Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Beklager, men hva faen? Leste gjennom et par ganger, men jeg forstår virkelig ikke hva du mener, og tankene dine om hvordan statistikk fungerer er helt på bærtur.

 

Nesten absolutt alle som får inn NRK har muligheten til å ha andre kanaler -- f.eks. via kabel med CanalDigital, via satelitt, via bakkenettet eller med RiksTV, og mange har valgt å ikke ha noe annet enn NRK. Hvorfor skal man ikke ha med de i statistikken? Det gir ingen mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man ikke titte på TVen i stuen til naboen?

 

vil du ha likt at naboen sto i vinduet ( med kikkert ) og så direkte inn i stuen din ?

vill du likt at han rinte på hver dag for å se på tv ?

ville du ha likt at han/hun klaget over at du så på feil kanal ?

 

hvor lenge vill der være enige i hva man skulle se på ?

 

NRK ville ha forlangt at dere begge betalte.

Lenke til kommentar

Beklager, men hva faen? Leste gjennom et par ganger, men jeg forstår virkelig ikke hva du mener, og tankene dine om hvordan statistikk fungerer er helt på bærtur.

 

Nesten absolutt alle som får inn NRK har muligheten til å ha andre kanaler -- f.eks. via kabel med CanalDigital, via satelitt, via bakkenettet eller med RiksTV, og mange har valgt å ikke ha noe annet enn NRK. Hvorfor skal man ikke ha med de i statistikken? Det gir ingen mening.

 

nettopp , ingen mening .

 

Da er det ingen statistisk hvis man kun ser på NRK.

( NRK er ikke noe alternativ hvis man skal ha flere tv kanaler )

 

Man vet at alle som har flere kanaler kan også ta inn NRK

 

hvis man spør hvor mange som ser på NRK så gir det ingen mening i forhold til å tilrette legge programmet etter det seeren sine ønsker.

NRK er nemlig pålagt å sende en del programtyper. her er det ikke flertallet som bestemmer, men en regel om mest mulig variert tilbud .

 

Når det gjelder det varierte tilbudet så vil det bli for variert til at man kan dekke for alle interesser.

Dermed så ender man opp med et begrenset utvalg

 

Her vil nok mange av der mene at NRK har da et bra utvalg.

Dessverre er ikke utvalget bra nok

 

Det er her de andre kanalene overtar der NRK ikke klarer

 

 

I stedet for å spørre hvor mange som har NRK burde man spørre hvor mange som har alternative kanaler.

og hvorfor/ hvorfor ikke har man disse kanalene.

 

De fleste ville nok svare at tilbudet til NRK er ikke bra nok eller at det blir for dyrt.

 

man kan ikke se bort fra at enkelt kun har råd til lisensen, ikke abonnement på flere kanaler.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

(...)

De fleste ville nok svare at tilbudet til NRK er ikke bra nok eller at det blir for dyrt.

(...)

 

Det betviler jeg sterkt. Derimot trur jeg flertallet er enige om at NRK er norges dessidert beste kanal.

 

jeg tviler sterkt.

hvis NRK skal være Norges beste kanal hvorfor er det så lite som faller i min smak da ?

for meg er TV2 en lang bedre kanal.

Jeg er heller ikke alene

 

hvis jeg spør hvilken kanal av de du har tilgjengelig er det beste kanalen ?

da vil nok du få et hel annet svar

 

 

NRK har også fordeler av lisensfaktoren.

Lenke til kommentar

(...)

hvis jeg spør hvilken kanal av de du har tilgjengelig er det beste kanalen ?

(...)

 

NRK, selvsagt.

 

Det er veldig mange unge mennesker her på forumet. Det trur jeg er hovedgrunnen til at folk ikke liker NRK. Er vell ikke nok realityprogrammer.

 

På landsbasis troner nok NRK alene på toppen.

Lenke til kommentar

(...)

De fleste ville nok svare at tilbudet til NRK er ikke bra nok eller at det blir for dyrt.

(...)

 

Det betviler jeg sterkt. Derimot trur jeg flertallet er enige om at NRK er norges dessidert beste kanal.

 

Helt enig! NRK 1, 2 og 3 - geniale kanaler.

 

 

(...)

De fleste ville nok svare at tilbudet til NRK er ikke bra nok eller at det blir for dyrt.

(...)

 

Det betviler jeg sterkt. Derimot trur jeg flertallet er enige om at NRK er norges dessidert beste kanal.

 

jeg tviler sterkt.

hvis NRK skal være Norges beste kanal hvorfor er det så lite som faller i min smak da ?

for meg er TV2 en lang bedre kanal.

 

Bare fordi NRK ikke viser Hotel Cæsar, Home & Away og den type søppel, betyr ikke det at de er dårlige. Smak og behag right?

 

Edit: Btw, er det ikke bare å sette TVen i foresattes navn og håpe på det beste? :p

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

(...)

De fleste ville nok svare at tilbudet til NRK er ikke bra nok eller at det blir for dyrt.

(...)

 

Det betviler jeg sterkt. Derimot trur jeg flertallet er enige om at NRK er norges dessidert beste kanal.

 

Helt enig! NRK 1, 2 og 3 - geniale kanaler.

 

 

(...)

De fleste ville nok svare at tilbudet til NRK er ikke bra nok eller at det blir for dyrt.

(...)

 

Det betviler jeg sterkt. Derimot trur jeg flertallet er enige om at NRK er norges dessidert beste kanal.

 

jeg tviler sterkt.

hvis NRK skal være Norges beste kanal hvorfor er det så lite som faller i min smak da ?

for meg er TV2 en lang bedre kanal.

 

Bare fordi NRK ikke viser Hotel Cæsar, Home & Away og den type søppel, betyr ikke det at de er dårlige. Smak og behag right?

 

Edit: Btw, er det ikke bare å sette TVen i foresattes navn og håpe på det beste? :p

 

Nå kan ikke du bestemme at NRK harr de beste kanalen bare fordi du like det de sender.

TV2 sende mer en bare Hotel Cæsar, Home & Away.

 

bare fordi du ikke liker program så er det ikke søppel.

 

Nå er heller ikke NRK uten alle disse søppel programmene. hvis det er det du tror ?

 

Man må heller ikke glemme lisensfaktoren

 

Så å mene at NRK er de beste kanalene blir alt for objektivt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du kan unlate og betale nrk lisens som meg ved å skjule at du har tv, som f.eks bestille tv via noen andre.

 

jeg fikk masse mas fra nrk for det jeg gjorde tabben med å bestille tv imitt eget navn. Men jeg bare nektet for at jeg hadde tv, til slutt så ga de seg. Ja faktisk ! Var beredt på å fortelle at jeg hadde bestilt tv men at det var en gave eller at den ble stjelt, men det gikk alrdi så langt.

 

Hvis jeg bestiller enda en tv i framtiden så bestiller jeg bare i min mors navn, som uheldighvis allerede betaler nrk lissens. Ja staten er en skikkelig dritt TYV. Som mange andre også vet, og har sagt.

Lenke til kommentar

NRK er ikke fri for søppel, men det er veldig mye bra der.

 

Og hvilken lisensfaktor?

 

Det er overraskende mye søppel der til staskanal å være.

 

lisensfaktoren betyr at man blir påvirket av avgiften ( i mer eller mindre grad ) til måte se enkelte av programmer som sendes der.

hvordan man blir påvirker kan variere.

en av påvirkningen kommer av at det offisielt ikke skal være reklame der

Lenke til kommentar

Dette er en måte å skattefinansiere den offentlige kringkastningen og intet tyveri...

 

Jeg ser definitivt ikke på NRK fordi at jeg betaler lisens...

 

Du ser sikkert på NRK i hovedsak fordi det ikke er reklame der

Det er nok derfor du liker programmene bedre der en de som gå på de andre kanalene.

 

Her vil jeg men at du er litt påvirket av lisens syndromet.

man kan også kalle det anti reklame syndromet ( det er nok mer beskrivende ) .

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe glad i reklame nei, særlig ikke nå som jeg har kommet hjem fra et land med amerikanske reklamepauser...

 

Men nei, jeg ser mest på film som er anskaffet på andre måter, enten det er via DVD/BD eller annet. Så reklame er ikke et problem. jeg synes som regel norsk reklame er god og underholdende og verdt å se når man ser så lite tv som jeg gjør.

Lenke til kommentar

Nå har dette bare blitt en meningsutveksling... Kan dere ikke bare bli enige om at dere er uenige?

 

Når det gjelder hvordan en skal klare å ikke betale NRK-lisensen så er saken enkel. Ring inn til lisens innkreverne og fortell dem at du har solgt din TV til dine foreldre etc og be dem ikke fakturere deg videre. TVen beholder du hjemme til en eventuell "NRK-detektiv" kommer på døren. "Tar han deg" så er det bare til betale for 6 måneder og igjen informere NRK om at TVen er solgt. Det må selvfølgelig påpekes at en "NRK-detektiv" på ingen måte har rett til å presse seg inn døren på jakt etter din TV. Her gjelder vanlig Norsk lovverk og eventuell nødrett om du skulle føle deg truet.

 

Tipset er: Kjøp gjennom anonyme kanaler, ikke la TV stå synlig gjennom et vindu fra gaten og ikke slipp "NRK-detektiven" inn døren.

 

Synes forresten NRK har sine gode og dårlige programmer. Jeg hadde ingen problem med å betale lisensen. Men når TV2 har "kuppet" OL og lisensen måtte økes grunnet Rybak/Grand Prix så fikk jeg nok.

Lenke til kommentar

Nå har dette bare blitt en meningsutveksling... Kan dere ikke bare bli enige om at dere er uenige?

 

Når det gjelder hvordan en skal klare å ikke betale NRK-lisensen så er saken enkel. Ring inn til lisens innkreverne og fortell dem at du har solgt din TV til dine foreldre etc og be dem ikke fakturere deg videre. TVen beholder du hjemme til en eventuell "NRK-detektiv" kommer på døren. "Tar han deg" så er det bare til betale for 6 måneder og igjen informere NRK om at TVen er solgt. Det må selvfølgelig påpekes at en "NRK-detektiv" på ingen måte har rett til å presse seg inn døren på jakt etter din TV. Her gjelder vanlig Norsk lovverk og eventuell nødrett om du skulle føle deg truet.

 

Tipset er: Kjøp gjennom anonyme kanaler, ikke la TV stå synlig gjennom et vindu fra gaten og ikke slipp "NRK-detektiven" inn døren.

 

Synes forresten NRK har sine gode og dårlige programmer. Jeg hadde ingen problem med å betale lisensen. Men når TV2 har "kuppet" OL og lisensen måtte økes grunnet Rybak/Grand Prix så fikk jeg nok.

 

Der fik du sakt det .

jeg kan ikke bestemme hva andre liker , andre kan ikke bestemme hva jeg likker .

hvilken tv kanal blir en hver sin snak sak.

å si at at kanalene er bedr en annen blir alt for objektivt

 

Det er måten lisensen innhentes på som er problemet her.

alle kan se ( nesten) alle programmene NRK sender gratis , men de som eier et tv ( for å få flere kanalvalg ) er tvunget til å betale lisensen.

 

Dette kan man over sett til :

de som ønsker å se NRK sine kanaler trenger ikke å betale , men de som vil se Discovery, Animal planet ,TV norge ;TV3 .o.s.v må betal 2 avgifter )

 

med 2 avgifter så mener jeg abonnement på kanalene og lisensen som kun går til NRK

 

hvis man kan klare seg med NRK og tv2 så trenger man ikke å betale lisens

NRK : gratis , tv2 : sumo på pcen

 

alle de andre kanalen må betales med lisens

 

Da er det ikke rart at så mange jukser .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...