Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

ilpostino skrev (2 minutter siden):

Jeg har reist mye i Spanien og Portugal i november og desember. Helt fine temperaturer for en nordmann men har fått noen hevede øyebryn fra innførte da jeg har gått lett kledd.  

Er du i Portugal kan du dra på øyhopping til Azorene. Anbefales. Jeg var selv seks uker på Sao Miguel. En tropisk øy med smellvakker natur. Men leiebil er et must der. Selv om det er en del av Portugal, minner det lite om Portugal i seg selv - noe jeg også fikk bekreftet på en irsk pub en natt til første juledag i fjor. 😜 
Men RyanAir har latterlig billige billetter til disse øyene både fra Faro, Porto og Lisboa. 30 euro t/r? 

Kan anbefale en helg på Porto Formoso (hovedstaden, Ponta Delgada er ikke noe å bry seg om..) 

Eller dra på vulkansafari på Pico.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (39 minutter siden):

Azorene står absolutt på listen over steder jeg skal dra og det blir ikek så lenge til. Bildet under viser hovedrutene jeg har tatt gjennom Iberia. spania_0.thumb.jpg.b7b71a418e9b2ae2003d68028a68d52e.jpg

Fin rute det. Du unngikk hårfint León nord i Spania ser jeg. Der de grusomme okseløpene finner sted. Var ganske spesielt å vandre gjennom gatene og se spor etter oksene på vegger, dører og selv på brosteinen langs gatene. Helt forferdelig selvfølgelig. Men kultur er kultur, på godt og vondt. 

Var du på The Rock i Gibraltar også? 

Portugal er helt fantastisk. Jeg bodde i Porto et års tid i 2018-19.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 minutter siden):

Du unngikk hårfint León nord i Spania ser jeg.

Jeg hadde planer om å dra til Léon på en av turene mine men det var noe kluss med å komme seg dit fra de andre destinasjonene jeg hadde på den ruten så utsatte det. Da jeg var i Pamplona gikk jeg ruten som de pleide å ha på okseløpene. Var litt spesielt selv om det ikke var løp da. 

Var på Gibraltar og The Rock da jeg var i nærheten. Bodde litt i Tarifa og brukte det som base.

Har en innfødt kompis som bor i Porto så pleier å bo hos han når jeg er i byen. Har en del venner / bekjente i Lisboa også 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Milhouse85 skrev (På 28.4.2022 den 20.54):

Personlig syns jeg Dubai er et kraftig overvurdert reisemål. Det gjør også moralsk vondt for min del å legge igjen penger på slike plasser. Selv om ting ser pent ut på overflaten, er det mye skittent som foregår bak fasaden. 

Er det ikke der folk blir dømt med piskeslag dersom de har sex utenfor ekteskapet? Det er kanskje Qatar det... Og dersom du tilfeldigvis er homofil bør du i allefall holde deg hjemme. Eller, dame også for så vidt. Blir du voldtatt der - har du ikke et rettsvern på din side.

Føler med deg! 

Med bakgrunn som muslim (regner ikke meg lengre som muslim) så hadde det vært flott å reise til Mekka men da må man jo også være i Saudi-Arabia som etter mitt syn er en av verdens største shaitane i verden. De begår noen av de verste menneskerettighetsbruddene og da særlig mot gruppen jeg tilhører (shia) så jeg vet ikke om jeg hadde turt å reist dit. Det er utrolig trist at gruppen du tilhører skal veie tyngre enn at du bare er et menneske. At du skal bli undertrykket på den måten. Skulle ønske Mekka var i et nøytralt land.  

Har i grunnen veldig lyst til å reise til Afghanistan og siden det er min fars hjemland. Men det sammen med Pakistan er rett og slett ikke trygt nok. I Pakistan hvor min far sin familie bor så går det bomber av på månedlig basis så jeg vet ikke om jeg skulle satset å reist dit.

Jeg vurderte forøvrig å reise til Tjekkia men har bestemt meg for å ikke dra av ulike årsaker. Var en venn som inviterte meg dit men jeg føler ikke for å dra. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (8 minutter siden):

Føler med deg! 

Med bakgrunn som muslim (regner ikke meg lengre som muslim) så hadde det vært flott å reise til Mekka men da må man jo også være i Saudi-Arabia som etter mitt syn er en av verdens største shaitane i verden. De begår noen av de verste menneskerettighetsbruddene og da særlig mot gruppen jeg tilhører (shia) så jeg vet ikke om jeg hadde turt å reist dit. Det er utrolig trist at gruppen du tilhører skal veie tyngre enn at du bare er et menneske. At du skal bli undertrykket på den måten. Skulle ønske Mekka var i et nøytralt land.  

Jeg vurderte forøvrig å reise til Tjekkia men har bestemt meg for å ikke dra av ulike årsaker. Var en venn som inviterte meg dit men jeg føler ikke for å dra. 

Jeg hadde reist til Mekka allikevel. Det er en såpass viktig historisk og religiøs "ting" (vet ikke hva jeg ellers kunne kalle det) - at det fortjener et besøk; på tross av de politiske omstendighetene i området det ligger på. Dubai derimot har nada og ingenting; det er absolutt ingen grunn til å besøke Dubai. Selv jeg som ateist kunne godt besøkt Mekka. Men nå er det vel kun troende muslimer som får lov til å komme inn på dette såkalte hellige området? Som også skal være ganske strengt bevokta. Naturlig nok. 

Tjekkia. Tsjekkia mener du? Regner med det ikke er Tsjetsjenia? :p 

ilpostino skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde planer om å dra til Léon på en av turene mine men det var noe kluss med å komme seg dit fra de andre destinasjonene jeg hadde på den ruten så utsatte det. Da jeg var i Pamplona gikk jeg ruten som de pleide å ha på okseløpene. Var litt spesielt selv om det ikke var løp da. 

Var på Gibraltar og The Rock da jeg var i nærheten. Bodde litt i Tarifa og brukte det som base.

Har en innfødt kompis som bor i Porto så pleier å bo hos han når jeg er i byen. Har en del venner / bekjente i Lisboa også 

  Jeg snek meg opp The Rock kl 5 på morgenen. Porten var åpen. Vet ikke om det var helt lovlig. Føltes veldig ulovlig ut. Men når jeg gikk ned igjen rundt 10 tia så jeg bussene med turister på vei opp. Jeg viste det var aper på toppen. Men forventet ikke at det skulle være så mange, og at jeg skulle være alene med alle sammen. Det var en ganske unik opplevelse å spise frokost med 200 apekatter helt alene på The Rock. 

Porto og Lisboa er to av mine favorittplasser i Europa.

1. Porto
2. Lisboa
3. Ohrid Lake, Nord-Makedonia
4. Katowice, Polen
5. Gibraltar 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Tjekkia. Tsjekkia mener du? Regner med det ikke er Tsjetsjenia? :p 

Oi, crap! Stemmer det! 

Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde reist til Mekka allikevel. Det er en såpass viktig historisk og religiøs "ting" (vet ikke hva jeg ellers kunne kalle det) - at det fortjener et besøk; på tross av de politiske omstendighetene i området det ligger på.

Godt poeng! Muligens jeg reiser dit en dag når min far reiser, om han reiser.. Du skal jo som muslim reise dit minst en gang i livet. Men siden jeg ikke regner meg som muslim og ikke ber så er det ikke sikkert jeg kommer inn nei. 

Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Dubai derimot har nada og ingenting; det er absolutt ingen grunn til å besøke Dubai.

Du kan nok alltid finne en grunn for å reise dit men jeg tar poenget ditt så absolutt. 

Milhouse85 skrev (4 minutter siden):

Men nå er det vel kun troende muslimer som får lov til å komme inn på dette såkalte hellige området? Som også skal være ganske strengt bevokta. Naturlig nok. 

Stemmer.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (2 minutter siden):

Oi, crap! Stemmer det! 

Godt poeng! Muligens jeg reiser dit en dag når min far reiser, om han reiser.. Du skal jo som muslim reise dit minst en gang i livet. Men siden jeg ikke regner meg som muslim og ikke ber så er det ikke sikkert jeg kommer inn nei. 

 

Du kan konvertere til Islam når du reiser inn - og konvertere tilbake som ikke-troende (eller hva du enn er) når du reiser hjem igjen. :p

Jeg var selv på pilegrimsreise (St James) fra Frankrike til Santiago i Spania. Selv som atist syns jeg reisen var veldig spennende og det var en veldig unik atmosfære rundt omkring i det mange kirker. Jeg traff til og med på ei svensk nonne i en kirke langt oppe på en fjellhylle nord i Spania. Der jeg fikk lov til å klatre opp å ringe i kirkebjella. Så fikk jeg en velsignelse på vei ut. Slike ting syns jeg er helt greit - fordi jeg tar det som en historisk erfaring.
Folk kler jeg jo ut som vikinger og all slags greier. Så da kan jeg godt være en pilgrim - med mine helt egne prinsipper rundt dette. 

Spurte om å få komme inn i en moske en gang, i Marokko. Fortalte veldig klart og tydelig at jeg ikke var muslim. Men det var null problem. Men; moskeen var stengt den dagen. Så jeg gikk glipp av den muligheten. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Du kan konvertere til Islam når du reiser inn - og konvertere tilbake som ikke-troende (eller hva du enn er) når du reiser hjem igjen. :p

Jeg var selv på pilegrimsreise (St James) fra Frankrike til Santiago i Spania. Selv som atist syns jeg reisen var veldig spennende og det var en veldig unik atmosfære rundt omkring i det mange kirker. Jeg traff til og med på ei svensk nonne i en kirke langt oppe på en fjellhylle nord i Spania. Der jeg fikk lov til å klatre opp å ringe i kirkebjella. Så fikk jeg en velsignelse på vei ut. Slike ting syns jeg er helt greit - fordi jeg tar det som en historisk erfaring.
Folk kler jeg jo ut som vikinger og all slags greier. Så da kan jeg godt være en pilgrim - med mine helt egne prinsipper rundt dette. 

Spurte om å få komme inn i en moske en gang, i Marokko. Fortalte veldig klart og tydelig at jeg ikke var muslim. Men det var null problem. Men; moskeen var stengt den dagen. Så jeg gikk glipp av den muligheten. 

Det høres veldig spennende ut ja! Tror de fleste muslimer ikke har noe problem med ikke muslimer men det blir fort et problem hvis du er i et land som er såpass fundamentalistisk som Saudi-Arabia er. Jeg vil også tro de gjør en ganske god bakgrunnsjekk på alle som reiser dit. 

Men kunne absolutt tenkt meg en slik tur. Å være pilegrimer bare for å oppleve det hadde vært veldig gøy. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (19 minutter siden):

Oi, crap! Stemmer det! 

Godt poeng! Muligens jeg reiser dit en dag når min far reiser, om han reiser.. Du skal jo som muslim reise dit minst en gang i livet. Men siden jeg ikke regner meg som muslim og ikke ber så er det ikke sikkert jeg kommer inn nei. 

Du kan nok alltid finne en grunn for å reise dit men jeg tar poenget ditt så absolutt. 

Stemmer.

Ikke for å bli for personlig, men hvor er din mor fra? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Mr.Duklain skrev (3 minutter siden):

Ikke for å bli for personlig, men hvor er din mor fra? 

Hun er norsk. Går helt fint å spørre. Det er som regel det neste spørsmålet folk spør meg dersom jeg nevner at min far er fra Afghanistan. :)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (Akkurat nå):

Hun er norsk. Går helt fint å spørre. Det er som regel det neste spørsmålet folk spør meg dersom jeg nevner at min far er fra Afghanistan. :)

Hehe ok :) takk for forståelsen. Var bare mye om far og hans slekt. Så måtte bare spørre. Bestemor var selv amerikaner (resten av slekta er norsk) å kan si at å reise ut av landet for å treffe slekta er oppskrytt :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Mr.Duklain skrev (5 minutter siden):

Hehe ok :) takk for forståelsen. Var bare mye om far og hans slekt. Så måtte bare spørre. Bestemor var selv amerikaner (resten av slekta er norsk) å kan si at å reise ut av landet for å treffe slekta er oppskrytt :p

Såpass? Jeg synes det var koselig å reise på ferie og treffe min familie ihvertfall. Jeg lengter tilbake til de somrene hvor jeg og min far (og noen ganger min søster og mor) reiste til blant annet Nederland, Tyskland, Sverige og Danmark for å møte familiemedlemmer som bor / bodde der. Nå har jeg en del i Storbritannia faktisk. Det har blitt mindre med det med årene da jeg og min far har blitt eldre og han har en jobb som gjør at han er mindre fleksibel når det kommer til å reise utenlands. Men det kommer jo veldig an på hvor god kontakt du har med familien din. 

I min far sin kultur er det veldig vanlig å komme på besøk. Det å få folk på besøk og ha et sted å sove er noe som er det koselige med det, men samtidig kan jeg se at det kan bli en liten belastning for familien man besøker men det ligger litt i kulturen at du aldri kan si nei.

Men nå er amerikansk kultur og afghansk kultur veldig forskjellig. Men jeg synes det er så utrolig koselig med det at de er så åpne for å ha folk som besøker en. Det er nok noe av det fineste med barndommen min og som gjorde at jeg i en ganske ung alder snakket veldig godt engelsk. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (13 minutter siden):

Det høres veldig spennende ut ja! Tror de fleste muslimer ikke har noe problem med ikke muslimer men det blir fort et problem hvis du er i et land som er såpass fundamentalistisk som Saudi-Arabia er. Jeg vil også tro de gjør en ganske god bakgrunnsjekk på alle som reiser dit. 

Men kunne absolutt tenkt meg en slik tur. Å være pilegrimer bare for å oppleve det hadde vært veldig gøy. 

Møtte en erke-muslim (med det mener jeg typisk konservativ utfra det stereotypiske bilde - langt svart skjegg, hvit kappe og lue) i Marokko. Han inviterte meg på milkshake av alle ting. Artig samtale vi hadde. Men helt ekstremt homofob. Han fortalte at han hadde sett en mann med SHORTS i hotell-lobbyen. Skrekk å forby. TENK om han var homofil - påpekte han flere ganger. Som om det var noe av det verste man kunne være. Akkurat da fristet det å fortelle ham at jeg er homofil (noe jeg ikke er, men allikevel....) men jeg holdt meg for god til det. Samtidig som jeg forsøkte å skjule de rosa sokkene mine jeg tilfeldigvis brukte den dagen.

Når det er sagt... han hadde et par fem fornuftige ting å si også. Han kom fra Manchester i England, av alle plasser. 

Men - poenget mitt er - at av ren høflighet tenker jeg det kan være lurt å holde igjen sitt eget tankesett når man er på besøk i et fremmed land. Tross alt skal man respektere kulturen man besøker. Akkurat som når vi forventer at muslimer følger norsk skikk og bruk. Får jeg også føye meg til de konservative muslimske tradisjonene når jeg forvirrer meg ut på landsbygda i Marokko.

(Når det er sagt. Det er nok av kristne som også ikke aksepterer homofili som en naturlig ting. Så ikke misforstå.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Milhouse85 skrev (21 minutter siden):

Tross alt skal man respektere kulturen man besøker. Akkurat som når vi forventer at muslimer følger norsk skikk og bruk. Får jeg også føye meg til de konservative muslimske tradisjonene når jeg forvirrer meg ut på landsbygda i Marokko.

Amen! Helt enig akkurat dette. Selv om jeg tenker skrekk og gru for meningene vedkommende hadde så er det greit å også ha respekt for andres meninger du ikke liker.. Når du reiser til et annet land er det en veldig fin ting å respekterer kulturen deres, som du sier, så forventer vi jo at de gjør det samme når de kommer til oss. 

Jeg synes det er veldig synd at folk fremdeles har et anti-LGBT tankesett men jeg tenker også at det ikke er så veldig mye man kan gjøre med det. De fleste i min egen familie ville nok vært imot det men jeg personlig er veldig for det og synes det er motbydelig å kunne mene at en mann eller kvinne ikke skal få elske noen med samme kjønn, men det er også greit å prøve å se det fra andres perspektiv, noe jeg personlig i nyere tid sliter med da jeg har så mange venner og bekjente som tilhører den gruppen (LGBT). 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (3 minutter siden):

Såpass? Jeg synes det var koselig å reise på ferie og treffe min familie ihvertfall. Jeg lengter tilbake til de somrene hvor jeg og min far (og noen ganger min søster og mor) reiste til blant annet Nederland, Tyskland, Sverige og Danmark for å møte familiemedlemmer som bor / bodde der. Nå har jeg en del i Storbritannia faktisk. Det har blitt mindre med det med årene da jeg og min far har blitt eldre og han har en jobb som gjør at han er mindre fleksibel når det kommer til å reise utenlands. Men det kommer jo veldig an på hvor god kontakt du har med familien din. 

I min far sin kultur er det veldig vanlig å komme på besøk. Det å få folk på besøk og ha et sted å sove er noe som er det koselige med det, men samtidig kan jeg se at det kan bli en liten belastning for familien man besøker men det ligger litt i kulturen at du aldri kan si nei.

Men nå er amerikansk kultur og afghansk kultur veldig forskjellig. Men jeg synes det er så utrolig koselig med det at de er så åpne for å ha folk som besøker en. Det er nok noe av det fineste med barndommen min og som gjorde at jeg i en ganske ung alder snakket veldig godt engelsk. 

Ja, sant det :) Ja, helt galt har det ikke vært å har selvfølgelig mange gode minner. Når jeg spilte amerikansk fotball i hagen til en slektning eller da jeg besøkte Twin Towers og frihetsgusinna  (du kan gjette 3 ganger hvor bestemor er fra) er gode minner jeg alltid vil verdsette :). Jeg liker selvfølgelig min amerikanske familie, men noen ganger synes jeg at de kan bli vell for amerikanske :p

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Nå har du åpnet Pandora's Boks. 
 

Nei, det har han ikke.  Hvis man har mulighet bør man besøke grond zero. Som han sier angrepet var en hendelse som forandret historien både i USA og hele verden. Jeg føler meg heldig som fikk besøke tårnene før de falt.

Jeg ber folk her inne om å ikke gå off-topic nå. Dette er en tråd om reise og ikke politikk. 

Jeg selv planlegger forskjellige turer. Leker med tanken om Irland eller så er det lenge siden sist jeg var i Danmark, og det hadde vært artig å utforske nye steder i landet jeg ikke har vært som foreksempel Bornholm.   

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (Akkurat nå):

Høres gøy ut! Har du vært i Irland før? Har faktisk en venninne som jeg gamer med som bor i Irland for tiden. Hun fikk seg jobb hos Google i Dublin. 

Nei, blir første gang :) Har vært i GB flere ganger. Elsker Scotland! Har lyst til å besøke Irland litt for det. Klimaet og naturen er kjent for meg, men samtidig blir det noe nytt :)

Min tidligere sjef var irsk :) liten fun fact. 

Lenke til kommentar

Årets ferie plan for min del vil nok for de aller fleste være å regne som noe av de minst ambisiøse ferieplanene en kan ha, men for meg er det enormt ambisiøst. Jeg håper på å klare komme meg til *drum roll*... Oslo! Etter snart 2 år i en konstant krig med mitt eget hode etter en alvorlig trafikkulykke i 2020 er det lengste jeg har klart å dra hjemmefra vært en times kjøretur unna, og da kun for høyst nødvendige sykehusbesøk. En tur til Oslo vil innebære 60 mil+ på veien hver vei og vil være en enorm seier om jeg får det til, så håper det går å at jeg får møte på noen venner som bor der og klare å kanskje ha en litt mer normal sommer i år enn de forrige to :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

Nei, blir første gang :) Har vært i GB flere ganger. Elsker Scotland! Har lyst til å besøke Irland litt for det. Klimaet og naturen er kjent for meg, men samtidig blir det noe nytt :)

Min tidligere sjef var irsk :) liten fun fact. 

Kult! Har ikke hørt så mye om Irland så hadde vært interessant å hørt fra deg om du eventuelt drar og hvor du reiser i landet. Om jeg skulle reist til et land som Irland ville jeg vurdert å reise til en mindre by bare for å oppleve de småbyene landet sikkert har. 

Har i grunnen ikke reist så mye i voksen alder. Sist reise var vel i 2015 om jeg ikke tar feil da jeg reiste for å besøke familien min i GB. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...