Gå til innhold

Noen som har prøvd 6 dager a 28 timer per uke?


Anbefalte innlegg

Om jeg skulle gjort noe drastisk og døgnregulerende, ville jeg heller gått for den metoden hvor man sover 15 minutter hver fjerde time (eller noe lignende det). Da får du plutselig veldig mye tid på natta man kan gjøre ting!

8012701[/snapback]

USS, ja - Uberman's Sleep Schedule. Sover vel 20 min hver fjerde time, noe som vil si to timer søvn i døgnet, resten våken. Ideen er at man etter hvert faller direkte inn i REM-søvn når man sovner, og da får man 2 timer REM-søvn i døgnet, mot vanligvis ca. 1,5 timer ved en standard 7-8 timers natt (etter hva jeg har hørt om dette tidligere). Resultat: færre timer søvn, mer uthvilt.

 

Uberman's Sleep Schedule på Wikipedia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjelder å time det til lunsjpauser og sånn, da. Det er visst ikke helt enkelt å komme inn i rytmen nei, men det er mange som har blogget om sånne prosjekter, og at de faktisk har fått det til å fungere.

 

(Anekdote: Dette fungerte IKKE for en i klassen min, som prøvde det fra julen og litt utpå nyåret. Han brøt fort sammen.)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke fem dager i uka og ti timer i døgnet? Det er mer praktisk...

 

EDIT: Å ja... Vil du skape mindre/flere dager i året?

 

Det jeg tenkte var å endre klokka så vi har ti timer som er lettere å regne med, og siden fem går opp i 365 som 7 ikke gjør må det bli praktisk.

Endret av Tronderbart
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vanlig søvn hos mennesker foregår (etter hva jeg har hørt) i sykluser på fire timer. Derfor er man lys våken etter 8 timer søvn, mens man er stuptrøtt etter 6 timer søvn. Noen har kanskje prøvd å sove bare fire timer også, og allikevel følt seg våken når man står opp (selv om man blir dautrøtt utover dagen).

Anbefalt søvnmengde er 8 timer, altså to slike sykluser daglig. Men spiller det egentlig noen rolle om disse kommer rett etter hverandre, eller om man har to stykker fordelt utover dagen?

Jeg tenkte at vi kunne fordoble antall dager, og la ett døgn vare i 12 timer. Da får man like mye søvn som fått før, men du blir kanskje ikke så utslitt/trøtt, siden du er kortere våken i strekk. En dag kan da se slik ut (med "gamle" klokkeslett):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Døgn 1

6.00: Stå opp

6.30: Jobb/skole

10.30: Hjem etter 4 timer arbeid

14.00: Sove

Døgn 2

18.00: Stå opp

18.30: Jobb/skole

22.30: Hjem etter nye 4 timer arbeid

02:00: Sove

Jeg vil påstå at man kunne jobbet mer effektivt med slike døgn, siden mange blir veldig trøtte og lei etter 8 timers arbeid. Det blir gjerne 4-6 timer effektivt og 2 timer sløving. Da er det mye bedre med 4 timer effektivt + 4 timer effektivt.

Jeg vil også påstå at mennesket vil føle seg mer opplagt ved en slik døgnrytme, fordi det tærer mindre på kroppen å være oppe i bare 8 timer istedetfor 16 timer. Bare tenk på hvor trøtte og treige mange blir i 8-9-tiden om kvelden. Da sløser de bort 2-3 timer på å være trøtte og treige frem til 11 (når de legger seg).

 

Tror dere det er mulig?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

den saken er ikke noe praktisk , er for korte arbeids sykluser til at man får gjort noe , det tar altid litt tid og start og stoppe arbeide , det er og for mye transport " etapper" , i løpet av 24 timer skal man 4 ganger til og fra jobb .

 

nei dagne er for korte som de er allerede , lengre dager er rett vei

Lenke til kommentar

Leste mesteparten av logentriene til han duden som fekk til Uberman's sleep schedule. Det virka kult, tenk å få så mykje meir fritid i løpet av ein dag, sjukt! Han gjorde det jo i 5 og ein halv måned, før han gjekk tilbake til vanleg soving. Noko av grunnen til dette var pga. sosialt samvær med kona osv. Eg har gjerne lyst å prøve, men einaste som ikkje ville ha gått pr. dags dato er heildagsprøver og tentamener på skulen.. Folk som har ein slik søvnsyklus, vert dautrødde etter å ha vore oppe 4 timer ++

 

Kanskje eg skal prøve det i somarferien, då eg har jobbtid på 4-timar, pause i 30 minutt, så jobb i 4-timar til.. =)

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Søvn varierer sterkt og jeg vet ikke om det finnes noen fasitt. I Danmark så vil de ha alternativ arbeidstid for b-mennesker. De vil prøve å flytte arbeidsdagen noen timer. Det er også mange forskjeldige søvnmønstere. Jeg kunne klart 6-dagers uke, men for noen ville det vært svært unaturlig. Det er ikke noe problem å jobbe om natten eller kvelden, det finnes mange yrker hvor det er nødvendig. Noe jeg hørte om som virket skummelt var at folk som jobbet (eller var våkne) om natten lever kortere, fordi det er unaturlig for kroppen. Da tenker jeg på hvordan lyset påvirker og det å spise og fordøyelsen. Kan godt hende det har noe med hjerner å gjøre også.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg får mulighet (jobbmessig) til å teste dette senere i år. Tenkte da jeg skulle prøve 2 uker først og se hvordan det går. Det må bli enten midt på sommeren (midnattsol) eller til vinteren en gang. (november?)

8503554[/snapback]

Då må du skrive ein detaljert blogg om korleis det heile går =)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd den metoden. Men jeg har sverget til 30 timers døgn, hvor jeg sover 12 timer, og er våken 18 timer. Dette holdt jeg gående i nesten 1 år, og det passer kroppen min perfekt. Nå som jeg er i arbeid fungerer jo ikke dette, så jeg er tilbake til 24 timers døgnet. Men jeg legger om rytmen i ferier. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...