Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Retroman skrev (På 10.2.2022 den 13.45):

Kult. Kunne tenkt oss Kenya og å reise litt innover, men er også litt bekymret. Er ikke overalt man skal farte..

Ta en guidet tur, det burde være trygt.

For 10 år siden var vi på en 3 ukers tur i Tanzania med Kilimanjaro en uke, safari uke to og Zanzibar uke 3.
Fantastisk tur !
Janne og Franks reise og bobilblogg: Tanzania topptur til Kilimanjaro og safari i 2012. Samleside

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (3 timer siden):

Ferie med barn må skje på barnas premisser, sånn er det bare.

Og det eneste som kan gjør barn fornøyde i sommerferien er sydentur? Charterferie til og med. Kjøper at ferien bør planlegges på barnas premisser, men ikke at det er mye annet man kunne gjort med ungene enn en sydentur.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 minutter siden):

Og det eneste som kan gjør barn fornøyde i sommerferien er sydentur? Charterferie til og med. Kjøper at ferien bør planlegges på barnas premisser, men ikke at det er mye annet man kunne gjort med ungene enn en sydentur.

Nei? Klart man kan gjøre andre ting, men nå ville denne familien tydeligvis til "syden" da. 

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 timer siden):

Uffameg, høres traumatisk ut. Jeg kan til dels skjønne en tur til sydligere breddegrader i oktober/november eller på senvinteren, men ikke midtsommers med potensial for 40+ grader. Og iallfall ikke på charter! Er man et par familier på tur kunne man fint leid seg et feriehus ikke langt unna Nice eller Barcelona i en uke eller to og kommet unna med en relativt moderat sum.

Aldri vært charterkonge ass. Dette er med rutefly så jeg slipper kanskje unna drita fulle idioter som har drukket tett de to siste timene i avgangshallen og venninnegjenger høye på vin og østrogen.

Vi har hatt en del somre der jeg har fått styre = leie hus på landet, prøve nye ting og farte rundt i div land. Finner vel prisene ca likt når man inkluderer stor leiebil osv, men klart fordelaktig å leie store hus med venner.

:utakt skrev (3 timer siden):

Du får forberede deg med et par episoder med "Costa del Kongsvik". :wee: 

Ferie med barn må skje på barnas premisser, sånn er det bare. Det blir nok bra! Mallorca har en del artige ting dere kan finne på også. Hotellet selger sikkert turer hit og dit, eller du kan titte litt her for inspirasjon.

Har vært på Alcudia en gang tidligere. Leide huset til en venn og var der i tre uker. Alcudia var fint det hvis du unngår å oppholde deg i Alcudia. Nå skal vi bort på østkysten - har funnet noe som oppfattes som relativt rolig så slipper vi kanskje litt lettere unna. Første pistop blir lunsj på den mest lokale fiskerestauranten jeg kan finne ved havna og bestille en paella og en kald, lokal øl.

Frank Olsen skrev (51 minutter siden):

Ta en guidet tur, det burde være trygt.

For 10 år siden var vi på en 3 ukers tur i Tanzania med Kilimanjaro en uke, safari uke to og Zanzibar uke 3.
Fantastisk tur !
Janne og Franks reise og bobilblogg: Tanzania topptur til Kilimanjaro og safari i 2012. Samleside

Takk for info og link til bloggen. Den Afrikareisen deres så spennende ut, og er noe alá det vi har snakket løst om her hjemme. Håper vi får til dette en dag!

Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

 

Takk for info og link til bloggen. Den Afrikareisen deres så spennende ut, og er noe alá det vi har snakket løst om her hjemme. Håper vi får til dette en dag!

Bare hyggelig 🙂

Vi reiste med danske Topas Travel som i alle fall den gang hadde tilslutningsfly fra flere flyplasser i Norge.
Vi fløy fra Stavanger til Amsterdam og møtte resten av deltagerne i gaten for flyet som tok oss videre til Kilimanjaro flyplass.

Rejser til Tanzania | Kilimanjaro, safari og zanzibar (topas.dk)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
covah skrev (5 timer siden):

Om det blir den neste ferien vet jeg ikke, men så snart det stabiliserer seg i Ukraina igjen kommer jeg til å dra dit og bruke mine penger på ferie der.

Regn med at det kan ta flere år, og det er usikkert hvilke områder som blir igjen i Ukraina.

Ukraina er et land hvor turismen står for ca 1% av BNP så under oppbygning vil man ikke prioritere å tilrettelegge for turister på samme måte som land hvor turismen står for over 20% av BNP. Og lokalbefolkningen som har opplevd vold og har store økonomiske problemer vil i liten grad se verdien av at turister får en fin opplevelse og at flere turister kommer. Ja, du vil faktisk være i fare i de fleste tidligere krigssoner selv om krigshandlingene har stoppet så regn med reiseråd mot landet i flere år som betyr at du trenger spesiell krigssone-forsikring for å reise dit.

Var selv nylig innom en by som hadde blitt erobret 4 ganger det siste året. Det var imidlertid en by veldig avhengig av turisme og alle jeg traff gjorde sitt ypperste for at turistene skulle komme tilbake. Det var likevel enkle forhold hvor mye ikke fungerte og det meste av hoteller og restauranter var fortsatt stengt.

 

Lenke til kommentar

40 min transfertid på Kastrup, kan det bli noe knapt? Fikk endret en flyreise jeg har med SAS til Nice i mai. Fra å fly direkte til Nice fra Oslo, må jeg nå via København og transfertiden er bare 40 min. Kastrup er stor med lange avstander, så det skal ikke mye til her før det blir dårlig tid. Og ikke minst med tanke på å få videresendt bagasjen.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (20 timer siden):

40 min transfertid på Kastrup, kan det bli noe knapt? Fikk endret en flyreise jeg har med SAS til Nice i mai. Fra å fly direkte til Nice fra Oslo, må jeg nå via København og transfertiden er bare 40 min. Kastrup er stor med lange avstander, så det skal ikke mye til her før det blir dårlig tid. Og ikke minst med tanke på å få videresendt bagasjen.

Dersom det er en gjennomgående billett med SAS så er det deres problem dersom du ikke når flyet til Nice.
Men du må jo ikke somle når du lander fra Oslo da og ta deg en røyk og en kaffe.
Da får du for knapt med tid 😆

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (3 timer siden):

Dersom det er en gjennomgående billett med SAS så er det deres problem dersom du ikke når flyet til Nice.

Jo, har det, men det er to momenter som spiller inn i tillegg. Jeg skal direkte videre fra Nice til Marseille, og har lyst til å få med meg bagasjen videre og ikke måtte vente en dag eller to på at den skal dukke opp i Marseille. Vurderer et alternativ nå hvor jeg avbestiller og heller bestiller billett til Malaga med et par dager i Malaga og deretter litt lengre tid i Granada.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Denne måneden blir det en reise til Sveits og Nord-Italia. Først til Chur hvor jeg tar Bernina Express som regnes som den mest severdige togreisen over alpene ned til Tirano. Så en reise langs mye av Como-sjøen over til Lugano. Har sikret meg innlosjering der med utsikt innsjøen og til sesongåpent utebasseng som passer til sommerværet som er varslet der. Det er også mulig det blir noen toppturer og båtturer der. Returen går via Stoosbahn som skal være verdens bratteste funicular.

Lago_di_Lugano.jpg.17596a5f0151102dfe6af718f32cc4fc.jpg

Etter dette er 9 andre turer allerede booket.

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (På 5.3.2022 den 19.15):

Irland frister litt i sommer. Noen som har noen erfaringer å dele? Tenker da helst Dublin-området.

Styr unna alt som kaller seg "Temple Bar", betyr turistfelle. Likte Powerscourt House & Gardens utenfor byen.

Reis heller ut Galway hvor jeg likte meg mye bedre. Anbefaler tur ut til Arran-øyene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...