentar

Varmt vann vil nok fungere litt dårligere, men vil fortsatt være "ganske bra".

Det trengs rundt 3-4 ganger mer energi å fordampe en mengde vann som holder 100 C enn å varme den samme mengden vann fra 0 C til 100 C, så du mister kanskje rundt 25% av nedkjølingseffekten om du bruker vann rett fra vannkokeren kontra vann som har stått på flaska i kjøleskapet.

 

Så for all del, om brannen kan slukkes med vann så er det bedre å bruke varmtvann enn å bare stå og se på.

Lenke til kommentar

Jeg har en miniliten diskusjon jeg trenger svar på. Bruker en bærbar datamaskin batteriet, eller slites det på batteriet, om man bruker den med laderen i? Jeg synes det høres så tåpelig ut at folk tar ut laderen når de har fult batteri, og setter den i når de nesten har tomt fordi de tror at batteriet slites mindre på den måten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...