Gå til innhold

Urimelig Reperasjonstid? (Siba)


Anbefalte innlegg

Levere inn 30 April min Nokia 6280 til reperasjon, pga feilflashing, spraking i høytalere. Ringte idag og purret på telefonen, da sa de det var 3 ukers ventetid hos verkstedet, på mandag har det gått tre uker, da er det snaue 2 uker igjen iflg. de hos Siba. Er det flere enn meg som syntes over 3 uker er urimelig reperasjonstid, og burde jeg kreve nytt produkt? Det er utrolig slitsomt å leve uten mobil i denne verden idag. Håper noen kan hjelpe!

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at Siba bruker Deltaservice som verksted siden det ligger i Drammen.

Jeg vil tro de mente 3 ukers ventetid totalt? Å vente ytterligere 2 uker er i drøyeste laget når du allerede har ventet nesten 3 uker.

 

Forbrukerkjøpsloven kan tolkes på mange måter, men går det over 3-4 uker burde de HVERTFALL fikse lånetelefon!

Siba burde kunne reklamere til Nokia og kanskje få byttet den i en swap (bytteenhet) hvis det er så lang ventetid som de påstår.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik iflg. forbrukerkjøpsloven at hvis reprasjonen tar mer enn 30 dager kan du kreve nytt produkt?

8627207[/snapback]

Nei.

8627228[/snapback]

Hm, kanskje jeg som har lest på Forbrukerportalen igjen? =/ Fikk med meg at mye av det de sa der tydeligvis var feiltolket...

 

EDIT:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Så var det tolkningen da...

Endret av Løve
Lenke til kommentar
Er det ikke slik iflg. forbrukerkjøpsloven at hvis reprasjonen tar mer enn 30 dager kan du kreve nytt produkt?

8627207[/snapback]

Nei.

8627228[/snapback]

Hm, kanskje jeg som har lest på Forbrukerportalen igjen? =/ Fikk med meg at mye av det de sa der tydeligvis var feiltolket...

 

EDIT:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Så var det tolkningen da...

8627736[/snapback]

 

Rimelig tid er ikke tre eller fire uker i mine øyne, er totalt krise uten mobil i hverdagslivet.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Rimelig tid er ikke tre eller fire uker i mine øyne, er totalt krise uten mobil i hverdagslivet.

 

~ Mortis360

8627802[/snapback]

 

Derfor har du krav på lånetelefon..

8628252[/snapback]

 

De nekter å låne ut telefon, hvis de ikke har den tilbake på mandag, skal jeg be om heving av kjøpet eller ny telefon. Mobilen har ligget på verkstedet i *TO* uker uten å bli rørt overhodet, og iflg. verkstedet så er det 4 uker fra de mottar telefonen til de begynner på den, noe Siba også sier. Dette er alt for dårlig av DeltaService!

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Det høres veldig rart ut... er ingen tekniker, men N73 har hvertfall ikke lavere servicenivå enn en 6280 og vi sendte inn en N73 den 7. mai og i dag, 16. mai var den ferdig reparert og tilbake i butikken.

 

Har du snakket med Deltaservice selv og hørt?

8628427[/snapback]

 

Har snakket med DeltaService selv og hørt. Den har liggi der i to uker uten å bli rørt overhodet. Syntes det er veldig merkelig selv.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Har det gått mer enn 4 uker siden du leverte den? be butikken ringe nokia for å reklamere på treg service, eller hvis de ikke gidder så gjør det selv. enten tupper nokia delta bak (noe som alltid gir fart på de) eller ordner deg en ny telefon :)

Endret av mckvakk
Lenke til kommentar
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Gå og slå i bordet med dette du.

Lenke til kommentar
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Gå og slå i bordet med dette du.

8629584[/snapback]

 

Du glemmer igjen avsnittet om at "såfremt det ikke er en vesentlig kostnad for selger". Hvis de ikke har flere utlånstelefoner så er det en urimelig kostnad å skulle åpne en ny salgspakke for så å låne deg den. Mobilen vil da måttes selges med tap som en b-vare

Lenke til kommentar
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Gå og slå i bordet med dette du.

8629584[/snapback]

 

Du glemmer igjen avsnittet om at "såfremt det ikke er en vesentlig kostnad for selger". Hvis de ikke har flere utlånstelefoner så er det en urimelig kostnad å skulle åpne en ny salgspakke for så å låne deg den. Mobilen vil da måttes selges med tap som en b-vare

8629983[/snapback]

 

er da mulig å bruke en som allerde er b-vare da? Trenger ikke være ny :)

Lenke til kommentar
Ikke alltid man har B-varer inne vettu. I en perfekt verden så har man ikke B-varer :)

8631547[/snapback]

 

var mest for å vise at det finnes løsninger, men jeg ville vel si at en butikk som konstant går tom for lånetelefoner (eksempel), kanskje burde se på alternativer :)

 

 

PS! I en perfekt verden,så ville man ikke vært nødt å få feil heller :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Eg vil tro at tolkningen av "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." må ses i forhold til en økning i kundens ulempe over tid. Dvs, om en kunde ikke har mobil i 1-2 uker er det galt nok, og da kan kanskje kostnaden for selgeren være for høye i forhold til behovet. Men dersom kunden går uten mobil i 4 uker vil eg si at kundens ulempe overstiger den urimelige kostnaden til selgeren.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber, en middels stor elkjøp, så har vi til enhver tid 50-60 utlånsmobiler som er tatt inn KUN for å bli brukt som utlån. Slik har de fleste elkjøpbutikkene det.

 

Har virkelig ikke denne siba'en noen slik ordning, så er det ikke særlig god kundebehandling.

 

Å være uten mobil er en STOR ulempe for forbruker. Så stor at selger derfor bør ha utlånsmobiler tilgjengelig til enhver tid, så godt det lar seg gjøre.

 

At de ikke har noen utlånsmobiler inne akkurat der og da er usannsynlig, da kunne man ha plassert trådstarter i kø for lånetelefon, og han kunne fått den første som kom inn igjen fra forbruker.

 

Å ikke ha utlånsmobiler til kunde som fast praksis synes jeg er teit, rett og slett.

Lenke til kommentar

Helt enig med Alastor.

I kjeden jeg jobber har vi en garanti om lånetelefon, men det skulle ikke være nødvendig. I en kjede på størrelse med Siba burde det i alle fall ikke være noe problem.

 

Hvis de ikke har igjen flere utlånstelefoner burde de bare åpne en ny billigtelefon, for eksempel en Nokia 1110i. Det vil koste butikken ca. 300 kroner, og de kan bruke den til mange flere enn deg... Det kan umulig regnes som en urimelig kostnad i forhold til den hjelpen de yter deg

Lenke til kommentar
Levere inn 30 April min Nokia 6280 til reperasjon, pga feilflashing, spraking i høytalere. ... , og burde jeg kreve nytt produkt?

8626762[/snapback]

Ut fra trådtstarters iførste innlegg ser jeg at dette er selvforskyldt skade. Det er dermed hverken en garanti- eller reklamasjonsreparasjon. Dermed vil heller ikke reglene i forbukerskjøpsloven gjelde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...