Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 kubikk = 2 favner

En favn er (opprinnelig) volumet av en vedstabel som er 1 m høy, 4 m lang og 0,6 m bred (dvs. at vedkubbene er 60 cm lange, noe som var standard før i tiden da det var vanlig med avlange vedovner, gjerne av type Jøtul).

 

Dette vil si at 1 favn tilsvarer 2,4 m³, slik at 2 kubikk er 0,83 favn.

Opprinnelig var en kubikkfavn 6x6x1 fot, den 2x2x0,6 m som brukes om ved kaltes opprinnelig en meterfavn.

 

Ordet favn var opprinnelig et lengdemål, ved å strekke begge armene ut til siden er en favn avstanden fra fingerspissene på den ene hånden til fingerspissene på den andre hånden. Dette målet tilsvarer som oftest omtrent personens høydemål, altså en mannshøyde.

http://no.wikipedia.org/wiki/Favn

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
2 kubikk = 2 favner

En favn er (opprinnelig) volumet av en vedstabel som er 1 m høy, 4 m lang og 0,6 m bred (dvs. at vedkubbene er 60 cm lange, noe som var standard før i tiden da det var vanlig med avlange vedovner, gjerne av type Jøtul).

 

Dette vil si at 1 favn tilsvarer 2,4 m³, slik at 2 kubikk er 0,83 favn.

Opprinnelig var en kubikkfavn 6x6x1 fot, den 2x2x0,6 m som brukes om ved kaltes opprinnelig en meterfavn.

Sant nok, men til mitt forsvar så er det sannsynligvis meterfavn mannen i gata mener når han sier «favn», og det er den som brukes til å beskrive kvantum av fyringsved. :)

Lenke til kommentar
2 kubikk = 2 favner

En favn er (opprinnelig) volumet av en vedstabel som er 1 m høy, 4 m lang og 0,6 m bred (dvs. at vedkubbene er 60 cm lange, noe som var standard før i tiden da det var vanlig med avlange vedovner, gjerne av type Jøtul).

 

Dette vil si at 1 favn tilsvarer 2,4 m³, slik at 2 kubikk er 0,83 favn.

Opprinnelig var en kubikkfavn 6x6x1 fot, den 2x2x0,6 m som brukes om ved kaltes opprinnelig en meterfavn.

Sant nok, men til mitt forsvar så er det sannsynligvis meterfavn mannen i gata mener når han sier «favn», og det er den som brukes til å beskrive kvantum av fyringsved. :)

Hva er da sammenhengen mellom favn og kubikk? 1 favn fyringsved på 2,4m3 inkluderer jo ganske mye luft mens kubikk henviser til massivt tre(tror jeg da). Er det greit å si at en kubikk med tømmer tilsvarer 1 favn med stablet ved?

Lenke til kommentar

En lyspære lyser opp de nærmeste meterne ganske kraftig, men den lyser svært lite opp på andre siden av fjorden. Avstand er altså forklaringen på hvorfor gammastrålingen ikke griller oss. De enorme avstandene i universet gjør at strålingen som ville ført til øyeblikkelig død en million km fra supernovaen bare gir svak stråling her hos oss. La oss bare håpe det ikke kommer noen supernovaer i vårt galaktiske nabolag med det første.

Lenke til kommentar
La oss bare håpe det ikke kommer noen supernovaer i vårt galaktiske nabolag med det første.

Den røde gigantstjernen Betelgeuse (i stjernebildet Orion) har krympet 15% i diameter på de siste 15 årene (Betelgeuse har en diameter på 5,5 AU, i vårt solsystem hadde den nådd omtrent ut til Jupiter):

http://berkeley.edu/news/media/releases/2009/06/09_betelim.shtml

I følge astronomer, bl.a vår egen Knut-Jørgen Røed Ødegaard, så kan denne krympingen skyldes at hydrogenet i kjernen er i ferd med å ta slutt, og at kjempen kan kollapse til en supernova hvilken som helst dag innen de første par hundre årene. Betelgeuse ligger bare 640 lysår unna oss, og ligger derfor såpass nært at et gammaglimt derfra eventuelt kan legge solsystemet vårt øde. Heldigvis er sjangsen svært liten, for selv om eksplosjonen blir svært synlig fra Jorda, så sendes gammaglimtene kun ut i smale kjegler fra stjernens poler. Sjangsen er stor for at ingen av Betelgeuses polområder peker mot oss.

Lenke til kommentar

Jeg sitter her og irriterer meg over at det er overskyet. På nettet finner jeg bare regnskyer på radarer, og ikke bilder/oversikt over selve skyene.

 

Finnes det plasser som regelmessig tar satelittbilder eller tilsvarende av selve skyene, selv om disse ikke er regnskyer?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvorfor er mennesker kilne, dvs: hvilken "funksjon" har det at vi er kilne? Er andre dyr kilne?

 

Er vel for at vi skal reagere hvis dyr som edderkopper som kan være giftige kryper på oss.

 

Men hvorfor er vi så ofte ekstra kilne under føttene?

Og ja, dyr er også kilne.

Lenke til kommentar

Hvorfor er mennesker kilne, dvs: hvilken "funksjon" har det at vi er kilne? Er andre dyr kilne?

 

Er vel for at vi skal reagere hvis dyr som edderkopper som kan være giftige kryper på oss.

 

Men hvorfor er vi så ofte ekstra kilne under føttene?

Og ja, dyr er også kilne.

 

 

Kanskje kroppen overkompenserer for at det er lite følelse under føttene. Nå skal du ikke ta mitt ord for det, for jeg sitter egentlig bare å finner mulige grunner for at det skulle være sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...