Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

dette innebærer også at NRK sine programtilbud er påtvunget folket.

om man vil benytte seg av de har ingen betydning , men må betale for dem likevel.

 

Og det er nettopp her du tar så fryktelig feil. Politikerne (som har fattet beslutninger om dette) er valgt av folket. Du kan dermed ikke si at de folkevalgte har påtvunget folket noe som helst.

 

Anbefaler at du leser litt her (samt underliggende artikler) før du ytrer deg videre om temaet:

 

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1385074.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette innebærer også at NRK sine programtilbud er påtvunget folket.

om man vil benytte seg av de har ingen betydning , men må betale for dem likevel.

 

Og det er nettopp her du tar så fryktelig feil. Politikerne (som har fattet beslutninger om dette) er valgt av folket. Du kan dermed ikke si at de folkevalgte har påtvunget folket noe som helst.

 

Anbefaler at du leser litt her (samt underliggende artikler) før du ytrer deg videre om temaet:

 

http://www.nrk.no/in...ns/1385074.html

 

jeg har lest mye fakta om lisensen så jeg vet også hva hensikten med den er.

det er også her problemet oppstår , man ser seg blid på tilbudet til NRK og makter ikke å se det fra flere sider.

 

med andre ord jeg er sterkt uenig i det du skriver

 

 

 

 

Om det er lov eller ikke er irrelevant den er påtvunget alle som må ha mottaker for får inn kanaler som man ikke for tilgang til gjennom Internett.

 

Husk nå på at det kun er de som eirer en eller flere mottakere som skal betale , mens resten kan benytte seg av all de andre tjenestene gratis som nett-tv og radio.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Husk nå på at det kun er de som eirer en eller flere mottakere som skal betale , mens resten kan benytte seg av all de andre tjenestene gratis som nett-tv og radio.

 

Teknologien går forrykende og skillet mellom tv/radio/media viskes ut. Så det er bare tidsspørsmål før vi får en endring rundt dette.

 

Du må også huske på at hovedgrunnen til at NRK ikke tar seg betalt for sine nett-tjenster er at de fleste brukerne (90% av alle husstander) allerede har betalt kringkastingsavgiften. Dersom denne prosenten synker drastisk kommer også "gratisalternativene" raskt til å forsvinne.

Lenke til kommentar

NRKs lisens kommer ikke til å forsvinne så lenge Ap sitter i regjering, fordi AP = NRK.

 

Igjen er du ute og sykler.. kringkastingsavgiften har eksistert under de borgerlige alternativene også.

 

Ja, men den gangen var TV = NRK. Men verden har faktisk gått fremover, selv om AP hele tiden prøver å holde Norge tilbake i utvikling. Det kan man se på veistandarden også....

Lenke til kommentar

Ja, men den gangen var TV = NRK. Men verden har faktisk gått fremover, selv om AP hele tiden prøver å holde Norge tilbake i utvikling. Det kan man se på veistandarden også....

 

Beklager.. min feil.. jeg tenkte på Sentrumsalternativet med Bondevik i spissen :)

 

(Der Høyre var med i Bondevik II)

Endret av Illus
Lenke til kommentar

man må huske på å endre på lisensen vil ta flere stortingsvalg.

så selv om det er borgerlig regjering så rekker de neppe å endre så mye på 4 år.

 

ved siste stortingsvalg var det flere borgerlige stemmer en solistiske m en likevel vant de sosialsteike på grunn av avanserte regler .

Regler som favoriserte de soliisteke partiene

 

her virker det slik at de sosialistiske partiene ( som altfor ofte leker overformynde) er mer verd en de borgerlige .

Dett føre igjen til at folk hele tiden lurer på hvor mye deres stemme er verdt.

 

som igjen gjør at de som er mot dagens lisensordning for tvilsomme dager etter et stortingsvalg

Lenke til kommentar

man må huske på å endre på lisensen vil ta flere stortingsvalg.

så selv om det er borgerlig regjering så rekker de neppe å endre så mye på 4 år.

 

Kan du dokumentere denne påstanden ?

 

ved siste stortingsvalg var det flere borgerlige stemmer en solistiske m en likevel vant de sosialsteike på grunn av avanserte regler .

Regler som favoriserte de soliisteke partiene

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=594733

 

Alle partiene er for ordningen og har vel gjennom historien påvirket den. Akkurat nå kan den virke til fordel for sosialistene. Tipper du ikke hadde ropt så høyt om den var til fordel for de borgerlige ?

 

"Man kan spørre om det er udemokratisk, men så lenge alle partiene er med på det, er det greit. Man går jo inn i valget med bevissthet om spillereglene. Det er jo ingen som nekter Høyre og Frp å slå seg sammen, og dermed få styringstillegget, fremholder Aarebrot."

 

Men nå føler jeg denne tråden begynner å skli så langt ut i hengemyra at jeg sier takk for meg.

Lenke til kommentar

 

snapback.pngden andre elgen skrev 3. september 2011 - 20:06:

 

man må huske på å endre på lisensen vil ta flere stortingsvalg.

så selv om det er borgerlig regjering så rekker de neppe å endre så mye på 4 år.

 

 

Kan du dokumentere denne påstanden ?

 

ting tar tid i stortinget .

 

 

til det andre avsnittet svarer jeg at de sosialistiske partiene har rotte veldig mye de siste årene og gjerne gjort ting mer komplisert og kostbart en nødvendig.

det er jo dem som er slike ekstrem tilhengere av dagens lisensordning

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det enkleste er vel å kvitte seg med Tv'en eller fjerne dingsen (trøtt ok kommer ikke på hva det heter).

 

Hadde gjordt det selv for lengesiden vist det ikke var for at jeg har ei dame som liker å se på tv. Eneste jeg ser på tv'en er nyheter, filmer fra usb og en kamp i ny og ne. Alt dette kan jeg se med pc koblet til tv'en.

 

Men er vel ikke alltid at det enkleste er det beste valget :/

Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å kvitte seg med Tv'en eller fjerne dingsen (trøtt ok kommer ikke på hva det heter).

 

Hadde gjordt det selv for lengesiden vist det ikke var for at jeg har ei dame som liker å se på tv. Eneste jeg ser på tv'en er nyheter, filmer fra usb og en kamp i ny og ne. Alt dette kan jeg se med pc koblet til tv'en.

 

Men er vel ikke alltid at det enkleste er det beste valget :/

 

kan ikke hun betale lisensen da ?

 

så lange du har en fysisk mottaker som funger så er du etter loven lisenspliktig.

(det er lit interessant å diskutere det ie en anne tråd om det er tyveri)

Lenke til kommentar

"Å betale avgift til NRK fordi jeg har tv, blir som om å betale Herman Friele fordi jeg har en kaffekopp"

 

selv om jeg er ening i det ( man kan også bruke andre sammenligninger ) så er det ikke så mange som makter å se så langt.

 

helt øverst på denne siden post nr 381 er det en som svarer på at jeg mener at man er på tvunget lisensen .

han mener at jeg tok feil siden man hadde stemt inn de som hadde bestem dette.

Det argumentet er lite holdbart da det er store dele av Norges befolkning som går til valg .

Alle som stemmer er ikke enige og det er flere ting en lisensen som skal avgjøres ved et valg.

I tillegg vet man ikke om politikerne tar velgerne på alvor og hørere så mye på velgerne.

 

 

Så om noen få % av velgeren stemmer på partier som vil fjerne eller ender lisensen så er det fler som stemmer på partiene av helt andre grunner.

Da risikerer man også at det partiet som jeg stemte på som ville ta vekk lisensen blir i mindre tall.

Da blir det helt feil å bruke et slikt argument

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Lisensavgiften er ganske absurde greier ja. Jeg bruker faktisk aldri tven til sånt. Jeg har en tv, men bruker den utelukkende til spill og streaming av serier/filmer. Jeg kunne plombert den, men det ville jo vært idiotisk fordi den ville være verdt mye mindre om jeg skulle selge den.

 

Heldigvis betaler jeg ikke lisens. Jeg har ikke peiling på hvorfor, men regner med at nettbutiken aldri gadd å registrere det til Nrk eller noe i den duren. Hadde en kontrollør på døra en gang som spurte om å få komme inn, ba han reise og ryke og har ikke hørt noe de siste åra :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...