Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville det ha hatt noe for seg å "halvere" økonomien/NOK bare for å få mindre summer og priser? Dette måtte jo blitt gjort på alt, tenker f. eks. at i stedet for at en liter melk koster 10 kr. så koster den 5 kr. osv og at det er rettferdig i forhold til priser på andre ting for de også er halvert. Ville dette ha hatt noe for seg og er det i det hele tatt mulig?

Lenke til kommentar

For å få nok inntjening måtte man da en enten halvert antall ansatte, eller halvert lønna til de ansatte. Uansett er det en del varer vi ikke kan halvere prisen på, nemlig importerte varer. Jeg tviler på om f.eks bilprodusentene hadde giddet selge biler i Norge hvis de bare fikk betalt halvparten av bilenes verdi.

Lenke til kommentar
Nå lurer jeg på, hva som er poenget med 64bit OS?

Kunne de ikke bare hatt 4gb støtte på 32bit, eller er det andre vesentlige forskjell?

 

64-bit kan ses på som ein motorvei med 2 felt, du kan sende flere biler (bits) om gangen, og derfor vil ikkje trafikken hope seg opp og kan kunne gå raskere.

 

Tror også at 64-bit slipper og behandle nokkon oppgaver fleire ganger.

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar
Nå lurer jeg på, hva som er poenget med 64bit OS?

Kunne de ikke bare hatt 4gb støtte på 32bit, eller er det andre vesentlige forskjell?

Antallet bits angir hvor mye informasjon man kan ha i hver instruksjoner til prosessoren. Når man dobler antallet bits i instruksjonene, vil man kunne kutte drastisk i antall instruksjoner i lengre og datatunge sekvenser, noe som gjør at prosessoren arbeider raskere.

 

For å få fullt utbytte forutsetter det selvsagt at operativsystemet, programvare og drivere støtter 64-bits instruksjoner, noe som ligger et stykke fram i tid.

 

At man dobler instruksjonslengden er ikke en ny ting. I DOS-dagene var 8-bits saken, før Windows 3 kom og doblet dette til 16-bits. Så kom Windows 95 og vi kjørte nå på 32-bits.

Lenke til kommentar
er det mulig å lage sine egne 3D briller? hvordan?

Det er to typer 3D-briller, fargede og polariserte briller. De fargede er ganske rettfram, ett rødt og ett blått (eller grønt) glass.

 

Til polariserte briller må du få tak i polarisert glass, og passe på at de har rett vinkel i forhold til hverandre og at hvert øye har polarisering i rett retning. Jeg har ikke helt de nøyaktige spesifikasjonene i hodet mitt her og nå. Men uansett skjønner jeg ikke helt hva du skulle med å lage slike briller selv, da man må ha spesialisert og svært dyrt utstyr for å kunne sende 3D-bilder med polarisert lys, så det er i praksis bare i IMAX-kinoer og tilsvarende at du får bruk for dem. Og der får du jo delt ut briller uansett.

Lenke til kommentar
Siden jeg ikke gidder å forklare det heller, kan denne linken være av nytte: http://cnx.org/content/m13082/latest/

Igjen, er det noen som husker at Bill Gates sa "640KB ought to be enough for everyone"? Han tok feil. :)

 

Det skulle ikke overraske meg om selv 64-bits adresserom blir fylt opp ganske kjapt.

Ganske kjapt er nok litt å ta i. Må huske at dette øker eksponensiellt, 640 kB i forhold til det vi har i dag på si 4GB på en vanlig PC er en stor forskjell, men ikke på langt nær så stor som 4GB i forhold til adresserommet på 64- bit: 16 Exabyte (17179869184 GB).

 

64- bit adresserommet har mange fordeler fremfor å kunne utnytte så mye minne direkte. Programmer optimalisert og skrevet for 64- bit kan gjøre "mer i en jafs", som nevnt tidligere, altså færre instrukser og å behandle dobbelt så lange bitremser i en jafs.

 

I tillegg, med så mye minneplass hvor så lite blir brukt til fysisk minne, så kan man i tillegg til å mappe fysisk minne til virtuellt minne som også blir gjordt på 32- bit, som vi gjør for at hvert program skal få sitt eget adresseområde med kontinuerlig minne selv om det fysiske minnet er spredd over flere steder på RAM- brikka, så kan vi også mappe harddisker til minnet. 64- bit systemer har allerede i dag funksjoner som gjør at programmer kan åpne filer og mappe de til et virtuellt minne et sted. Og så når programmet leser/skriver fra det virtuelle minnet, så gjør operativsystemet alle de underliggende operasjonene med å lese/skrive til disken og alt det der, og alt det programmet trenger å gjøre er å lese fra minnet. Altså 64- bit kan nesten regnes som "uendelig adresseområde" med den teknologien vi har i dag, altså vi kan bruke minnet som et verktøy for å gjøre programmering mye enklere enn det var mulig på 32- bits platformen.

Lenke til kommentar
Er tempraturgrader linjært? Vil f.eks 20°c oppleves som dobbelt så varmt som 10°c, eller hvordan fungerer det?

Temperaturgrader beskriver linjært varmeenergien som er til stede. Men nullpunktet (0° C) ligger laangt over det absolutte nullpunktet for varmeenergi (+273,15 grader faktisk). Det egentlige nullpunktet er altså -273,15°C.

 

Hvis man skal sammenligne forholdet mellom to temperaturer i den faktiske mengden varmeenergi må man altså først legge til 273,15 grader.

 

For eksempel er 20°C i forhold til 10°C ((20°C + 273,15) / (10°C + 273,15)). Da får vi at 20°C har cirka 1,035 ganger mer varmeenergi enn 10°C. Ikke så stor forskjell dette.

 

Men hvordan vi mennesker mentalt opplever varme er selvsagt en helt annen sak. Vi har tilpasset oss til temperaturene som er vanlig på jordens overflate, og dette reflekteres i hvordan vi opplever varme og kulde.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Ok, så da forstår jeg at 64bit har støtte for over 4gb++ og håndterer minne raskere? Uansett, hva blir poenget da med et 32bit OS da? Hvis 64bit støtter 4gb+/- og 32bit bare støtter opptil 3,2Gb Ram er det vel?

Kompatibilitet med dagens programvare og maskinvare.

 

Det har bare nylig begynt å komme prosessorer som støtter 64-bits på markedet og det selges fortsatt prosessorer som ikke støtter 64-bits såvidt jeg vet.

 

Man må også få på plass programvare som faktisk støtter 64-bits, og dette tar tid. Dagens 32-bits programvare vil bare fungere så som så på en 64-bits plattform.

 

Det er en grunn til at det også tok tid å få på plass 8->16 og 16->32 bits i gode gamle dager.

 

Er tempraturgrader linjært? Vil f.eks 20°c oppleves som dobbelt så varmt som 10°c, eller hvordan fungerer det?

 

Det vil jeg ikke tro da 0°c ikke kjennes mildt ut, og 10°c heller ikke er varmt.

Når man kommer opp i 20°c derimot, kjennes det behagelig ut..

 

 

Men godt mulig jeg tar feil :)

Opplevelsen av kulde/varme er svært subjektivt og vanskelig å forklare ut fra "dobbelt så mye" eller "dobbelt så lite". Folk som har vokst opp i et svært varmt klima synes 10 grader pluss er iskaldt, mens folk fra nord-norge synes det er mildt men ikke noe særlig kaldt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...