Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det hjernekapasiteten til dyr som gjør at de ikke utvikler språk i den forstand vi mennesker har språk, eller går det mer på det anatomiske, at de ikke har gode nok forutsetninger anatomisk for å "snakke" sammen?

Sannsynligvis begge deler. Språket er nevnt som en viktig faktor i at vår art utkonkurrerte samtidige menneskearter, selv om hjernene(og sannsynligvis språksenterne) våre ikke var så veldig annerledes enn neanderthalernes så har taleorganene våre kanskje så mye som 10 ganger så stor talehastighet som det neanderthalerne hadde.

 

Samtidig så 'snakker' mange dyr sammen. De fleste har vel hør at bier kan signalere til andre bier hvor man finner pollen. Leste en artikkel hvor man hadde analysert 'språket' til en stamme med gnagere og fant at varselropene ikke bare varslet om fare men også om hva slags fare (feks om det var rev eller ulv), jeg tror tilgomed de kunne skille individuelle rever fra hverandre.

Lenke til kommentar
Nei. Både Buskerud og Agder-fylkene (og muligens flere) har hjemmetelefonnummer som starter med 3.

Ikke bare hjemmetelefonnummere. Mange kontornummere starter på 3...

Alle fasttelefon-nummer blir det riktige å si. Forøvrig til han som spurte, alle tlf-selgere som ringer meg, ringer fra 21****** og 22******.

Og jeg BOR i 3*******-sonen. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hvor kan jeg finne en gammel splinter cell reklame?

 

på ghost recon 1 på xbox så var det en reklame for splinter cell der stemmen til sam fisher var feil. noen som kan hjelpe meg å finne den? jeg har til nå ikke funnet den på youtube.

Lenke til kommentar

 

Dette er nok et "long shot", men jeg prøver meg likevel. Kom over en wikipedia-artikkel angående en ny type bakterier som tar over plassen til bakteriene i munnen, noe som vil resultere i at man ikke lenger vil utvikle syreangrep på tennene. Mennesklige eksperimenter skulle begynne tidlig 2008 og tar ca 6-7 måneder. Men jeg har verken sett eller hørt noe mer om dette. Noen andre her som vet mer?

 

Kilder:

Wikipedia

Onibiopharma.com

 

...adult male subjects over a six-week period, with a long-term follow-up evaluation at six months.
Subject enrollment for the Phase 1b clinical trial is anticipated to begin in early 2008.

 

 

Tar en liten bump på dette spørsmålet, i håp om at noen vet noe. :)

Lenke til kommentar

 

Er det hjernekapasiteten til dyr som gjør at de ikke utvikler språk i den forstand vi mennesker har språk, eller går det mer på det anatomiske, at de ikke har gode nok forutsetninger anatomisk for å "snakke" sammen?

Sannsynligvis begge deler. Språket er nevnt som en viktig faktor i at vår art utkonkurrerte samtidige menneskearter, selv om hjernene(og sannsynligvis språksenterne) våre ikke var så veldig annerledes enn neanderthalernes så har taleorganene våre kanskje så mye som 10 ganger så stor talehastighet som det neanderthalerne hadde.

 

Samtidig så 'snakker' mange dyr sammen. De fleste har vel hør at bier kan signalere til andre bier hvor man finner pollen. Leste en artikkel hvor man hadde analysert 'språket' til en stamme med gnagere og fant at varselropene ikke bare varslet om fare men også om hva slags fare (feks om det var rev eller ulv), jeg tror tilgomed de kunne skille individuelle rever fra hverandre.

 

 

Hvaler synger, delfiner kommuniserer via diverse lyder og har trolig "navn", elefanter bruker også ultralyd til å kommuniserer over lange avstander i tillegg til det vi kan høre, for å ta noen flere eksempler. Hvor gode språk disse dyrene har tror jeg ikke vi har noen godt svar på enda, da vi ikke med sikker vet hva de "snakker" om. Må nok vente på at hvor forståelse skal bli litt bedre før vi kan si noe med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Sony har nå disse tv'ene med 200Hz.

For det første, finnes det (HD)filmer med denne frekvensen?

Og hvis ja, klarer egentlig bluray-plater og lesere denne dataoverføringen? Må det ikke 8 ganger så rask dataoverføring til? (200fps/25fps)

Kort svar: nei

Lengre svar: 200Hz (og 100Hz) er teknologier som er utviklet for å få et "glattere bilde". I bunn og grunn generer TVen bilder som ikke eksisterer i signalet og viser disse i tillegg til bildene i signalet.

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på hz. Kan en "feil" hz ødelegge kvaliteten på samme måte som den kan på lyd? Lyd er jo bølger, og hvis oppdateringen faller utenfor en topp eller bunn så er lyden ut forskjellig (mener jeg å huske).

 

Så kan det skje med bildet og? At signale inn er 24 fps og oppdateringsfrekvensen er 25, det vil vel da si at det ene bildet vil være der dobbelt så lenge som det andre? Vil ikke optimal oppdateringsfrekvens være 48 (eller nå 96) hz istedet for 50 og 100?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...