Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har selvfølgelig fått den noe tvilsomme æren av å få min første NRK LISENS regning i posten.

 

Jeg har flytta på hybel pga skolegang og har (JA) en tv med parabol/kabel. Kabel-tv'en står i mitt navn. Er det derfor jeg har fått nrk-lisens regning?

 

Hva om jeg skifter navn på kabel-tv til f.eks min far. Vil dette gjøre at de ikke kan kreve lisens?

 

Syns den er sinnsykt høy, kan godt betale noen kroner for NRK, men 3000 kr tilsvarer for eksempel ALLE canal+ kanalene. Det er sykt. NRK er jo knapt mer verdifullt enn SVT2...

 

Jeg mener personer som meg, som har studiegjeld, null formue og inntekt lik 20.000kr i året. Bør vere unnlatt nrk-lisens til jeg er ferdig med studier og /eller har inntekt over en minstegrense på feks tilsvarende det en som har minstepensjon/trygd har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser på lovdata:

"Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

 

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne "

 

Men, så kommer det sinnsvake:

Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

 

Så dersom du har 6000kr i studielån/stipend og 4400 i husleie (med tv osv) altså 1600kr igjen å leve for. Dvs, du skal jo også betale forsikringer, bøker, og andre utgifter. Så man sitter kanskje igjen med 1000kr i mnd, det tilsvarer 32KR DAGEN. og DET skal dekke dine daglige behov som mat og drikke.

 

Nei, jeg kan ikke se at min økonomi forsvarer 9kr dagen i lisen til NRK...

 

Det betyr at mitt matbudsjett er 23 kroner. For 23 kroner får jeg ikke engang en baguett på kantinen.

 

Dette kan ikke vere meningen!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er lisenspliktig for din husholdning så lenge du har mottakerutstyr for TVsignaler. Dette gjelder TVkort i PC, sattelitt-tunere og vanlige TV-tuner (innebygget i TVen). Du kan ta med TVen til en TVreperatør for å få fjernet antenneinngangen, slik at TVen bare kan brukes til tilkobling for DVD/PC, men da vil du ikke kunne se TV på den.

 

Hvis du skifter navn på kabelTVoppkoblingen til din fars navn, vil han måtte betale lisens for to husholdninger

Lenke til kommentar
Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker. På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens.

 

Er du selvforsørgende? Hvor ofte dine foreldre må komme og bruke tv'n "sin" (de må da eie tv'n) står det ingenting om, ei heller hvordan man definerer "selvforsørgende". For jeg fant ikke noe om at alle de fjernsynsmottakerne man eier (og betaler lisens for) må befinne seg i samme hus.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det å sette tv'en i andre sitt navn ikke er noe problem

 

Problemet er kabel-tv'en

 

Om jeg er forsørget? Jeg vil si det, mens lovdata sier "mottar utdanningslån" ja for faen, men det er jo ET LÅN!

 

Lisensen burde bli avskaffet, eller redusert til et forsvarlig nivå.

 

1220x2 er for mye

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det sinnsvake med TV-lisens, slik jeg ser det, er at du MÅ betale den.  Jeg ville kuttet ut NRK på sekundet om jeg kunne, erger meg heller over reklamepauser en gang iblant.

7941085[/snapback]

 

 

Ville du gitt avkall på å se noe som helst på Nrk i løpet av året hvis du slapp å betale avgiften?

 

Er det ikke noen programmer i det hele tatt du kunne tenke deg å følge med på? Gran Prix? Sport? Vinnerrekka på fredagskveldene??

 

Jeg ser det er mange som sier at de ALDRI ser på Nrk, men jeg vil påstå at de aller fleste lyver.

 

Bare innrøm at det hadde vært stusselig uten å ha tilgang til statskanalen! :thumbup:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bare innrøm at det hadde vært stusselig uten å ha tilgang til statskanalen! :thumbup:

7942746[/snapback]

Nei, jeg hadde vært glad hvis jeg hadde sluppet det, de har jo nynorsk på en del av sendeprogrammet. Tilogmed jeg som snakker troms dialekt irriterer meg over nynorsk på TV..

(vertfall på alle bra filmer virker det som.)

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan komme på som jeg faktisk kan se en hel episode av på NRK er

 

*hvis de glimter til med en serie det er verdt å følge med på (ytterst sjeldent, og det kan man også se via nett-tv, som koster mye mindre enn lisensavgiften. Alternativt kan man tilegne seg episodene på andre måter)

*ett og annet dokumentarprogram (som man sannsynligvis kan se på andre kanaler eller tilegne seg på andre måter)

 

Etterhvert som tiden går kommer jeg sikkert til å sette mer pris på NRK, men som ung student er det fint lite som jeg ønsker å få med meg på den kanalen. NRK blir somregel ikke engang studert når man blar igjennom kveldens tv-program.

 

Men siden lisensen ikke er en avgift for å se på NRK, men en avgift for å eie utstyr som kan ta imot tv-signaler er man uansett nødt til å betale, selv om man bare ser på f.eks discovery.

 

Det mest ergelige er all "snikreklamen" på NRK i form av programsponsing.

Lenke til kommentar
Det sinnsvake med TV-lisens, slik jeg ser det, er at du MÅ betale den.  Jeg ville kuttet ut NRK på sekundet om jeg kunne, erger meg heller over reklamepauser en gang iblant.

7941085[/snapback]

 

 

Ville du gitt avkall på å se noe som helst på Nrk i løpet av året hvis du slapp å betale avgiften?

 

Er det ikke noen programmer i det hele tatt du kunne tenke deg å følge med på? Gran Prix? Sport? Vinnerrekka på fredagskveldene??

 

Jeg ser det er mange som sier at de ALDRI ser på Nrk, men jeg vil påstå at de aller fleste lyver.

 

Bare innrøm at det hadde vært stusselig uten å ha tilgang til statskanalen! :thumbup:

7942746[/snapback]

 

Klarer meg uten om jeg må betale 2100kr for det!

Lenke til kommentar
Det sinnsvake med TV-lisens, slik jeg ser det, er at du MÅ betale den.  Jeg ville kuttet ut NRK på sekundet om jeg kunne, erger meg heller over reklamepauser en gang iblant.

7941085[/snapback]

 

 

Ville du gitt avkall på å se noe som helst på Nrk i løpet av året hvis du slapp å betale avgiften?

 

Er det ikke noen programmer i det hele tatt du kunne tenke deg å følge med på? Gran Prix? Sport? Vinnerrekka på fredagskveldene??

 

Jeg ser det er mange som sier at de ALDRI ser på Nrk, men jeg vil påstå at de aller fleste lyver.

 

Bare innrøm at det hadde vært stusselig uten å ha tilgang til statskanalen! :thumbup:

7942746[/snapback]

 

Nei, det hadde ikke vært stusslig uten statskanalen. Jeg ser generelt veldig lite på TV i det store og hele, og ser vel toppen 5-10 timer i året på NRK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...