Gå til innhold

Noen som har prøvd 6 dager a 28 timer per uke?


Anbefalte innlegg

Så i et nummer av Illustrert Vitenskap en maskin som gjorde slik at man bare trengte å sove i 50 min. 50 min søvn i en slik maskin = 8 timer søvn uten maskinen. Maskinen het Relaxman.

 

Tror ikke den vil virke sånn som de påstår, men hvis den hadde gjort det hadde det vært veldig høvelig. Tenk bare hvor mye fritid man hadde fått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så i et nummer av Illustrert Vitenskap en maskin som gjorde slik at man bare trengte å sove i 50 min. 50 min søvn i en slik maskin = 8 timer søvn uten maskinen. Maskinen het Relaxman.

 

Tror ikke den vil virke sånn som de påstår, men hvis den hadde gjort det hadde det vært veldig høvelig. Tenk bare hvor mye fritid man hadde fått.

8598531[/snapback]

Apropos Illustrert Vitenskap, ingen som har sendt inn sånn lesarspm om akuratt det her temaet, 6 dagar i veka og 28 timar per dag? Dei er jo proffesjonelle og kan vel seie meir om kor vidt det her er mogleg å få til i praksis?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror ikke dette vil fungere. Praktisk sett er nok dette bra, men biologisk... Vi er jo laget for å være oppe om dagen og sove om natta, vi blir trøtte når det er mørkt og våkne når øynene treffer lys. Jeg tror også at i alle fall jeg hadde turna helt hvis alle dager var forskjellige. Våkne til solnedgangen og instille meg på at dagen akkurat har startet når antagelig kroppen sier at det er kveld... jeg vet ikke :roll:

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke dette vil fungere. Praktisk sett er nok dette bra, men biologisk... Vi er jo laget for å være oppe om dagen og sove om natta, vi blir trøtte når det er mørkt og våkne når øynene treffer lys. Jeg tror også at i alle fall jeg hadde turna helt hvis alle dager var forskjellige. Våkne til solnedgangen og instille meg på at dagen akkurat har startet når antagelig kroppen sier at det er kveld... jeg vet ikke :roll:

8677319[/snapback]

 

For meg med til tider kraftig døgnforstyrrelse er dette helt normalt :p Desverre fører det til komplikasjoner med det sosiale liv og arbeid.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke dette vil fungere. Praktisk sett er nok dette bra, men biologisk... Vi er jo laget for å være oppe om dagen og sove om natta, vi blir trøtte når det er mørkt og våkne når øynene treffer lys. Jeg tror også at i alle fall jeg hadde turna helt hvis alle dager var forskjellige. Våkne til solnedgangen og instille meg på at dagen akkurat har startet når antagelig kroppen sier at det er kveld... jeg vet ikke :roll:

8677319[/snapback]

I så fall burde jo mennesker i Nord-Norge med vanlig 24timers døgn være fullstendig forvirret både om sommeren og vinteren dersom kroppen skulle følge sol og mørke.

 

Hvis man derimot legger om til 6*28 hele året i Nord-Norge så vil man om sommeren og vinteren være akkurat like forvirret som med 7*24 timer. På våren og høsten vil man med 6*28 få en ekstra forvirring noen av dagene i uka.

 

Siden folk klarer seg fint til tross for både mørketid og midnattsol så tror jeg det skal gå greit med 6*28 også. Med tanke på døgnrytme i hvert fall.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at dagslyset er så viktig for mange at det blir vanskelig å komme rundt 24/7 uka. Men det finnes jo andre variasjoner. Jeg tror at 10 timers arbeidsdag, med 4 arbeidsdager i uka kunne fungert bra. Fridagen kunne rotert slik at man fikk 20% mindre arbeidsreiser hver dag. Da ville trafikken for alle andre også godt kjappere og vi hadde spart masse reisetid og vi ville fått en miljøgevinst.

 

Når det gjelder søvn kunne jeg tenkt meg å prøve å sove 4 og 8 timer annenhver dag. Jeg har merket at jeg fungerer overaskende bra hele dagen selv med bare 4 timers søvn, og det kunne vært artig å prøve det på permanent basis. Da ville man ikke kødde med det sosiale livet eller arbeidet slik alle de andre søvnmetodene gjør.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...