Gå til innhold

Doom drepte dama mi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Commodore 64 maskinen ble byttet ut mot en Amiga 500 etter kun ett år.

Amigaen var en populær maskin jeg og venner samlet oss rundt. I 1990 hvor PCen begynte å få bittelitt spillutvalg, så var PC grafikken horribelt dårlig sammenlignet med Amiga.

Min far sto i kø på nyåpnet Elkjøp, og fikk kjøpt blekkskriver til 2000 kroner (var veldig billig da). Bruke Word Perfect og skrev skoleoppgaver på Amigaen, og skrev ut på skriveren.

 

Jeg var stolt av Amigaen, spill med fabelaktig grafikk og stereolyd :love:

Lenke til kommentar

For meg startet det hele med en c64. Husker ennå juleaften da det lå en stor eske under juletreet til både meg og lille broren. Husker også at jeg holdt på å gråte da jeg oppdaget at eksen var tom, men nok om det.

 

Foreldrene tok oss med ned i tvstuen og viste oss hva de hadde kjøpt. Må si at jeg ikke kan huske noe særlig fra andre ting jeg gjorde den jula.

 

Når jeg husker tilbake er det stortsett alle sports spillene, hvor man spilte mot hverandre som slo best ann. Summer games, winter games og noe som jeg ikke husker hva het men hadde bmx og surfing. Husker også å låne en kasset fra søskenbarnet å sette den i stereoen til foreldrene mine som hadde to kassettspillere for å kopiere spill :p

 

Amiga fikk jeg å brodern aldri, men har brukt mye tid på den for det. Søskenbarnet var så heldig å få tak i en slik, så man ble sittende der og spille Ports of Call!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

ah Amiga. Ghost 'n Goblins, California Games og en rekke andre er bare innertiere på den gode gamle platformen. Det var tider.

 

Mer mimring i PC-verdens DOS-tid, kan du se her.

Lenke til kommentar

*snufs* :cry:

 

Detta var rørende... Takker så mye for artikkelen.

 

I det jeg kjøpte min første PC i '94, trodde jeg at jeg hadde vendt ryggen til Commodore, for aldri mer å se meg tilbake. Slik skulle det ikke bli; den gylne perioden med C64 og Amiga 500/1200 står fortsatt for meg som lysende eksempler på innovasjon og spilleglede.

 

Ettersom jeg har beholdt maskina og kickstart ROMen, har WinUAE vært en kjærkommen venn når savnet innimellom har blitt for stort, og med Wintereenmas som unnskyldning, har det hendt jeg har invitert noen kompiser på retro-gamer-party. Da står selvsagt SLAY Radio på i bakgrunnen hele helga, og streamer både gamle og nye versjoner av klassisk spill-/scenemusikk inn i stua.

 

Underholdningen er lett (og lovlig) å skaffe seg via Home of the Underdogs og Abandonia, så ikke utsett nostalgien; inviter til mimrefest i dag! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for den fantastiske artikkelen, kan melde om tårer i øyekroken og gåsehud.

 

Jeg hadde selv en Amiga 500 og sitter igjen med flere hundre spill til den,

Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe en Amiga igjen men er usikker på hvilken modell jeg skal prøve å få tak i, jeg vil ha en jeg kan spille alle mer eller mindre alle Amiga spill fra harddisk,

Noen som vet mer om Amiga som kan anbefale en spesifikk modell for meg?

Lenke til kommentar

Utrolig bra artikkel. Det er så sant, så sant.

 

 

Jeg elsket omtrent alt av spill på Amiga'n, jeg satt på skolen å bare ønsket å komme hjem raskere en broren min for å dra i gang en knall tittel.

 

 

Amiga tidene, det var tidene!

 

 

Tittlene er så mange, i motsettning til PC, der jeg kan få det som er verdt å spille hitill på 1 hånd omtrent.

 

 

AMMMMMMMMMMMMMMMMMMMIIIIIIIIGAAAAAAAAAA! :love:

Lenke til kommentar

Ports of Call kom heldigvis raskt til PC også, men jeg husker et "dritkult" karatespill som det ble brukt en del timer på. Skrått mot motstander (skrått opp, framover) mens man holdt inne fire var skalling, og motsatt opp var splittspark.

 

Bonus lvl var sparke bort bomber og beskytte seg med skold for bowling kuler.

Tror dette var et av de første spillene som fanget meg. Og streetfighter var bra. Husker det var "lettest" å ta rundspark eller skyte med keyboardet.. :)

Lenke til kommentar
Karate spillet er nok "IK +"

 

Rå musikk på det.

8800254[/snapback]

Remixene hører jeg på den dag idag samt Last Ninja :) Uslåelig.

Også Rambo musikken var dritbra på C64, husker jeg drømmet meg bort i loadingen :) Var som regel 10 minutt med C64 musikk før det startet.

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri hatt hverken Amiga eller C64. Det hele begynte med DOS 3.0 og Windows 2.3... Jeg husker hvordan jeg misunnet vennene mine som hadde Amiga og overlegen grafikk i forhold til pixel-helvetet på min 286. Den hadde 1MB RAM som var mye på den tiden, men spillene jeg kunne kjøre bleknet totalt i forhold til hva en Amiga kunne prestere med 512k, både mtp grafikk og moro. Lyden vil jeg helst bare prøve å glemme. Pip, anyone?

 

Jeg får noen tårer i øyekroken når jeg leser denne meget velskrevne artikkelen og enda en gang når jeg leser gjennom kommentarene. Delvis fordi jeg føler med dere som var forelsket i disse maskinene. Delvis fordi jeg aldri fikk oppleve det dere har opplevd. (Spilte en del hos venner, men det blir jo ikke det samme)

 

Jeg husker fortsatt jeg hadde en diskusjon med en ihuga Amiga-fan, rett før jeg var på vei til å oppgradere til en 486dx2. Han mente at den nye Amigaen (husker ikke hvilken det var, kanskje 4000?) ville slå pc'en ned i støvlene. Har aldri fått svar på hvem som hadde rett der... Lite visste vi imidlertid begge om skjebnen til Commodore, og hva PC-verdenen hadde i vente i årene fremover. Sa noen Soundblaster Pro?

 

Mine kondolanser.

 

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...