Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Og det er nettopp her du tar så fryktelig feil. Politikerne (som har fattet beslutninger om dette) er valgt av folket. Du kan dermed ikke si at de folkevalgte har påtvunget folket noe som helst.

 

Hør på samfunnskunnskapslæreboka.

 

Si meg, hvorfor skal et fåtall velgere hvis parti havnet i nøkkelposisjon mtp. konstruksjon av en ny regjering få MYE mer ut av stemmeretten enn oss andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Nja lisensen kunne da ha vært mye mye mindre, kan godt støtte at de vil ha en nasjonal tv kanal og det men hvor står det at vi burde betale for å ha hele 3 stykker og en haug med radio stasjoner? legg ned 2 kanaler og et par radio kanaler så kan di da godt mer enn halvere lisensen men blir vel ikke så mye penger i lomma på sjefene da ....

 

Glad for å ha plombert tv :thumbs: og få akkurat det jeg vil se på streamet fra nettet uten å måtte vente måneder for at norge kjøper dem om de i det hele tatt investerer i dem.

Endret av M3X
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det noen her som har fått lisenskontrolløbesøk da, og lurt seg unna? Ellerble resultatet annerledes?

Får man eventuelt bot om kontrolløren kommer, eller får man bare lisensregningen?

 

Har hørt om flere som faktisk ikke hadde tv som sa til kontrolløren: "Du må bare komme inn og se", men da gikk han noen skritt tilbake, og sa "Neida, det er ikke nødvendig". Men de hadde jo ikke tv da...

Endret av onion1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig TV og var så dum at jeg ikke registrerte den på mamma eller pappa. Jeg prøver derfor nå å slippe unna lisensen og lurte på om noen vet hvordan det kan gjøres.

 

Jeg har folkeregistrert adresse hos foreldrene mine så jeg lurte på om det var mulig å si at jeg har solgt den til dem e.l.? TV'en tar heller ikke inn signal direkte, men via en dekoder hvis det betyr noe.

Lenke til kommentar

For å gjøre en lang historie kort: Kjøpte tv i 2009, fikk regning om lisens i 2011. Regningen kom opp i ca 7k. Jeg sendte mail om at jeg ikke eide en dekoder, så jeg fikk ikke inn signaler. Fikk et brev der jeg skulle krysse ut på noe greier. Krysset ut på at jeg forsatt hadde tv, men den var ikke tilkoblet en dekoder. Regningen ble slettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig TV og var så dum at jeg ikke registrerte den på mamma eller pappa. Jeg prøver derfor nå å slippe unna lisensen og lurte på om noen vet hvordan det kan gjøres.

 

Jeg har folkeregistrert adresse hos foreldrene mine så jeg lurte på om det var mulig å si at jeg har solgt den til dem e.l.? TV'en tar heller ikke inn signal direkte, men via en dekoder hvis det betyr noe.

 

Dersom du forsørges av dine foreldre går du under husholdningen og skal ikke betale noe ekstra utover den lisensen dine foreldre allerede betaler:

 

§ 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...