Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eu kontroll dilemma


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se at rust i kanaler noen gang har tatt liv.

8651890[/snapback]

En kanal spiller vel en rolle i bilens konstruksjon, og rust (dvs nok til at det blir feil) svekker vel dens egenskaper?

8654568[/snapback]

Da må man se an bilens konstruksjon.

Stort sett er vel de fleste biler bygget slik at kanalen ikke er bærende konstruksjon, men det finnes nok unntak der også.

 

PS. Har du sett en kanal noen gang så skjønner du fort at det ikke kan være bærende konstruksjon, er jo tynnere blekk enn billigste sort takplater.

8663561[/snapback]

Ikke umulig.

Det jeg mente var at dersom kanalen er såpass rusten at det ikke blir godkjent, så er det vel en grunn til at det ikke blir godkjent?

Ellers kunne man vel bare droppa det punktet der på EU-kontrollen, og evt fjerna hele kanalen på bilen om den ikke spiller noe rolle (satt på spissen, ja).

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke umulig.

Det jeg mente var at dersom kanalen er såpass rusten at det ikke blir godkjent, så er det vel en grunn til at det ikke blir godkjent?

Ellers kunne man vel bare droppa det punktet der på EU-kontrollen, og evt fjerna hele kanalen på bilen om den ikke spiller noe rolle (satt på spissen, ja).

8663986[/snapback]

Grunnen til at det er såpass viktig ved en slik sjekk er vel sikkert fordi veien til videre rust i bærende konstruksjon er ganske kort? :hmm:

Lenke til kommentar

Må bare fortelle om resultatet av en EU-kontroll hos NAF her i forrige uke. Broren min har akkurat kjøpt en BMW 316 som ble levert fersk EU-kontroll fra NAF. Følgende mangler er notert: Brudd i begge fjærer bak, skiltlys mangler på ene siden, og høyre nedre bærekule.

 

Jeg trodde at NAF representerte det grundige og bunnsolide, men den gang ei. Jeg avdekket følgende mangler når jeg begynte å rette feilene fra EU-kontrollen:

 

Bremseskjold foran begge sider opprustet ---> Faller snart av.

Bærearmer bak hardt rustangrepet, fjærskåler opprustet ----> Bakfjærene står i fare for å dette av!

Høyre kjørelys mangler

Høyre blinklys forskjerm mangler

Bremserør angrepet av rust

 

Grovt, NAF!! Og at dem ikke en gang oppdaget feil på lys! Min tillitt er veldig svekket..

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Må bare fortelle om resultatet av en EU-kontroll hos NAF her i forrige uke. Broren min har akkurat kjøpt en BMW 316 som ble levert fersk EU-kontroll fra NAF. Følgende mangler er notert: Brudd i begge fjærer bak, skiltlys mangler på ene siden, og høyre nedre bærekule.

 

Jeg trodde at NAF representerte det grundige og bunnsolide, men den gang ei. Jeg avdekket følgende mangler når jeg begynte å rette feilene fra EU-kontrollen:

 

Bremseskjold foran begge sider opprustet ---> Faller snart av.

Bærearmer bak hardt rustangrepet, fjærskåler opprustet ----> Bakfjærene står i fare for å dette av!

Høyre kjørelys mangler

Høyre blinklys forskjerm mangler

Bremserør angrepet av rust

 

Grovt, NAF!! Og at dem ikke en gang oppdaget feil på lys! Min tillitt er veldig svekket..

8668109[/snapback]

 

Seriøst? Jeg er glad jeg tar EU-kontrollen hos den lokale Toyota-forhandleren, og ikke hos NAF :)

Lenke til kommentar

Jeg har sett MANGE stygge kontroller fra naf! Biler som er livsfarlige og kjøre, men godkjent! Har en BMW for et par år siden som et skrekk eksempel, men skal ikke gå inn på det nå untatt at bilen kom inn til oss fordi bremserørere hadde rusta bort, det var også 2 barneseter i baksete.... Fant så mye alvorlige feil at kunden valgte og vrake bilen. Den var godkjent dagen før dette skjedde!

 

Skulle på en måte egentlig ønske at det hadde gått verre enn det gjorde bare for og få rakka litt ned på naf.

 

Et verksted har ingenting de skulle sagt mot naf i slike tilfeller. Blir bare bedt om og holde oss unna og ikke lage noen sak av det for da er det vi som mister godkjennings skiltet på veggen til slutt! helt bedritent!

 

Sveisa diff er forresten godkjent. Du må bare kjøre 4-hjulstrekk program når du tar den i rulla og det trenger ikke stå i vognkortet at den har diff sperre/brems e.l

Lenke til kommentar

Mens jeg jobba i Stavanger fikk en kollega inn en bil for fiks av noe småtteri som var blitt anmerka på EU-kontroll hos biltilsynet. Han fant da at begge framsetene var i ferd med å ramle gjennom gulvet pga rust (man kunne vippe setene flere cm fram/bak), inner og ytterkanaler var nesten bortrusta (bærende del) og rammevangene bak der øvre del avfjærene lå an kunne kollapse når som helst.

 

Vi kontakta den aktuelle trafikkstasjonen som hadde godkjent bilen og fikk en derfra til å komme å se på bilen. "Herregud, denne bilen hadde ikke jeg turt å kjøre" var reaksjonen til han som kom å så på bilen.

 

Vi kunne ikke gjøre annet enn å informere eier om at bilen ikke var trygg å kjøre og anbefalte han å skrote den, noe som han også gjore etter som jeg forsto. Hadde han likevel valgt å fortsette å bruke bilen kunne han gjort det.

 

Hva som skjedde på den aktuelle trafikkstasjonen fikk i alle fall ikke jeg vite noe om.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Drar opp denne igjen, da vi kan ta litt brainstorming ang. eukontroll av bilen min. Hovedmålet er at det skal koste minst mulig å få den gjennom. Bilen er forsåvidt tight og fin å kjøre, så jeg har ingen problemer med å ta noen snarveier for å unngå små drittfeil som ikke har noen betydning i det store og hele.

 

Følgende feil vet jeg om så langt:

 

steinsprut i lykteglass (1'er feil, drit i det)

 

Hovedlysene er helt på bærtur (ta sikring, som nevnt i 1. post)

 

senkesett ikke godkjent (svart lakk på fjørene, eller bare bytte? Sparer jo meg litt arbeid om jeg slipper å bytte, selv om jeg kommer til å skifte tilbake igjen 2sek etter kontrollen er ferdig isåfall)

 

ødelagt baklykt (holder det med tape, slik at det ikke lyser hvitt, eller må lykta være hel?)

 

baklys full av rød sotespray (slipepapir)

 

eksoslekasje i skjøt mellom kat. og midtre potte (kline på no guff og brette en colaboks rundt med slangeklemmer, eller noe annet lurt)

 

ingen bakpotte, bare et 3" rør (pakke stålull i stussen, dra netting foran og sette på ei slangeklemme, hvis noen finnerpå at det blir for mye støy)

 

Opprusta forskjerm - skarp kant (ducttape)

 

oljesøl fra girkasse og diff (tørke godt og håpe det ikke drypper når de har den til kontroll)

 

håndbrekk - dårlig virkning (her tror jeg det er bare å bytte sko bak)

 

batteri sitter ikke fast (jekkstropp rundt batteri)

 

defekt motorfeste hf. (dette blir vel ikke merket som feil uansett hvor ille det er?)

 

Får bestille time til kontroll snart, så får vi se hvor mange feil de finner

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Holdt på å glemme dette jeg. Må bytte styrestag hf., bremseslangene til caliperne foran (alle 4) og belte vf. pga rifter. Dessuten må jeg låne meg et par baklykter og bytte fjører før etterkontrollen.

 

Blir vel snaut 600kr i deler da

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan nevne det punktet om slitt frontrute i første post, den har nemlig jeg.

Er fullstendig umulig å få den på forsikringa hvis den blir registrert som feil. De skiller mellom slitt/steinsprut på EU, og det er ikke et verksted i verden som vil fikset ruta på forsikring når det står som feil på EU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...