Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner seriøst ingenting av postene dine, "den andre elgen".

Du er ikke alene. Leser gjennom et par ganger, men forstår absolutt ikke hva han prøver å si.

 

jeg sier bare det at man ikke trenger å betale lisens for se NRK sine programmer .

Så har jeg forklart hvordan.

og nevnt hvilke alternativer man har.

 

 

hva er det som er så vanskelig å forstå med det .

Lenke til kommentar

Jeg skjønner seriøst ingenting av postene dine, "den andre elgen".

Du er ikke alene. Leser gjennom et par ganger, men forstår absolutt ikke hva han prøver å si.

 

 

Jeg tror han vil fram til at NRK lisensen er noe tull og at alle burde streame TV via internett, og hvis man ikke har internett skal man låne det av biblioteket eller noe i den duren.

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Hva mener du iChristian at man bør gjøre?

Jeg er tilfreds med ordningen slik den er i dag.

 

Men du har forståelse for at det finnes mennesker der ute som synes det er urimelig å betale så mye for en tjeneste de ikke bruker? Folk som har problemer å betale for den, som eksempelvis studenter?

 

Skatt reguleres gjerne etter inntekt og formue, jeg ser ikke hvorfor lisensen ikke skullle kunne gjøre det samme. Om dette ikke er en mulighet, så hvorfor ikke gjøre NRK kun tilgjengelig for de som faktisk vil ha det?

 

Det var en gang en politiker i et ungdomsparti som kom med en uttalelese angående studielån der hun ikke kunne skjønne hvordan andre ikke klarte å gå i pluss hver måned, når hun selv klarte det med glans. Det hun ikke tok i betraktning var at hun hadde arvet en helt nedbetalt leilighet av sin avdøde bestemor.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner seriøst ingenting av postene dine, "den andre elgen".

Du er ikke alene. Leser gjennom et par ganger, men forstår absolutt ikke hva han prøver å si.

 

 

Jeg tror han vil fram til at NRK lisensen er noe tull og at alle burde streame TV via internett, og hvis man ikke har internett skal man låne det av biblioteket eller noe i den duren.

 

sånn omtrent , Ja.

 

Dagens form for NRK betaling er noe stort tull.

( jeg orker ikke å forklare det en gang til)

 

har man tilgang til Internett og kun er interessert i å se programmene som NRK sender så er det unødvendig å se dem på en vanlig tv.

da kan man heller bruke pengene man sparer på å forbedre nettlinjen

 

hvis du derimot ønsker HD kvalitet så kan det bli verre med nettstreamingen

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har NRK lov til å etterfakturere med over ett år?

Fikk plutselig regning i posten idag på nesten 4500,- , etter at jeg kjøpte meg tv for like lenge siden som faktureringen viser tilbake til. Det er jo HELT høl i hue. Får så lyst til å ringe å skjelle de ut, men tenkte det var lurt å sjekke opp litt rundt det først.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner seriøst ingenting av postene dine, "den andre elgen".

Du er ikke alene. Leser gjennom et par ganger, men forstår absolutt ikke hva han prøver å si.

 

 

Jeg tror han vil fram til at NRK lisensen er noe tull og at alle burde streame TV via internett, og hvis man ikke har internett skal man låne det av biblioteket eller noe i den duren.

 

sånn omtrent , Ja.

 

Dagens form for NRK betaling er noe stort tull.

( jeg orker ikke å forklare det en gang til)

 

har man tilgang til Internett og kun er interessert i å se programmene som NRK sender så er det unødvendig å se dem på en vanlig tv.

da kan man heller bruke pengene man sparer på å forbedre nettlinjen

 

hvis du derimot ønsker HD kvalitet så kan det bli verre med nettstreamingen

Så betaling av lisens for streamingen er greit? Eller bare blindpassasjer?

Lenke til kommentar

Samfunnsfaglæreren min erget seg sånn over denne TV-lisensen for et par år siden, så han regnet ut hvor mye tid de programmene han pleide å se utgjorde av den totale sendetiden (tror han kom fram til 5-og noe%). Dette kunne han jo ikke la gå hus forbi.

 

Så han skrev et brev til NRK om at han bare skulle betale 5-og noe% av den totale lisensen. Han hørte ikke noe i fra dem mer, ikke fikk han lisensbrev i posten heller :)

 

Brevet henger visst enda på kontoret der

 

Da kan du fortelle samfunnsfagslæreren din at han har totalt missforstått og at han er nok et bevis på inkompetente lærere i det norske skolevesen.

 

"NRK-lisensen" som mange velger å kalle det er i realiteten en medielisens som alle med tv-tuner (som ikke er plombert) i norge må betaler for å ha muligheten til å se på tv. Uansett hvilken kanal du velger å se på (eller hvor mye tid du velger å bruke på kopekassa) så må du betale denne medielisensen.

 

At lisenspengene er 100% øremerket NRK er forøvrig helt irrelevant for lisensens del.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

TV/NRK-lisensen er sist rest av kommunismen......

 

Tjaa.. hva begrunner du det med ?

 

Andre lignende eksempler jeg kommer på i farta:

 

- De fleste må betale vannavgift uansett hvor mye du bruker (selv om det blir mer og mer vanlig med vannmålere i norge også slik at du betaler for faktisk forbruk)

- Alle som eier en bil med skilter må betale veiavgift uansett hvilken vei de kjører på og hvor mye de eventuelt kjører.

- Alle husstander må betale renovasjonsavgift uansett hvor mye man fyller i kontaineren. (Enkelte steder kan man vel velge størrelse på kontainer)

- osv.

- osv.

 

Så lenge det er politisk flertall for at vi skal ha en riks-kanal så må man også betale for dette. Om dette skjer over skatteseddelen eller øremerkede penger via en medielisens er i praksis revnende likegyldig. Det er du og jeg som betaler.

Endret av Illus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har NRK lov til å etterfakturere med over ett år?

Fikk plutselig regning i posten idag på nesten 4500,- , etter at jeg kjøpte meg tv for like lenge siden som faktureringen viser tilbake til. Det er jo HELT høl i hue. Får så lyst til å ringe å skjelle de ut, men tenkte det var lurt å sjekke opp litt rundt det først.

 

Foreldelsesloven §2

Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.

 

Det er nok bare å betale.

Lenke til kommentar

Ikke ha TV er mitt beste tips til de av dere som syns lisensen er noe sprøyt. Og så kan du gjerne toppe det med å drite i nett-tv også. TV-fri hverdag kan være godt av og til, faktisk.

Noen i familien min har ikke tv, og av prinsipp ser de heller ikke på nett-tv. De betaler ikke lisens, og slipper det meste av kranglingen med lisens-folk. Problem solved.

 

(...)

hvis jeg spør hvilken kanal av de du har tilgjengelig er det beste kanalen ?

(...)

 

NRK, selvsagt.

 

Det er veldig mange unge mennesker her på forumet. Det trur jeg er hovedgrunnen til at folk ikke liker NRK. Er vell ikke nok realityprogrammer.

 

På landsbasis troner nok NRK alene på toppen.

Dette er riktig. Uten at jeg har noen tall eller link på det akkurat nå, så troner NRK alene på toppen.

 

Jeg liker NRK, jeg:)

Lenke til kommentar

TV/NRK-lisensen er sist rest av kommunismen......

 

Tjaa.. hva begrunner du det med ?

 

Andre lignende eksempler jeg kommer på i farta:

 

- De fleste må betale vannavgift uansett hvor mye du bruker (selv om det blir mer og mer vanlig med vannmålere i norge også slik at du betaler for faktisk forbruk)

- Alle som eier en bil med skilter må betale veiavgift uansett hvilken vei de kjører på og hvor mye de eventuelt kjører.

- Alle husstander må betale renovasjonsavgift uansett hvor mye man fyller i kontaineren. (Enkelte steder kan man vel velge størrelse på kontainer)

- osv.

- osv.

 

Så lenge det er politisk flertall for at vi skal ha en riks-kanal så må man også betale for dette. Om dette skjer over skatteseddelen eller øremerkede penger via en medielisens er i praksis revnende likegyldig. Det er du og jeg som betaler.

 

Foreldrene mine betaler ikke vannavgift da dem har egen brønn. Veiavgift kan man nesten også slippe å betale om man kjøper riktig bil. Jeg betaler ikke renevasjon siden jeg bor i Borettslag.

 

Noe mer du lurer på......

Lenke til kommentar

Foreldrene mine betaler ikke vannavgift da dem har egen brønn. Veiavgift kan man nesten også slippe å betale om man kjøper riktig bil. Jeg betaler ikke renevasjon siden jeg bor i Borettslag.

 

Noe mer du lurer på......

 

Og man trenger ikke betale medialisens om man ikke har tv...

 

Noe mer du lurer på ?

 

(Og selv om du bor i borettslag så betaler du selvfølgelig renovasjonsavgift.. den er innbakt i husleien i borettslaget)

Endret av Illus
Lenke til kommentar
(Og selv om du bor i borettslag så betaler du selvfølgelig renovasjonsavgift.. den er innbakt i husleien i borettslaget)

 

 

Ja, sånn skulle lisensen også vært, da via skatten.

 

Foreldrene mine betaler ikke vannavgift da dem har egen brønn. Veiavgift kan man nesten også slippe å betale om man kjøper riktig bil. Jeg betaler ikke renevasjon siden jeg bor i Borettslag.

 

Noe mer du lurer på......

 

Og man trenger ikke betale medialisens om man ikke har tv...

 

Noe mer du lurer på ?

 

 

Foreldrene mine har forsatt vann, selv om dem ikke betaler vannavgift....

Lenke til kommentar

Noen av der har misforstått hele poenget.

 

regjeringen har for endel år siden bestem at de som mottar tv signaler uansett form skal betale lisens.

i dag gjøres det med en med en dekoder .

 

disse pengene går kun og alene til NRK.

Likevel så slipper man å betale lisens hvis man kan klare seg med Nett-tv

 

så man betaler avgift til NRK for å ha en mottaker som kan mota andre kanaler i tillegg til NRK samtidig som man sliper å betale for NRK sine kanaler på Internettet.

Egentlig er det bare en måte å avgiftsbelegge folks interesse for flere tv kanaler samtidig som NRK sine program blir sent gratis.

 

for å si det på en annen måte og sette det lit på spissen hvis man er interessert i NRK sine programmer så treger man ikke å betale lisens ( elelr ha noen mottaker) men hvis man vil se andre kanaler så skal man etter loven betale lisens.

noe mer urettferdig ordning er det vanskelig å få til

Lenke til kommentar

Feil. Selv om NRK har et godt nett-tilbud med en del av programmene er det ikke alt de har rettigheter til å vise, dette gjelder spesielt programmer som de kjøper inn fra utlandet, så det vil være vanskelig å kun klare seg med nett-TV dersom man vil ha hele NRKs tilbud.

 

Likevel så sendes det mesteparten av programmene der. jeg antar at man kan si 95 % av programmene.

Dette endrer ingen ting i forholdet hvor urettferdig ordningen er

 

dette innebærer også at NRK sine programtilbud er påtvunget folket.

om man vil benytte seg av de har ingen betydning , men må betale for dem likevel.

 

 

Normalt er dette negativ handel , noe som er strengt ulovlig i andre sammenhenger.

siden det er staten kan de bare justere lit på definisjonen og da er det lovlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...