Gå til innhold

Urimelig Reperasjonstid? (Siba)


Anbefalte innlegg

Levere inn 30 April min Nokia 6280 til reperasjon, pga feilflashing, spraking i høytalere. ... , og burde jeg kreve nytt produkt?

8626762[/snapback]

Ut fra trådtstarters iførste innlegg ser jeg at dette er selvforskyldt skade. Det er dermed hverken en garanti- eller reklamasjonsreparasjon. Dermed vil heller ikke reglene i forbukerskjøpsloven gjelde.

8634005[/snapback]

 

hva ser du det ut i fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Levere inn 30 April min Nokia 6280 til reperasjon, pga feilflashing, spraking i høytalere. ... , og burde jeg kreve nytt produkt?

8626762[/snapback]

Ut fra trådtstarters iførste innlegg ser jeg at dette er selvforskyldt skade. Det er dermed hverken en garanti- eller reklamasjonsreparasjon. Dermed vil heller ikke reglene i forbukerskjøpsloven gjelde.

8634005[/snapback]

 

Hvis det er selvforskylt, så burde kansje ikke Nokia legge ut software oppdateringer til produktene sine på nettet? Står at hvis oppdateringen går galt så skal man levere den til butikken der man kjøpte den, innenfor garanti.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Levere inn 30 April min Nokia 6280 til reperasjon, pga feilflashing, spraking i høytalere. ... , og burde jeg kreve nytt produkt?

8626762[/snapback]

Ut fra trådtstarters iførste innlegg ser jeg at dette er selvforskyldt skade. Det er dermed hverken en garanti- eller reklamasjonsreparasjon. Dermed vil heller ikke reglene i forbukerskjøpsloven gjelde.

8634005[/snapback]

 

Hvis det er selvforskylt, så burde kansje ikke Nokia legge ut software oppdateringer til produktene sine på nettet? Står at hvis oppdateringen går galt så skal man levere den til butikken der man kjøpte den, innenfor garanti.

 

~ Mortis360

8634323[/snapback]

 

Om det er det han mener, så skulle en si at software updaten til Siemens,Sony Ericsson og andre gjør at eier mister reklamasjonsretten om softwaren feiler etter oppdatering. Hvilket i teorien skulle bety at de mange telefoner er rettighetsløse fordi eier har droppet servicekøen, og selgere bevisst sender kunder til en felle der de om noe går galt, vil miste alle sine rettigheter. Noe de ikke opplyser om.

 

Og nei, disclaimeren til nokia holder ikke.

Lenke til kommentar

"varen skal svare til det forbrukeren har grunn til å forvente ved bruk av slik ting, hvis ikke har den en mangel" sier forbrukerkjøpsloven (med litt fler ord..).

 

Om man kan flashe en mobil selv via nettsiden, så må man forvente at mobilen takler dette, gjør den ikke det har den en mangel, og mangler kan reklameres på.

 

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
"varen skal svare til det forbrukeren har grunn til å forvente ved bruk av slik ting, hvis ikke har den en mangel" sier forbrukerkjøpsloven (med litt fler ord..).

 

Om man kan flashe en mobil selv via nettsiden, så må man forvente at mobilen takler dette, gjør den ikke det har den en mangel, og mangler kan reklameres på.

 

Enkelt og greit.

8634874[/snapback]

 

Virker som du kan litt om dette, hva mener du er rimelig tid til å rette feilen, til mandag har telefonen vært borte i 3 uker, enda skal den ligge minst en uke til før verkstedet begynner på den. Skal opp på lørdag eller mandag og snakke med de, begynner å bli mektlig lei av å leve uten mobiltelefonen.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Om de nekter deg lånetelefon, så er 4 uker på service absolutt MAX du bør vente. At de ikke tilbyr lånetelefon er fullstendig håpløst i seg selv, og teller faktisk i din favør om du ønsker å framsette et hevingskrav.

 

Heving betyr at du får pengene igjen, butikken vil påstå at heving betyr at du får bytte i ny mobil hos de, så ikke la deg lure, be om pengene igjen. Dersom du har bundet deg opp til noe, så skal de også kansellere resterende bindingstid.

 

Om de faktisk sier at det er MINST en uke til2 de ser på den, så hadde jeg skrevet noe som dette her:

 

--------------------------

Butikkens navn

Adresse

Postnr

 

Ang reklamasjon på mobiltelefon kjøpt xx:yy:zz - krav om heving.

 

Den xx:yy:zz leverte jeg inn mobilen min til service hos dere, en Nokia 6288. Den hadde da følgende feil:

- blabla

- BLabla

 

Jeg ble fortalt at verkstedtid kommer til å ta oppmot 4 uker. Jeg spurte om jeg kunne få en lånetelefon, noe jeg ikke fikk, selv ikke etter 7 dager da jeg faktisk har krav på dette. Den eneste grunnen dere kan nekte meg lånetelefon er dersom det medfører en urimelig kostnad for dere sett iforhold til mitt behov. Når dere ikke har gitt en begrunnelse i det hele tatt, regner jeg med at dere ikke hadde en vesentlig kostnad, men bare nektet meg en uten særlig grunn. Derfor anser jeg dette som et klart brudd på mine rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven.

 

Når dette skrives har mobilen min vært 3 uker på service. Jeg har nå fått vite at det vil ta minimum 1 uke til før verkstedet begynner å se på den. Da det også vil ta noen dager å få den reparert, pluss frakttid tilbake igjen har vi her minimum 5 ukers total avhjelpstid.

 

Dette er i utgangspunktet ikke akseptabelt, og siden jeg heller ikke har fått lånetelefon, så er tiden brukt på avhjelp klart urimelig i forhold til hva forbrukerkjøpsloven sier.

 

Jeg hever derfor kjøpet som følge av mine rettigheter i forbrukerkjøpslovens paragrafer 30, 31 og 32. Pengene skal settes inn på kontonr xxxxxx, innen xx:yy:zz. Skjer ikke dette meldes saken inn til forbrukerrådet for mekling.

 

 

Med vennlig hilsen

Mort

 

 

EDIT: Husk at du om du sender inn et slikt brev kan nekte å ta imot mobilen din om den kommer tilbake ferdigreparert, til saken har løst seg.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at Siba ikke fikser utlånstelefon... det hadde jo gjort saken mye lettere både for kunde og for dem...

8637385[/snapback]

 

De nevnte ingenting ang lånetelefon selv, uken etter var jeg der oppe for å purre, og spurte etter lånetelefon. De sa at de ikke hadde flere lånetelefoner inne. Hvis det ikke er noen fremgang på min telefon innen mandag, skal jeg opp dit å snakke med de. Nå har det gått for lang tid til at de kan fikse lånetelefon mener jeg.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor hever du ikke bare kjøpet og får penga igjen da? Slik vi har tipsa deg om? Hvorfor vil du bytte og holde deg bundet til et sted som har brukt lang tid på å ordne opp?

8753680[/snapback]

 

De måtte ta telefonen inn til verksted ifølge de, hvorfor vet jeg ikke. De trodde jeg hadde mistet telefonen i bakken slik at den fikk slark i skyvemekanismen. De nekter å la meg heve kjøpet av en eller annen grunn. :roll:

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser ut til at du møtte mange problemer med forhandleren du valgte å handle hos. Håper du ikke får problemer med den nye tlf. du har kjøpt og opplever noe av det samme (lite sannsynlig). Men hvis så skulle være tilfelle så er det mange faghandlere som aldri ville satt deg i samme situasjon. Ser at de sa at de ikke hadde en utlånstelefon og gi deg og flere skriver at dette er en urimelig kostnad for forhandler. Dette er ikke ditt problem som kunde, du har en LOVMESSIG rett på utlånstelefon etter 7 dager. Normalt hos en faghandel så får du dette fra dag 1.

 

TIPS: Neste gang du handler så spør du forhandleren om hva slags rutiner de har når det gjelder service på mobiltelefoner. Forøvrig så finnes det forhandlere som kan tilby deg express service mot ett lite vederlag og selv da får du låne tlf. imens.

Lenke til kommentar
Ser ut til at du møtte mange problemer med forhandleren du valgte å handle hos. Håper du ikke får problemer med den nye tlf. du har kjøpt og opplever noe av det samme (lite sannsynlig). Men hvis så skulle være tilfelle så er det mange faghandlere som aldri ville satt deg i samme situasjon. Ser at de sa at de ikke hadde en utlånstelefon og gi deg og flere skriver at dette er en urimelig kostnad for forhandler. Dette er ikke ditt problem som kunde, du har en LOVMESSIG rett på utlånstelefon etter 7 dager. Normalt hos en faghandel så får du dette fra dag 1.

 

TIPS: Neste gang du handler så spør du forhandleren om hva slags rutiner de har når det gjelder service på mobiltelefoner. Forøvrig så finnes det forhandlere som kan tilby deg express service mot ett lite vederlag og selv da får du låne tlf. imens.

8966385[/snapback]

 

Lånetelefon ville jeg ikke hatt uansett (Hvis noe skjer med de må man betale full nypris). Tydeligvis er det kun produsenten eller ledelsen i Siba som kan "godkjenne" en reklamasjon. Har handlet hos Elkjøp før, og der fungerer service/retur smertefritt.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er virkelig Siba så drøye på å låne bort mobiler? Selv har jeg nå hatt min bærbare pc til service der tre ganger og har hver gang fått en lånepc etter en uke.

 

Så det som er vesentlig i forhold til de to sakene her,den andre gangen hadde de ikke flere lånepcer. Da tok de en helt ny HP og ga meg den,ingen nøling i det hele tatt. Og den hadde vel en verdi på 8000 eller noe. Og mobiler skal være et problem? Kan jeg ikke skjønne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123498734

så bra at det ordnet seg!!

 

har selv hatt problemer da min 3 uker gammle SEK800i sluttet å fungere..... HELE 7 UKER skulle det gå før jeg fikk ny!! var innom sikker 6 ganger og tilslutt kontaktet jeg forbrukerombudet og truet med å heve kjøpet!

 

jeg fikk lånetlf..hehe...en nokia 3510 !!! steike ta jeg ble forbanna.. rep.tiden skulle ta 2 uker!!

 

jeg fikk et minnekort til innkjøpspris som plaster på såret..men alikevell ....7 UKER!!

 

 

en litt annen artig sak var da jeg 10mnd senere var så uheldig å ødelegge k800t og fikk godkjent dekket tap av gjensidige.. DA var fan ikke Telebutikken vanskelig å ta ut en ny tlf til meg og sende regningen til gjensidige....ikke skulle dem ha den gammle tlf i bytte heller!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...