Gå til innhold

Doom drepte dama mi


Anbefalte innlegg

http://fellow.sourceforge.net/new_version/index.php

 

Kjekk og grei emulator :)

 

http://www.planetemu.net/index.php?section=menus&machine=31

 

Spill, demoer og mer :)

 

Andre muligheter er et søk på tosec i nærmeste sjørøver havn.

 

 

Emulatorene funker best om du vet hvilken amiga du skal emulere og velger riktig prosessor, ram og kickstart osv.

 

A500 bruker: 68000 cpu (7.14mhz) og 512kb chipram 0 fast ram (default) kickstart 1.2 til 1.3

A1200 bruker 68020 cpu (14mhz) og 2 mb chipram, 0 fast ram (default) kickstart 3.1

A4000 bruker 68030 til 68060 cpu (25-66mhz) 1 til 2 mb chip og 2 til 16 meg fast ram, kickstart 3.00 til 3.9

 

A500 bruker ecs videosystem

A1200 bruker AGA (advanced graphics architecture)

A4000 bruker AGA

men 1200 og 4000 kan bruke ecs hvis spillene ikke funker! noen spill funker bare i aga

 

Er et greit utgangspunkt.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens teknologi har gjort det for lett for utviklerne å bare hive med noen sanger fra et halvkjent indieband :(

 

Helt utrolig hvor mye bra original musikk som ble presset ut av de svært enkle lydchipene. Personlig er Martin Galways tittelmusikk til Arkanoid noe av det ypperste innen spillmusikk og faktisk elektronisk musikk i det hele tatt.

 

Og Lemmings er fortsatt en av de beste spillene å oppdrive.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Bra artikkel, kjenner meg igjen :) Problemet mitt er at jeg faktisk tok frem den gamle Amigaen for noen mnd siden, den funket helt supert... problemet var at det hele ble en liten kaldusj, det var liksom ikke like kult lengre. Spillene som engang var kule, virket banale og kjedelige. Tror jeg lekte i 5-10min før den havnet tilbake på sin plass.

Lenke til kommentar

Kjenner meg så absolutt igjen....Lånte en Amiga 1200 for nokre år sida for å kopiere Amigaspill over til PC. Var spesielt.

 

Satt faktisk å spilte Another World igår på PC'en...Sjelden jeg gidder å spille moderne spill nå, er ikke så spennende, bare ny grafikk.

 

Amiga, du er savnet.

Endret av kosh
Lenke til kommentar

Min Amiga 600 blir aldri solgt! Savnet, men har desverre ikke tid til å leke med 2 damer om gangen :)

 

Når det gjelder spill så kan jeg vel si det slik: "Alt var bedre før" (Det er hvertfall det man liker å tro)

 

Amigaen har utrolig mange gode spill som satte standarden videre. Så kom PC-en og revlusjonerte.

 

Idag (10 år etter) er jeg rett og slett mett på inntrykk og ingen spill er lenger "bra" i mine øyne. Tror det er mange som mener det samme som meg, spesielt det med "spillfeeling". Det lukter nok gammel mann av meg også, for det eneste jeg en gang i blandt drar fram er Wii-kontrolleren for å klaske litt ball. :)

 

RIP Amiga

Lenke til kommentar
Var det føresten Digital Illusions (svensker) som lagade pinball och køpe sig gul ferarri?

Vet ikke hva slags bil de kjøpte, men det var de som laget Pinball Dreams/Fantasies/Illusions. Pluss Benefactor, et av tidenes mest undervurderte Amiga-spill. Og alle hadde fabelaktig musikk fra Olof Gustafsson.

Lenke til kommentar
For meg startet det hele med en c64. Husker ennå juleaften da det lå en stor eske under juletreet til både meg og lille broren. Husker også at jeg holdt på å gråte da jeg oppdaget at eksen var tom, men nok om det.

 

Foreldrene tok oss med ned i tvstuen og viste oss hva de hadde kjøpt. Må si at jeg ikke kan huske noe særlig fra andre ting jeg gjorde den jula.

 

Når jeg husker tilbake er det stortsett alle sports spillene, hvor man spilte mot hverandre som slo best ann. Summer games, winter games og noe som jeg ikke husker hva het men hadde bmx og surfing. Husker også å låne en kasset fra søskenbarnet å sette den i stereoen til foreldrene mine som hadde to kassettspillere for å kopiere spill :p

 

Amiga fikk jeg å brodern aldri, men har brukt mye tid på den for det. Søskenbarnet var så heldig å få tak i en slik, så man ble sittende der og spille Ports of Call!

8799975[/snapback]

 

 

Det siste spillet du tenker på er vel California Games....?

Lenke til kommentar
Var det føresten Digital Illusions (svensker) som lagade pinball och køpe sig gul ferarri?

Vet ikke hva slags bil de kjøpte, men det var de som laget Pinball Dreams/Fantasies/Illusions. Pluss Benefactor, et av tidenes mest undervurderte Amiga-spill. Og alle hadde fabelaktig musikk fra Olof Gustafsson.

8802700[/snapback]

 

De laget også Battlefield serien... ;)

Lenke til kommentar
Litt skuffa over at ingen har nevnt Speedball II, Gods og Xenon II av Bitmap Brothers.  :love:

 

Så jeg gjør det nå.

8802865[/snapback]

 

 

Herre for noen bra spill !!! :D Hva med Shadow of the Beast . Og jeg kan faktisk ikke tro at ingen har nevnt Turrican ( 1 og 2 ) ! som er det beste platform shooter og heeelt utrolig musikk !

 

 

Wings , Syndicate , Bards Tale , Alle SSI spillene som var basert på TSR sine fantasy bøker :love: og ellers alle Lucasgames spillene som feks Zack McKraken, Maniac Mansion / Day Of the Tentacle.. osv osv

 

Shit.. . må sette opp noen maskiner i helgen tror jeg ;) legge bort WoW litt

Lenke til kommentar

Skrev nylig en eksamensoppgave på NTNU om commodores historie. Tror aldri jeg har blitt så forbannet, trist, glad og nostalgisk noensinne enn å lese boken "On the Edge - The Spectacular Rise and Fall of Commodore"

 

Jeg var nok en av de ekstreme fanboysa som bare koste meg over de elendige versjonene av "våre" spill mine stakkars klassekammerater måtte bruke på sine 386'er og tidligere. Husker vi lånte hele slike doble diskettkabinetter smekkfulle av spill og kopierte i slengen, hvor mange hundre elle tusen slike man hadde liggende har jeg ikke oversikt over. Konfirmasjonsgaven min var en GVP (great valley products) 120+ harddisk (ekstern scsi med 2mb fastram og 120mb harddisk, slå den!) som kostet en liten formue på sin tid. Har aldri hatt hjerte til å selge utstyret mitt heller, og de orginale prostickene fra c64'en vi fikk tak i rundt 1983 fungerer like godt idag, selv etter å blitt slengt i veggen uttallige ganger i frustrasjon.

 

En veldig god og morsom artikkel, men jeg må få lov å komme med enkelte innvendinger om markedsføring, teknologiutvikling osv. Dette skjedde først da kjernestaben i Commodore ble kastet ut og blandt annet den infamøse ekssjefen i IBM tok over.

 

Jack Tremiel som bygde opp commodore etter at han flyktet fra konsentrasjonsleire i nazityskland etter krigen endte opp med å lage skrivemaskiner som nevnt i artikkelen men han lagde også verdens første grafiske hjemmekalkulator. Dette skapte grunnlaget for det hele. Commodore ble navnet siden han hadde jobbet i militæret og ville ha en militær rang, og siden general og admiral var opptatt ;)

 

Commodore kjøpte så opp prosessorfabrikken for å kunne få et forsprang prismessig. Mange ser eksempelvis på Apple ][ som verdens første hjemmepc, man bør da kanskje tenkte på at Commodore samme år lanserte PET. Apple brukte 3 år på å få sin maskin ut på markedet, commodore hadde sin ferdig på 2 måneder og solgte sin maskin til 1/4 av konkurrentene.

 

De var også de første i verden til å selge maskiner med forhåndssalg slik at de fikk inn pengene til produksjon på forrhånd. En genistrek markedsføringsmessig spør du meg. Dette fungerte glimrende.

 

Tremel vil for leserne av boken rundt commodore virke som en ren slavedriver. Han skremte vettet av de ansatte og presset frem helt vanvittige deadlines. Juleferie og lignende var ikke eksisterende men de klarte det hver gang. De bygde faktisk en prototyp på amiga som fylte et helt rom hvor veggene var polstret med antistatisk matriale og hvor ting gikk i dass med jevnlige mellomrom.

 

Til slutt gikk alt i dass etter personlige konflikter, totale motsetninger når det kom til langsiktig planlegging og de som klarte å skape profitt ble skviset ut. Inn kom investorer som kun tenkte profitt men på helt feil måte. Resultatet vet vi jo alle.

 

Til slutt vil jeg bare ramse opp noen navn som for alltid vil gi meg gode følelser:

 

Dopus, Xcopy, Monkey Island, Moonstone, Lemmings, Beneath a steel sky, Indiana Jones, Gods, Pinball Illusions, Perfect Write, Loom, Superfrog, Supercars, Lotus Espirit Challenge, Wings, It came from the desert, Dune, North and South, Alien Breed, Flashback, Another World, Microprose, Activision, Lucasarts, Psygnosis, Sensible Soccer, Gremlin, Broderbund, Infogrames, Cinemaware, James Pond, Bubble Bobble, New Zealand Story (husker fremdeles cheatkoden - motherfuckenkiwibastard), Team17, Ocean, Eye of the Beholder, Elite, Mega-Lo-Mania, Firebird og mange mer.

 

All hail! We salute you, never forgotten! *cry*

Endret av n0stra
Lenke til kommentar

http://i19.piczo.com/view/1/p/w/o/x/2/2/e/...080_65346_2.gif

 

En liten trøst også her.Commodore er tilbake men nå bygger de pc som tidligere drepte dem.NEVER SURRENDER

 

http://www.commodoregaming.com/pcshop/Home.aspx

 

Kommer en ny post om noen dager der jeg tømmer lungene for hva jeg følte for disse dager.Leste hele forumet og ble imponert over at jeg ikke var den eneste som gråt og sørget over old gold.Er knall sol her så jeg må ut snarest men dette er noe jeg har ventet lenge på å se.Virkelig godt å se det finnes flere der ute.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...