Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gouldfan skrev (13 timer siden):

Alien Earth er jo genialt.

Det var Prodigy som saboterte romskipet til å krasje i hans område...

Ja, men det er jo totalt urealistisk. Om de nærmer seg jorden i nær lyshastighet og ikke har drivstoff nok igjen til å bremse skipet såpass at det havner i bane rundt jorden så klarer du heller ikke å bremse det såpass at det krasjer på jordoverflaten i kanskje 200km/t. 

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Ja, men det er jo totalt urealistisk. Om de nærmer seg jorden i nær lyshastighet og ikke har drivstoff nok igjen til å bremse skipet såpass at det havner i bane rundt jorden så klarer du heller ikke å bremse det såpass at det krasjer på jordoverflaten i kanskje 200km/t. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Vi får jo ikke vite hva slags hastighet de har, men de sover jo i en livsalder og mulig de hadde høyhastighet før de kom til solsystemet og ble sabotert f.eks. og destinasjon var uansett jorden og sabotøren siktet på Prodigy’s område på jorden..

Lyshastigheten slik vi forstår det er ganske usannsynlig uansett.. Da det bryter med hva vi ser som oppnåelig med alt det innebærer av g krefter osv…

Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (1 time siden):

Vi får jo ikke vite hva slags hastighet de har, men de sover jo i en livsalder og mulig de hadde høyhastighet før de kom til solsystemet og ble sabotert f.eks. og destinasjon var uansett jorden og sabotøren siktet på Prodigy’s område på jorden..

Lyshastigheten slik vi forstår det er ganske usannsynlig uansett.. Da det bryter med hva vi ser som oppnåelig med alt det innebærer av g krefter osv…

Lyshastighet er uoppnåelig, men med 1G konstant akselerasjon når man nesten lysets hastighet i løpet av under ett år.

Uansett vil det kreve mye mer drivstoff å bremse ned såpass at man kan ha en kontrollert reentry gjennom atmosfæren og krasje sakte inn i en skyskraper, enn det vil kreve å få skipet i bane rundt jorden. Når både drivstoffreserver og motorstyring er sabotert er det totalt urealistisk med et krasj i slow-motion. 

Men det er jo ganske typisk for mye sci-fi at de behandler romskip som fly. Se bare på Star Trek der romskipene beveger i jevne kurver der hele skipet følger bevegelsesaksen, og der det er masse lyd av eksplosjoner osv. på utsiden av skipene. Sammenlign med The Expanse der skipene orienteres korrekt med thrustere før avfyring av motor, og fullstendig stillhet på utsiden. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Skrevet

Er jo ofte litt av poenget med scifi da. At umulige ting er mulig pga ny teknologi.

Så vil det jo være store forskjeller på realisme i seriene, som du selv nevner.

Men i en scifi serie så vil man jo ofte ha ting som pr i dag ikke er mulig. Med mindre vi er i kort fremtid.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Lyshastighet er uoppnåelig, men med 1G konstant akselerasjon når man nesten lysets hastighet i løpet av under ett år.

Uansett vil det kreve mye mer drivstoff å bremse ned såpass at man kan ha en kontrollert reentry gjennom atmosfæren og krasje sakte inn i en skyskraper, enn det vil kreve å få skipet i bane rundt jorden. Når både drivstoffreserver og motorstyring er sabotert er det totalt urealistisk med et krasj i slow-motion. 

Men det er jo ganske typisk for mye sci-fi at de behandler romskip som fly. Se bare på Star Trek der romskipene beveger i jevne kurver der hele skipet følger bevegelsesaksen, og der det er masse lyd av eksplosjoner osv. på utsiden av skipene. Sammenlign med The Expanse der skipene orienteres korrekt med thrustere før avfyring av motor, og fullstendig stillhet på utsiden. 

Star Trek er for meg død kjedelig, handling og alt. Jeg vokste opp med Star Trek, Star Wars og transformers og Alien filmene.

Jeg er sci-fi fan og Alien og Star Wars var det som fenget fordi de hadde bra story line som ikke engang en regissør kunne skade.... Å, nei Darth Vader er min far epic...

Alien er jo epic å angående Alien Earth så synes jeg det er det beste av Blade Runner og Alien Francisen.

Man burde se Blade Runner directors cut i 4k for å forstå Alien Earth.. Ridley Scott som regisserte den første Alien lagde både Alien og Blade Runner.

Det er dybde i de Android menneskene, og Alien Earth har genialt casted skuespillere.

Mye blest om serier som the Expanse og Game of Thrones.

Skuespiller og film kvalitet i 4k, så synes jeg Alien Earth er bedre og mer genial enn disse.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Skrevet

Man har jo "myk" og "hard" sci-fi. Jeg synes The Expanse treffer den perfekte balansen, der de stort sett følger reglene på det "hverdagslige" og så har de samtidig ganske klare regler på det som er mer soft sci-fi. Har forøvrig startet på ny gjennomgang av The Expanse. Tror det er fjerde gangen nå. Allerede på sesong 2 igjen. Så forbanna bra serie!

Det viktigste for meg er å være konsekvent i de interne reglene som serien setter. Det ser man jo serier som Game of Thrones følge ganske bra de første sesongene, før de kaster det på havet og bare gjør hva faen de vil.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Man har jo "myk" og "hard" sci-fi. Jeg synes The Expanse treffer den perfekte balansen, der de stort sett følger reglene på det "hverdagslige" og så har de samtidig ganske klare regler på det som er mer soft sci-fi. Har forøvrig startet på ny gjennomgang av The Expanse. Tror det er fjerde gangen nå. Allerede på sesong 2 igjen. Så forbanna bra serie!

Det viktigste for meg er å være konsekvent i de interne reglene som serien setter. Det ser man jo serier som Game of Thrones følge ganske bra de første sesongene, før de kaster det på havet og bare gjør hva faen de vil.

Game of Thrones og The Expanse er favoritt hos meg også. Game for de rå skuespillere og story og the Expanse for Story. Glimter til med litt skuespill der også, selvom Game er bedre totalt.

Endret av Gouldfan
Skrevet
Gouldfan skrev (21 timer siden):

Alien Earth er jo genialt.

Enig. Stor underholdningsverdi for min del i hvert fall, men ser det er veldig delte meninger rundt serien i tråden. 

Virker som hele tråden elsket The Expanse, men den ble jeg aldri helt begeistret av. Gav meg etter sesong 3, tror jeg det var.

ilpostino skrev (6 timer siden):

Det kan hende jeg er en enkel sjel, men jeg ser på science fiction som nettop science fiction. 

Enig. Der legger jeg bort det meste av kritisk sans. :) 

Skrevet
ChopperRead skrev (22 timer siden):

Synes den fra sesong til sesong ble mer og mer såpeopera. Dårlige plot.

Sesong 1 og 2 er bra. Så ble det dørgende kjedelig for min del.

Jeg synes det har en viss spenning og underholdningsverdi, men jeg kjenner at jeg ikke bryr meg spesielt om serien og har lite sympati med karakterene. Litt uvanlig egentlig. I mange serier får man jo en viss sympati selv med de verste karakterene, men det har uteblitt her.

Hvem er John Dutton egentlig? Synes karakterene har lite dybde og det har vært lite karakterutvikling gjennom så mange sesonger. 

Minner litt om Sons of Anarchy bare med hester og indianere i stedet for motorsykler og meksikanere. :) 

Sitat

Ser nå på tulsa king. Det er brukbart, litt lettbeint men kanskje det utvikler seg.

Startet en rewatch av en fantastisk serie for litt siden, hannibal med Mads Mikkelsen. Helt ufattelig bra. Så sku jeg begynne med sesong 2, da hadde Prime fjernet hele faenskapet. Og nå har ingen den for øyeblikket...

Kjenner det også nærmer seg en rewatch av Mr.Robot.

Takk for tipset! Har sett andre nevne Hannibal før og hadde en plan om å se den, men har gått i glemmeboken. Jeg ELSKER Mads Mikkelsen, så bør være en god klaff. 

Mr. Robot er en serie for meg, tror jeg. Så sesong 1, men falt av lasset. Burde prøve å komme meg på hesten igjen.

Var vel en sånn serie folk enten elsket eller hatet om jeg husker riktig?

Skrevet
6 hours ago, ilpostino said:

Det kan hende jeg er en enkel sjel, men jeg ser på science fiction som nettop science fiction. 

Støttes. Beste måten å nyte enhver form for fiksjon på mener jeg. Livet er for kort til å sutre over at det fantaseres feil. 

• Liker 1
Skrevet
Wheeljack skrev (8 timer siden):

Støttes. Beste måten å nyte enhver form for fiksjon på mener jeg. Livet er for kort til å sutre over at det fantaseres feil. 

sci-fi =/= fantasy. 

Skrevet

Har plutselig litt for mye å se på fremover:

1. Se ferdig Yellowstone.

2. Dexter Resurrection - Ser denne får jevnt over strålende anmeldelser og god omtale også her i tråden. Jeg synes New Blood hadde sine øyeblikk, men likte ikke avslutningen og totalpakken. Ville normalt hatt null håp til denne, men ser flere anmeldere som mener dette er Dexter tilbake på toppnivå. Gleder meg! :) 

3. Mr. Robot - måtte bla meg gjennom iMDb og ser flere som har denne serien høyt oppe på sin liste og spesifikt sier slutten (siste 1-3 episoder) er noe av det de beste de har sett på TV noensinne.

4. Hannibal

5. Kokkeskolen (min guilty pleasure).

Skrevet
16 hours ago, Comma Chameleon said:

The Expanse treffer først og fremst på det mennesklige aspektet. At de følger fysiske hverdagslige regler er kun en bonus, og så lenge det ikke er latterelige star wars dogfights i verdensrommet så kan eg godta veldig mye. 
Det er gøy å se de forskjellige karakterene i The Expanse, og at du ikke har en svart hvit type fiende. Gleder meg, og sparer meg til å se den for 3 gang. 

Alien Earth blekner veldig mye i forhold dessverre om eg må sitte de opp mot hverandre. Det blir for fjernt for meg å forholde meg til rike crazy idioter, unger i ny kropp, og androids med egne tanker samt en forvirret storebror oppi det hele. Eg er mer interresert i hva det øyet er for noe, og då synes eg de har feilet litt. 

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 7.10.2025 den 13.45):

Hvordan vet du dette? Har du prøvd?

• Liker 1
Skrevet
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Hvordan vet du dette? Har du prøvd?

Det er ren fysikk. Skal man i lav bane rundt jorda må man holde en stor hastighet. ISS beveger seg f.eks med 7,66km/s. Skal du lande må hastigheten naturlig nok være mye lavere enn 7,66km/s. Og det krever drivstoff. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Tok meg et abn på HBO her for noen måneder siden. Jeg ble overrasket over at jeg måtte gå 3 klikk ned for å komme til hva jeg så på sist. Alt jeg bladde igjennom på veien var stort sett ubrukelige forslag. Litt som Youtube nesten. Det var også rekalme for andre show på HBO før videoen jeg valgte begynte å spille. Totalt uakseptabelt når jeg betaler for et nivå uten reklame.

Er det bare jeg som reagerer på slikt?

Jeg er bare glad jeg slipper å være avhengig av disse tjenestene.

• Liker 1
Skrevet
b-real skrev (12 timer siden):

Finally en ordentlig teaser som gir svar. Markedsføringen så langt har vært utmerket. 

Ja, veldig. Mystisk og gøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...