Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Viasat paraboltuner:

 

Er den Viasat paraboltuneren lisenspliktig?

 

Hvilken praksis har Viasat med innregistrering, og når man stopper et Viasat-abonnement så er det vel ikke lisenspliktig lengre?

 

Kan man få boksen helt ut av lisenssystemet:

 

- kan man sette den på loftet og fortelle NrK det, og er det nok?

- kan man skru ut harddisken og evt. andre deler man liker, og fortelle NrK at man har kastet boksen, er det nok?

 

- kan man få noen til å destruere den billigere enn det koster å plombere en TV f.eks. Forhørte meg litt og en kar skulle ha kr 844,- for å plombere en flat-TV, så finnes det billigere måter å få evt. videospillere, paraboltunere destruert, og samtidig aldri få NrK på nakken igjen? Man kan jo kaste det, men da står man jo igjen med bevisbyrden på sett og vis, om NrK i det hele tatt kan forlange en bevisbyrde fra deg. Kan NrK forlange at du sitter igjen med en bevisbyrde?

 

Og hvordan bli kvitt bevisbyrden dersom det strammes til rundt deg?

Endret av G
Lenke til kommentar

Man kan jo kaste det, men da står man jo igjen med bevisbyrden på sett og vis, om NrK i det hele tatt kan forlange en bevisbyrde fra deg. Kan NrK forlange at du sitter igjen med en bevisbyrde?

 

Den eneste "bevisbyrden" de krever er skriftlig melding om at du har kvittet deg med utstyret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Man kan jo kaste det, men da står man jo igjen med bevisbyrden på sett og vis, om NrK i det hele tatt kan forlange en bevisbyrde fra deg. Kan NrK forlange at du sitter igjen med en bevisbyrde?

 

Den eneste "bevisbyrden" de krever er skriftlig melding om at du har kvittet deg med utstyret.

 

Jeg ringte for lenge siden og sa jeg hadde knust tvenene, og most antennene på huset.

 

Trenger ikke betale noe, jeg..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flytter i en blokkleilighet om et par måneder og lurer derfor på om jeg automatisk vil få lisensregning? Som en del av felleskostnadene vil det være inkludert kabeltv. Vil det automatisk trigge regning? Jeg har forøvrig også kjøpt en TV i 2008 som står på mitt navn hos komplett :/

 

Hva lurest fremgangsmåte for å slippe dette her?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte meg ikke om når jeg skulle kjøpe meg TV forrige gang og satt den på meg selv. Regninga kom den, selv om jeg bodde i samme husstand som faren min som betalte fra før av...

 

Var riktignok bare å ta en tlf til NRK og forklare situasjonen så var det fikset med en gang :)

Lenke til kommentar

 

Nei.

 

Og hvis du har en TV fra 2008 som står på ditt navn er det skjedd noe feil om du ikke har måttet betale lisens siden 2008....

Ok, så da er jeg trygg så lenge jeg ikke åpner døra for lisensjegerne. Har bodd i en husstand hvor dette er betalt av andre.

 

Ja, det er værre hvis du bor i hus på landet, og de bruker peilerene sine og ser du får inn signaler..

 

Heldigvis har jeg fjernet begge antenne på utsiden av huset, så hvis de kommer så sier jeg bare "Gå rundt huset, dere ser ingen antenner, og hvis dere ikke peller dere vekk etter det så tar jeg tak i dere begge to og kaster dere ut av eiendommen min".

 

Selv om et er et godt stykke ned til veien, har en port med hengelås på, så biler kommer seg ikke inn.

 

 

Jada, jeg leker litt tøffing på internett nå, men jeg tror ærlig talt at jeg ber de ta enb runde rundt huset, slik at de ser jeg ikke har antenner, bare rester og hull etter fester, og en løs ledning eller to hengende, og hvis de maser om å komme inn i huset, og dytter til deg og prøver å bryte seg inn, så blir jeg voldelig.

 

De dyttet til bestefaren min, og dro han unna og gikk rett inn i huset selv om han blokkerte inngangen.

 

 

Og ja, han betaler allerede lisens..

EDIT: De hadde ikke politiet med, og siden de var to, og bestefaren min var alene, så ble det to vitner mot en, så saken ble henlagt.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

 

Nei.

 

Og hvis du har en TV fra 2008 som står på ditt navn er det skjedd noe feil om du ikke har måttet betale lisens siden 2008....

Ok, så da er jeg trygg så lenge jeg ikke åpner døra for lisensjegerne. Har bodd i en husstand hvor dette er betalt av andre.

 

 

Du bør skifte lås på leiligheten din slik at styret i borettslaget ikke låser seg inn med masternøkkel. Det er også fullt lovlig og noe styret ikke kan nekte deg.

 

Men, det fordrer at du er åpen for å stille litt mer opp dersom det er noe med fellesarealet inne hos deg som må repareres på. F.eks. vinduene, balkong, peis, ventilasjonsanlegg, komfyrventilator eller noe annet som er å betraktes som fellesareal.

Lenke til kommentar

Men det at felleskostnadene inkluderer kabeltv, eller det at jeg melder flytting vil ikke automatisk trigge regning?

 

 

 

 

 

 

Du bør skifte lås på leiligheten din slik at styret i borettslaget ikke låser seg inn med masternøkkel. Det er også fullt lovlig og noe styret ikke kan nekte deg.

 

Men, det fordrer at du er åpen for å stille litt mer opp dersom det er noe med fellesarealet inne hos deg som må repareres på. F.eks. vinduene, balkong, peis, ventilasjonsanlegg, komfyrventilator eller noe annet som er å betraktes som fellesareal.

 

Det er selveier, ikke borettslag. Så de har uansett ingen tilgang på privat eiendom.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

 

 

Nei.

 

Og hvis du har en TV fra 2008 som står på ditt navn er det skjedd noe feil om du ikke har måttet betale lisens siden 2008....

Ok, så da er jeg trygg så lenge jeg ikke åpner døra for lisensjegerne. Har bodd i en husstand hvor dette er betalt av andre.

 

 

Du bør skifte lås på leiligheten din slik at styret i borettslaget ikke låser seg inn med masternøkkel. Det er også fullt lovlig og noe styret ikke kan nekte deg.

 

Men, det fordrer at du er åpen for å stille litt mer opp dersom det er noe med fellesarealet inne hos deg som må repareres på. F.eks. vinduene, balkong, peis, ventilasjonsanlegg, komfyrventilator eller noe annet som er å betraktes som fellesareal.

 

Utleier kan ikke låse seg inn til deg, selv om politiet ber de om det ;)

 

 

Med mindre det står i kontrakten at de kan låse seg inn når som helst uten GODKJENNELSE eller forvarsel.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...