Gå til innhold

Doom drepte dama mi


Anbefalte innlegg

Hmm, dette fikk meg til å tenke litt - på hva jeg har gått glipp av. Ikke for at jeg kunne noe for det - jeg er '88-modell og eldst i søskenflokken, og selv om jeg ble relativt tidlig kjent med PC (pappa dro PCer som skulle vrakes hjem fra jobben), var det ingen som viet meg inn i Amigas verden. Jeg kjenner mange andre på min alder som også gir uttrykk for mye av det som er beskrevet i artikkelen, men de har hatt søsken som er minst 2-3 år eldre, og som hadde Amiga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kult at så mange deler følelsene mine.

 

Jeg tror egentlig jeg aldri kommer til å oppleve makan til paradigmeskifte i spill-/maskinteknologi som hoppet fra 8 til 16-bitsplattformene. Sjokket da jeg startet opp amigaen for første gang, og så hva den faktisk kunne gjøre i forhold til min gamle Amstrad CPC, er noe jeg unner alle nerder å oppleve. Og det er noe jeg aldri har følt siden - ikke første gang jeg kjørte igang min første PC, PlayStation, PlayStation 2, Xbox, Xbox 360 eller PS3.

 

Ingen har sjarmen.

8792226[/snapback]

 

Jeg merket det betraktelig da Playstation først kom, det var første konsollen som virkelig tok grafikk til det neste steget. Jeg gikk fra Nintendo (NES) til Playstation, altså fra Super Mario Bros til Tekken. Den overgangen glemmer jeg aldri, første gangene måtte jeg låne konsollen fra kiosken siden den var altfor dyr enda. Husker jeg gråt som faen da jeg måtte levere den dagen derpå.

 

Hadde mange gode tider med Commodore 64 men ingenting slår første gangen da jeg satt meg ned med Playstation, det var så utrolig stor overgang at det var utrolig. Hadde nesten aldri sett 3D før.

Lenke til kommentar

Må si jeg husker alle sommerne fra jeg var liten hvor hele "gata" var samlet hos meg og spilt mario kart 64 :p

 

Og så kom foreldrene mine å sa vi måtte gå ut fordi det var så fint vær så vi ikke kunne sitte inne hele dagen... Så da gikk vi ut i hagen å spilte fotball i et par timer også var det tilbake til mariokart eller mario party ;)

 

Har også endel timer med Settlers serien, age of empire demoen som fulgte med win 98 og Star wars: the Phantom og menace eller noe :p er helt sikker mange andre og som jeg ikke kommer på...

-Bountyhunter

Lenke til kommentar

Gode tider Amiga-tiden.. :)

 

Husker godt at vi drev med swapping, fikk de nyeste spillene og demoene fra folk over hele verden, ekstra gøy når vi fikk en 'kontakt' i utlandet, Israel, Polen etc.. :p

 

For å klare seg økonomisk måtte vi svindle postverket, la lim på toppen av frimerkene, så skrapte han andre limen (og stempelet) av av frimerkene, og la dem tilbake i pakken og sendte dem tilbake med nye ting kopiert på diskettene, slik at vi kunne bruke dem igjen. :)

 

Vi loddet på ekstra-minne kortet slik at vi fikk mere minne, slik som vist i Amiga-bladene.

Husker også at vi 'oppgraderte' til BBS og sluttet med swappingen.. Vi fikk en av de første 1GB harddisken på vår Amiga BBS (som hette Greenhouse), vi måtte sage åpen store deler av maskinen for å få plass til den. :D

Bare 10.000 for en hel gigabyte harddisk.. :)

 

good times.. :)

 

Huff.. tilogmed virusene var verre, husker Saddam-viruset.. huff-og-huff.. Tok 1 minutt og 15 sekunder og drepe det i starten.. og da var allerede godt over 1000 disketter infisert.. :(

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Anbefaller folk å lese "On The Edge - The spectacular rise and fall of Commodore". Boka på over 500 sider tar seg av hele historien ned i detaljer fra den spede begynnelsen med PET helt frem til de økonomiske tragediene og konkursen. Boka er skrevet av Brian Bagnall og er gjort mulig ved å intervjue så og si alle de store stjernene hos Commodore minus gamlesjefen sjøl - Jack Tramiel.

Lenke til kommentar

En veldig flott skrevet artikkel.

Som 73 model kom mange gode minner tilbake.

Min første Commondore var VIC 20, så ble C64 kjøpt inn, deretter A500 da den kom på markedet.

Defender of the Crown er spillet jeg husker best.

Mest pga den flotte grafikken og alle diskettene det var lagret på. Mener å tro det var 14 stykker.

Synd at det gikk som det gikk.

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel :) Selv er jeg en 74 model og har hatt både C64 og Amiga, 64'n ble solgt og jeg fikk en 128D. Lese begge sider av disken uten å snu den ftw.

 

Action Replay 6 var også en selvfølge , tror ikke jeg kunne klart meg uten den.. Final Cartridge III var bare skrot i forhold ;)

 

Var selv veldig aktiv på demo scenen i mange år på C64, var også med på opstarten av de aller første TG.. da ble det første arrangert i Lillestrøm :)

Eller var det mange andre bra demoparties rund om i Norge, husker veldig godt en i Bergen som ble hostet av Panoramic Designs, Killers og Hoaxers :D

( mat krig er tingen )

 

Omega Surpreme som på den tiden var en av Norges ( og kanskje verdens ) beste codere var med på starten av Funcom sammen med flere av andre ifra den norske Demoscenen.

 

Noen som husker Dator Magasin forresten ? ;) Eller det programmet på tv av Erik Meyn som het Spider ?

 

Har fortsatt mine Commodore maskiner , men nå blir de benyttet av ungene for å leke med ;) Men alle diskene mine får de aldri , de har jeg lagret på et trygt sted for så en dag ta de frem igjen for å mimre litt :D

Lenke til kommentar

Morsom artikkel.

 

Jeg har en liten ting å tilføye:

 

Dere som leser dette husker sikkert 2nd reality fra Future Crew på PC?

 

Denne ble gitt ut i 1994 og rula pc demo toppen i lang tid.

 

I 1997 ble commodore 64 utgaven av 2nd reality gitt ut (JA MED ALT!) av gruppa smash designs og det er et eksempel på hva ekte fans kan klare.

 

Denne anbefaler jeg dere å sjekke ut (med emmulator til pc og demoen finner dere enkelt på web). Jeg garanterer en ørliten reisning i buksa^^

 

L8r.

Lenke til kommentar

Ahh, minne strømmer på. Starta med C64 og koste meg skikkelig med den. Så konfirmerte jeg meg (ikkke fordi jeg var kristen men jeg ville ha penger til Amiga) og gikk til innkjøp av Amiga 500, med 512 KB ekstra minne slikk at jeg kunne spille Sim City. :love:

 

Lagde litt grafikk med Deluxe Paint, begynte såvidt å lære meg prgrammering, men stort sett ble den brukt til spilling.

 

@ Beerian. Ja da, jeg husker Dator magasinet. Kjøpte hvert nummer. Spider husker jeg også.

Lenke til kommentar
Gleden med C64 var jo uten tvil kasset spillern. Hvor vi spolte oss frem og tilbake med tellerverket, for å komme til de kopierte spillene. Tok gjerne en 15 minutter å laste inn spillet, og gleden over at det fungerte var enorm.

 

Vi kjøpte egne joysticker til ulike spill. For hvem satt ikke igjen med senebetennelse etter 100 metern på summergames?

 

Noen av oss kjøpte til og med diskettstasjon :fun:

 

Tider da man kunne spille et spill i 1 time og være ferdig med det...

8792086[/snapback]

 

Du glemte flimringa rundt den blå firkanten som foregikk mens spillet loadet. Og det magiske ordet "RUN". Til summergames må du bruke en mindre sticke så du kan holde den ovenfra. Gjerne en sticke som sier "klikk" når du beveger den til siden, så du slipper å bevege den mer enn nødvendig. Gjerne en gjennomsiktig en med rød knott :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...