Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende. HBO utvider til mandager (i tillegg til søndager) for originale serier.

 

Nå er foreløpig mandager satt fra 22. april med Gentleman Jack ment å være for miniserier som den selv, Chernobyl, His Dark Materials, Catherine The Great og siste sesongen av The Deuce.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Interessert i Catherine the Great-serien. Jeg håper i så fall de ikke går for en ren skjønnmaling men også får frem at hun på den ene siden var opptatt av opplysningstidsidealer men på den andre gjorde forholdene for leilendingene verre enn de noensinne hadde vært, samt hennes store forbruk av mannlige elskere.

Lenke til kommentar

Interessert i Catherine the Great-serien. Jeg håper i så fall de ikke går for en ren skjønnmaling men også får frem at hun på den ene siden var opptatt av opplysningstidsidealer men på den andre gjorde forholdene for leilendingene verre enn de noensinne hadde vært, samt hennes store forbruk av mannlige elskere.

Ja, jeg også. Artig med en til i forumet som bryr seg om den historiske formidlingen. Det var vel forresten Katarina den store som fikk bygd på en ekstra etasje på Peterhof hvilket mildt sagt var en "stormanns"-"her skal det brukes ville summer penger"-ide. Dog bra for turismen idag (hvilken heller ikke er beskjed der)

 

Veldig lite info på imdb ser seg, så inntil videre er jeg nøktern optimist. Dyktig hoverolle innehaver dog. Veldig lenge siden siden historisk kostymedrama fra Showtime, Starz eller HBO så det var på tide.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Ja, jeg også. Artig med en til i forumet som bryr seg om den historiske formidlingen. Det var vel forresten Katarina den store som fikk bygd på en ekstra etasje på Peterhof hvilket mildt sagt var en "stormanns"-"her skal det brukes ville summer penger"-ide. Dog bra for turismen idag (hvilken heller ikke er beskjed der)

 

Veldig lite info på imdb ser seg, så inntil videre er jeg nøktern optimist. Dyktig hoverolle innehaver dog. Veldig lenge siden siden historisk kostymedrama fra Showtime, Starz eller HBO så det var på tide.

 

Jeg er ikke noe historisk petimeter når det kommer til å sette pris på filmer og serier, men hvis de bevisst endrer historien for å gjøre henne til en slags helteskikkelse så blir jeg skuffet. Serien Borgias f.eks. strekker seg altfor langt for å gjøre den familien sympatisk og det var hovedgrunnen til at jeg mistet interessen for den (serien ville også vært langt mer spenstig om den fremstilte Borgia-familien som det ormebolet det var).

 

Peterhof er flott, spesielt området foran med gullfontenene, men noen av salene innvendig er også imponerende. En serie om Katarina må benytte seg av flotte bygg som Peterhof, Hermitage/Vinterpalasset og Tsarskoye Selo.

Lenke til kommentar

Hahahah

Apple skal ha lansering av sine serier på mandag på grunn av sin flate med serier som i tillegg til å visstnok komme på iTunes også kommer på en egen streamingtjeneste.

Og det er allerede et shitshow uten like. Alle seriene til Apple er PG-13 eller under, for det er hva vi trenger mer av, når ingen av seriene kan inneholde særlig vold, form for seksuelt innhold, eller ha noe politisk budskap. Dette var også noe Tim Apple & Co bestemt etter de hadde allerede signert avtaler med flere serieskapere. De måtte be M.Night Shamalan om å fjerne et kors for en thrillserie han har lagd for dem.

 

De hadde til og med castet og spilt inn episoder av en serie som heter Vital Signs, basert på livet til Dr. Dre, som bare skulle være semi-biografisk. Så istedenfor standard bio-miniserie, så skulle serien vise fram de forskjellige sidene av Dre igjennom årene, i form av en periode han anså seg selv som hevngjerrig (med Ian McShane fra Deadwood og American Gods i den rolle), den egoistiske (i form av Oscar-vinner Sam Rockwell) og en av hans andre sider spilt av Michael K. Williams fra The Wire og Boardwalk Empire. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe historisk petimeter når det kommer til å sette pris på filmer og serier, men hvis de bevisst endrer historien for å gjøre henne til en slags helteskikkelse så blir jeg skuffet. Serien Borgias f.eks. strekker seg altfor langt for å gjøre den familien sympatisk og det var hovedgrunnen til at jeg mistet interessen for den (serien ville også vært langt mer spenstig om den fremstilte Borgia-familien som det ormebolet det var).

 

Peterhof er flott, spesielt området foran med gullfontenene, men noen av salene innvendig er også imponerende. En serie om Katarina må benytte seg av flotte bygg som Peterhof, Hermitage/Vinterpalasset og Tsarskoye Selo.

Viktig å ikke være historisk petimeter, det skal jo også være underholdende for at folk skal ha lyst til å se det. For min del er også de seriene hos veksler imellom historikerene som snakker om historiske personer og hendelser og scener hvor skuespillere spiller ut enkelte scener etter mer fiskjon også en fin tilvekst de siste årene. For min del er det det vel så viktig at de som utvikler serier prøver å sette seg inn de ulike historske personene og prøve å forstår dem på deres premmesisser og å belyse samtiden de levde i, samt å gi oss som seerene rom for å reflektere både over hvordan det var for ulike stender og enkeltividivider i datiden, samt gi oss input for å forstå oss selv (som f.eks nasjonsbyggingen), men også for å forstå ulike kulturer, samt menneskesinnet. Sistnenvte er også aktuelt for å forstå nåtiden.

 

Borgias visste jeg vel egentlig ingen ting om før serien slik at den synes jeg var underholdende. Som jeg har vært inne på før synes jeg Jeremy Irons er i sin livs rolle der. Hans konstante kamp for å holde på makt er også ganske så tidløs. Fin produksjon også, minner meg mye og Tudors sånn sett.

 

Ja, de stedene hadde vært bra om de fikk med.

Lenke til kommentar

Likte ikke love/robots.. lesbe flørting var overdrevet klisje exploitation og altfor tidlig. Anime segmentet gjør at de overdriver så veldig...

 

Serien så rå ut ellers. Men det må være realistisk til en viss grad.

 

Og ikke slem tøff pike kliner vilt med sjefens uskyldige dame etter 10 minutter.

Lenke til kommentar

Med tanke på at den episoden er ca 17 minutter lang og hver episode er sin egen historie og er avsluttende så er det begrenset med hvor mye tid man kan gi til hvert element/segment. Det gjør også at man kan ikke bedømme serien på kun en eller noen få episoder. Episode 2 er mer komedie hvor 3 roboter besøker restene av en stor by lenge etter at menneskeheten har utslettet seg selv. Så har man en episode på ca 5 minutter om hvordan yogurt ble super intelligent og tok over verden. En annen er en kort historie om en astronaut som må redde seg selv etter å ha blitt slått bort fra satellitten hun skal utføre en jobb på. Det er mange forskjellige tema og sjangre, liker man ikke en kan det være man liker en annen, animasjon stilen er også forskjellige fra episode til episode. Ta en titt på beskrivelsen av hver episode og se om noe høres interessant ut og se på de: https://www.imdb.com/title/tt9561862/episodes?season=1

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

"It’d be a pity not to recognize what’s at stake."

 

Deadwood-filmen kommer 31. mai i USA (natt til 1. juni norsk tid)!

 

 

 

Former rivalries are reignited, alliances are tested and old wounds are reopened, as all are left to navigate the inevitable changes that modernity and time have wrought

 

Endret av Maury
  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://serienytt.no/2019/03/se-trailer-og-bildegalleri-til-stranger-things-sesong-3/

 

Ser Stranger Things sesong 3 ut til å gjøre det samme som sesong 2?

Ingen tvil om at Strangers Things s1 var et stor positivt, og for min del, det mest underholdende bidrag, sammen med Bates Motel, inn i serieverden de siste få årene. En serieverden som har gått inn inn en innovativ stagnasjon med stadig flere sesonger av gamle suksesser andre gamle suksessoppskrifter, etter glanstiden til Netflix og HBO for noen få år tilbake. Sesong 2 var en klart skritt ned for min del da den valgte å gå mer i en klassisk "monster-film"-retning. Er sesong 3 litt "sesong 2 på nytt"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...