Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Sarcoex - Gnålern skrev (På 12.3.2020 den 8.22):

Forhåpentligvis til Andøya i Juni. På hvalsafari og besøke romfartssenteret dem har der. Skal kjøre bobil oppover, og stoppe innom diverse plasser, så blir skikkelig kos.

Var der i Juni i år. ^^

IMG_0620.thumb.JPEG.b3e647721a19de8352f8f49877fb4232.JPEG

Blir nok flere turer når dem har fått bygget ut på romfartssenteret (for å evt se på oppskytningene), og fått bygd ett stort hvalmuseum. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sampson skrev (20 timer siden):

Har ikke vært på utenlandsferie i hele mitt voksne liv, men kunne tenkt meg en tur til Japan selv. 

Det positive er jo at jeg nå planlegger å kjøpe en tesla med "feriepengene". Hvor mye må man sette av for en slik tur mon tro, for 2?

Jeg setter opp budsjett med en kompis nå.   Vi tar nok «standardløypa» med Tokyo, Kyoto og litt opplevelser i fjellet. Dette er to-tre uker i okt/nov 2022. Er ikke helt ferdig og dette er ca priser så ta de med litt salt.

Fly: ca 6500,- t/r pr pers ved bestilling i god tid.
Hotell div byer ok standard: ca 1000,- pr pers pr natt
Royokan i fjellet ca 2000,- pr pers pr natt
Railpass: fra 2500,- - 3750,- litt avhengig av hvordan vi skal reise

Så ca 20.000,- i reise og opphold pluss lommepenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har noen noe gode reisetips som kan være aktuelle utover våren? Tenker seint april. 

Liker å reise og bo rimelig, og tenker en ukes tid. Utover sommeren, om ting letter litt opp igjen, så er planen å prøve å komme seg til Kyrgyzstan. Reisemål utenom det vanlige er midt i blinken, men også åpen for "Must see"' steder.

Legger ved mitt reisekart, så det er lettere å se hvor jeg ikke har vært :) Fargekodene er kategorisert etter hvilket år jeg har vært stedene, og har ingen annen betydning.

image.thumb.png.75e79a3d1c127b341ccff6cc369b3228.png

Endret av empetre
Lenke til kommentar
empetre skrev (14 minutter siden):

Har noen noe gode reisetips som kan være aktuelle utover våren? Tenker seint april. 

Liker å reise og bo rimelig, og tenker en ukes tid. Utover sommeren, om ting letter litt opp igjen, så er planen å prøve å komme seg til Kyrgyzstan.

Jeg besøkte Kirgisistan i 2017. Kan virkelig anbefales for en annerledes reiseopplevelse. Men; forvent noen språkutfordringer. Landet er overraskende trygt. Men de er ikke vant med turister. Så forvent noen lange blikk. Uten at det gjorde meg noe.

Min reiserute var at at jeg startet fra Budapest, der jeg fløy med Wizz Air til det som da var Astana (nå Nor-Sultan). Deretter tok jeg et 24 timer langt tog, betalte 100 kroner for det... til Almaty, som er den egentlige hovedstaden i Kazakhstan. Etterfulgt av en fem-seks timer lang busstur (70 kr) i minibuss til Bishkek i Kirgisistan. Først bodde jeg på et billig hostel/vandrehjem der jeg betalte latterlige 30 kr for enerom. Ble videre kjent med ei fra Tyskland som bodde der fast, så jeg flyttet inn hos henne Hun snakket også det lokale språket. 

Fun fact:
Det morsomme er at du kan se en mengde "norske biler" i Kirgisistan. Jeg så til og med norske ambulanser trille rundt på veien der. Mye er selvfølgelig tyvgods. Men de dekorerer også biler med norske falske skilt, for å øke verdien. 

Her er et bilde jeg tok. Legg merke til den herlige skrivefeilen. Dette var faktisk en ordinær rutebuss (!).  20170922_223925.thumb.jpg.76d0bc0b51fd9d1706150c66548d1db6.jpg

 

Når jeg ser på kartet ditt. Mangler flere av mine favorittsteder i Europa. Blant annet Portugal og mange land i gamle Jugoslavia. Nord-Makedonia og Skopje er en av mine favoritter. Du kan fly til Skopje direkte fra Sandefjord billig med Wizz Air. Fra Skopje kan du f.eks. ta buss til Ohrid Lake (anbefales) og videre over til Albania. Eller opp gjennom Serbia og tilbake via Kosovo til Skopje (dersom du tør.... en av de heftigste bussturene jeg har gjort i Europa. Altså; farligste.... Bratte fjellstier uten asfalt og autovern og en stor buss som kjører i 15 km/t nedover.... skrekk å gru). Fra Albania er det en overraskende fin tur inn mot Kroatia og Slovenia. Etter mitt syn er Slovenia kraftig undervurdert i Europa. Ja, og Gibraltar.....

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (6 minutter siden):

Jeg besøkte Kirgisistan i 2017. Kan virkelig anbefales for en annerledes reiseopplevelse. Men; forvent noen språkutfordringer. Landet er overraskende trygt. Men de er ikke vant med turister. Så forvent noen lange blikk. Uten at det gjorde meg noe.

Min reiserute var at at jeg startet fra Budapest, der jeg fløy med Wizz Air til det som da var Astana (nå Nor-Sultan). Deretter tok jeg et 24 timer langt tog, betalte 100 kroner for det... til Almaty, som er den egentlige hovedstaden i Kazakhstan. Etterfulgt av en fem-seks timer lang busstur (70 kr) i minibuss til Bishkek i Kirgisistan. Først bodde jeg på et billig hostel/vandrehjem der jeg betalte latterlige 30 kr for enerom. Ble videre kjent med ei fra Tyskland som bodde der fast, så jeg flyttet inn hos henne Hun snakket også det lokale språket. 

Fun fact:
Det morsomme er at du kan se en mengde "norske biler" i Kirgisistan. Jeg så til og med norske ambulanser trille rundt på veien der. Mye er selvfølgelig tyvgods. Men de dekorerer også biler med norske falske skilt, for å øke verdien. 

Her er et bilde jeg tok. Legg merke til den herlige skrivefeilen. Dette var faktisk en ordinær rutebuss (!).  20170922_223925.thumb.jpg.76d0bc0b51fd9d1706150c66548d1db6.jpg

 

Når jeg ser på kartet ditt. Mangler flere av mine favorittsteder i Europa. Blant annet Portugal og mange land i gamle Jugoslavia. Nord-Makedonia og Skopje er en av mine favoritter. Du kan fly til Skopje direkte fra Sandefjord billig med Wizz Air. Fra Skopje kan du f.eks. ta buss til Ohrid Lake (anbefales) og videre over til Albania. Eller opp gjennom Serbia og tilbake via Kosovo til Skopje (dersom du tør.... en av de heftigste bussturene jeg har gjort i Europa. Altså; farligste.... Bratte fjellstier uten asfalt og autovern og en stor buss som kjører i 15 km/t nedover.... skrekk å gru). Fra Albania er det en overraskende fin tur inn mot Kroatia og Slovenia. Etter mitt syn er Slovenia kraftig undervurdert i Europa. Ja, og Gibraltar.....

 

Balkan er et område jeg virkelig ønsker å utforske, gjerne med leiebil og 3 uker, men for denne gang så blir nok en uke for lite. Direktefly til Makedonia høres veldig interessant ut, og har også vært inne på tanken på både Madeira og Lisboa, da jeg ikke har vært i Portugal enda. 

Vurderer også rimelig fly tur/retur til Barcelona og krype seg opp i Pyreneene til Andorra.

Lenke til kommentar
empetre skrev (1 time siden):

Har noen noe gode reisetips som kan være aktuelle utover våren? Tenker seint april. 

Jeg og kompis bytter ut Japan dessverre fordi det er litt uoversiktlig om det blir noe av.

Vi tar en del langhelger utover året, og en av dem er Lisboa i slutten av april. Billig å fly dit med Air Portugal, billig å bo der og absolutt billig å være der.

Danielzu skrev (1 time siden):

Fotball-tur med samboeren til Liverpool i februar. Min 4 tur, hennes 1. Fin by med mye å se\gjøre.

Dette lurer jeg på med guttungen, men vi er ikke medlem av noen fan klubb. Har vært i Liverpool før, men da dro jeg for en bootycall, og ikke fotballtur. Noen tips til en urutinert her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
empetre skrev (47 minutter siden):

Balkan er et område jeg virkelig ønsker å utforske, gjerne med leiebil og 3 uker, men for denne gang så blir nok en uke for lite. Direktefly til Makedonia høres veldig interessant ut, og har også vært inne på tanken på både Madeira og Lisboa, da jeg ikke har vært i Portugal enda. 

Vurderer også rimelig fly tur/retur til Barcelona og krype seg opp i Pyreneene til Andorra.

Jeg er i Azorene i skrivende stund. Januar er ikke den beste måneden å besøke Azorene.. Hehe. Men har hørt mye bra om Madeira. Har ei bekjent som er der nå. Besøker du Lisboa anbefaler jeg deg sterkt en 3-4 timers togtur nord til Porto. En vesentlig billigere by, en av europas eldste. Jeg bodde der faktisk et års tid for et par år siden. Omtrent halve prisen av Lisboa på det meste.

Pyreneene er også veldig bra. Jeg har passert fjellkjeden til fots flere ganger fra nord i Frankrike og over til Spania. Nord i Spania er noe helt annet, og mer autentisk (etter mitt skjønn) enn hva flest nordmenn kjenner Spania som. 

Fra Lisboa og Porto kan du fint få en tur/retur reise til Azorene for 30 euro uten bagasje. 😜 Her jeg er nå, Sao Miguel - er leiebil et must. Men som sagt, ikke kom her i januar. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 minutt siden):

Jeg og kompis bytter ut Japan dessverre fordi det er litt uoversiktlig om det blir noe av.

Vi tar en del langhelger utover året, og en av dem er Lisboa i slutten av april. Billig å fly dit med Air Portugal, billig å bo der og absolutt billig å være der.

Dette lurer jeg på med guttungen, men vi er ikke medlem av noen fan klubb. Har vært i Liverpool før, men da dro jeg for en bootycall, og ikke fotballtur. Noen tips til en urutinert her?

Medlemskap i Liverpool.no koster 100kr (50 for kid) alt man trenger for billetter via Ving som fixer alt. Ellers kan man kjøpe billetter selv via Facebook (gjort det noen ganger).

 

Byen selv har rik historie. Mye Beatles(cavern club,museum osv). Albert docks verdt å sjekke ut, Liverpool One osv.

Lenke til kommentar
Danielzu skrev (5 minutter siden):

Medlemskap i Liverpool.no koster 100kr (50 for kid) alt man trenger for billetter via Ving som fixer alt. Ellers kan man kjøpe billetter selv via Facebook (gjort det noen ganger).

 

Byen selv har rik historie. Mye Beatles(cavern club,museum osv). Albert docks verdt å sjekke ut, Liverpool One osv.

Takker! Fikk sjokk av prisene på noen av fotballkampene i England. Får orientere meg litt til.

Lenke til kommentar

Turen som jeg skal nå ble 8k totalt. Er ons-fre. Alt er fikset, buss fra flt til hotel, buss til stadion og anfield opphold. Handler om å treffe riktig kamp til riktig tid. Betalte 3k for kun billett(via Facebook) men det var bortekamp. Hjemmekamp er sikkert rimeligere. . Fly og hotell er standard pris.

Endret av Danielzu
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Danielzu skrev (2 timer siden):

Turen som jeg skal nå ble 8k totalt. Er ons-fre. Alt er fikset, buss fra flt til hotel, buss til stadion og anfield opphold. Handler om å treffe riktig kamp til riktig tid. Betalte 3k for kun billett(via Facebook) men det var bortekamp. Hjemmekamp er sikkert rimeligere. . Fly og hotell er standard pris.

Takker. 8k er overkommelig!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På tide å komme seg litt igang med litt reisning igjen.

I januar en tur til Tromsø med det fantastiske Tromsøbadet. Så West Palm Beach med sjøkyr. Kuldebølge ned i under 10 grader akkurat da jeg er her begrenset bading og snorkling i havet som er rett over 25 grader nå. Alt kan ikke gå som planlagt.

Alt dette for å bruke 4x kampanjen til SAS for å nå lifetime gold og diamant-status ut februar 2024.manatee.thumb.jpg.74e776e81bc889ddc8724bbcf3f9fae1.jpg

Etter dette er kun 7 andre reiser booket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...