Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort: Kjøpte tv i 2009, fikk regning om lisens i 2011. Regningen kom opp i ca 7k. Jeg sendte mail om at jeg ikke eide en dekoder, så jeg fikk ikke inn signaler. Fikk et brev der jeg skulle krysse ut på noe greier. Krysset ut på at jeg forsatt hadde tv, men den var ikke tilkoblet en dekoder. Regningen ble slettet.

 

jeg opplevde noe av det samme . jeg kjøpte en kombinert harddisk /DVD opptaker hos komplett.no

denne opptakeren har kun en analog mottaker del

 

ca 1 år ette kom lisenskravet.

 

jeg sendte epost til NRK lisens avdelingen.

Eter en del uker fik jeg et skjem der de spurte om jeg hadde eller brukte tv-mottaker.

 

Hvis man tør så kan man lyve og si at man ikke har eller bruker noen mottaker .

så må man bare vente og se om NRK godtar svaret

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blir pålagt å betale lisens. Men jeg mener jeg ikke skal det siden jeg ikke har mulighet til å se TV på mitt rom/hybel.

Ja jeg har TV men det er ikke noe dekoder/kort i tv'n. Heller er det ikke TV uttak i veggene på mitt rom, jeg får heller ikke bra nok signal til å bruke bord antenne. Så jeg har ingen mulighet til å se TV. LIKEVELL siden jeg har TV på mitt rom så skal jeg betale lisens sa bærta i telefonen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir pålagt å betale lisens. Men jeg mener jeg ikke skal det siden jeg ikke har mulighet til å se TV på mitt rom/hybel.

Ja jeg har TV men det er ikke noe dekoder/kort i tv'n. Heller er det ikke TV uttak i veggene på mitt rom, jeg får heller ikke bra nok signal til å bruke bord antenne. Så jeg har ingen mulighet til å se TV. LIKEVELL siden jeg har TV på mitt rom så skal jeg betale lisens sa bærta i telefonen!

 

Nekt til du blir selvlysende på at du bruker tven. ( i realiteten kan du jo ikke bruk den til det den er beregnet til)

Lenke til kommentar

Alltid smarte forslag fra elgen. Har du mottager skal du betale. Siden du ikke har planer om å ta inn signaler på tv'en så plomberer du den eller selger den og kjøper deg en tv uten mottager.

 

Siden du har hatt mottager i inneværende periode så kommer du ikke unna å måtte betale lisensen for denne perioden. Men sørg for å ha på plass en løsning som du melder inn til lisensavdelingen i nrk før neste periode.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Alltid smarte forslag fra elgen. Har du mottager skal du betale. Siden du ikke har planer om å ta inn signaler på tv'en så plomberer du den eller selger den og kjøper deg en tv uten mottager.

 

Siden du har hatt mottager i inneværende periode så kommer du ikke unna å måtte betale lisensen for denne perioden. Men sørg for å ha på plass en løsning som du melder inn til lisensavdelingen i nrk før neste periode.

 

Har ikke og har aldri hatt mottaker. Og om jeg bare nekter så går saken til inkasso.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Nå dreier lisensen seg ikke om man har mottaker men om man faktisk bruker den.

 

NRK kan argumentere så mye de vil om at har man mottaker så skal du betale ( fordi tven her en eller anen slags mottaker innebygd ) .

så lenge du ikke kan ta i mot signaler ( d.v. si bruke dekoder ) vil jeg anse det som helt urimelig at du skal måtte betale.

 

 

Som siste utvei kan du lyve å si at du ikke lenger har noen tv hvis du tør.

 

Hvis du ikke har gitt fra deg for mye informasjon til NRK så kan du også på stå at det ikke var deg som brukte tven, kun at den var lagret der for noen du kjenner eller at du har gitt den fra deg.

Da kan det hende at de ber om et lisensnummer, men det regner jeg som ikke så veldig sannsynlig . da må du bare få noen du kjenner til å låne deg lisensnummeret

 

 

Hvis du er heldig så vil du få et skjema tilsendt. Der du må bekrefte at du ikke bruker noen slags form for mottaker.

 

Her må du være klar over at her er man lit på kanten av loven.

 

Poenget er at man ikke skal godta tyveriet fra staten bare fordi du eier en tv som du ikke kan bruke på vanlig måte.

( da kun de like gjerne ha krevd lisens fordi du bruker sykkel )

Lenke til kommentar

Har ikke og har aldri hatt mottaker. Og om jeg bare nekter så går saken til inkasso.

 

Du sier selv at du så vidt får inn noe med bordantenne så da har du mottager/tuner i tv'en din. 90%+ av alle tv'er har tuner innebygget.

 

Har prøvd en boks men det funket ikke, så jeg har den ikke lengre. 90%? jaja ikke min iallefall. Det er plass til et mottaker kort eller hva det heter men jeg har det ikke.

Lenke til kommentar

Har ikke og har aldri hatt mottaker. Og om jeg bare nekter så går saken til inkasso.

 

Du sier selv at du så vidt får inn noe med bordantenne så da har du mottager/tuner i tv'en din. 90%+ av alle tv'er har tuner innebygget.

 

Har prøvd en boks men det funket ikke, så jeg har den ikke lengre. 90%? jaja ikke min iallefall. Det er plass til et mottaker kort eller hva det heter men jeg har det ikke.

 

Da har du formulert deg like dårlig til lisens-dama som du har gjort her. Har du ikke mottager/tuner i tv'en eller ekstern mottager/tuner så er du ikke lisenspliktig.

Lenke til kommentar

Så lenge TV-en har mottaker er man lisenspliktig, uavhengig av om man bruker den eller ikke, så det kan godt hende biskop har betalt som han skal.

 

Det er nå like forbannet urimelig når den ikke kan brukes.

ville du ha betal for renovasjon selv om det ikke er søppelhenting i området.

 

 

 

 

dessuten er ikke mottakeren komplett før man har cam modulen og programkortet på plass

Lenke til kommentar

Så lenge TV-en har mottaker er man lisenspliktig, uavhengig av om man bruker den eller ikke, så det kan godt hende biskop har betalt som han skal.

 

Jeg har på alle måter betalt unødvendig, jeg kom bare aldri så langt som til å avslutte abonnementet mitt. Hadde lenge store planer om å faktisk få meg TV-kanaler, ble bare aldri noe av. Hadde jeg ikke bodd med en jente, ville jeg 90% sikkert ikke hatt kanaler nå heller. Bruker det kanskje 1 timer per mnd..

Lenke til kommentar

Selv om reglene kan virke firkantete og urettferdige, så er de enkle.

 

Alle kan få tv-signal i Norge via parabol.

 

Hvis Tv'en din er utstyrt for å ta imot disse signalene er du lisenspliktig. For å slippe avgiften må du fysisk modifisere tv'en slik at du ikke kan motta disse signalene.

Lenke til kommentar

Selv om reglene kan virke firkantete og urettferdige, så er de enkle.

 

Alle kan få tv-signal i Norge via parabol.

 

Hvis Tv'en din er utstyrt for å ta imot disse signalene er du lisenspliktig. For å slippe avgiften må du fysisk modifisere tv'en slik at du ikke kan motta disse signalene.

 

jeg er slett ikke enig her.

Det er fortsatt noen som bor i parabol skyggen , altså man får ikke inn noe via parabolen.

 

De som forsatt gjelder er at man har en fungerende mottaker. det har man ikke hvis man mangler cam modulen på de med innebygd mottaker

 

firkantene eller ikke , det er like forbanne urimelig å forlange lisens når mottakeren ikke fungerer anset årsak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...