Gå til innhold

Doom drepte dama mi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker da jeg testa c64 ja. Strålende maskin. Var jo noen år da jeg testa den men, still.

Husker første gang med monkey island og, musikken der var noe for seg.

Nå emulrer jeg amiga og c64, samt monkey island 1 og 2 på psp`en. Har alltid klassikerene med meg på tur :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Genial artikkel :whistle:

Var selv så heldig å finne en gammel Amiga på et lager (Commodore Amiga 4000/040). Og ettersom Amigaen er like gammel som meg, så har jeg et par spørsmål:

Kan 4000 spille de samme spilla som tidligere modeller kunne (1200, 500, evt C64)?

Hvor kan jeg skaffe spill? Er det abondonware så jeg kan laste ned fra nettet?

 

Og sist, men kanskje viktigst: Hvilken form for skjerm må jeg ha til Amigaen? Hverken D-sub eller gammel Mac-skjerm passer. Må jeg ha en spesiell Amiga skjerm?

 

Lyst til å spille Amiga :love:

Lenke til kommentar
Kan 4000 spille de samme spilla som tidligere modeller kunne (1200, 500, evt C64)?

Hvor kan jeg skaffe spill? Er det abondonware så jeg kan laste ned fra nettet?

 

Og sist, men kanskje viktigst: Hvilken form for skjerm må jeg ha til Amigaen? Hverken D-sub eller gammel Mac-skjerm passer. Må jeg ha en spesiell Amiga skjerm?

8992138[/snapback]

 

En del spill laget for de eldre generasjonene (A1000/500/2000) kan ofte kræsje eller fungere dårlig på nyere Amigaer som 1200/4000. Men en del fungerer helt fint, du kan sette kompatibilitets-parametre om du holder inne begge musknapper i det maskinen først skrus på. Det kan øke antall spill som fungerer. Det kan også hjelpe å bruke programmer som "Relokick" eller "Degrader". Husker egentlig ikke helt hvordan sistnevnte fungerer, er så lenge siden nå.

 

Spill for C64 kan ikke spilles på Amiga, C64 er jo en helt annen maskin og arkitektur. Da må du ha en emulator som på PC.

 

Skjermer på Amiga kan være litt knotete. Siden Amigaen bruker en litt spesiell videomodus i de fleste spill, så kan ikke vanlige PC-skjermer vise dem helt uten videre. Jeg bruker selv en Commodore-skjerm som kan vise alle skjermmodi, men disse er for tiden forholdsvis sjeldne. Ellers finnes det ting som heter scandoublere, elektronikk som gjør skjermmodiene kompatible med vanlige VGA/multisync-skjermer som brukes med PC. Disse kobles enten internt i maskinen, eller plugges på skjermutgangen. Ikke spør hvorfor Commodore gjorde det slik, men det var vel for å spare inn på noe. Upraktisk synes jeg det var/er.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...