Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
BareGjest skrev (12 timer siden):

Jeg har noen aksjer i Salmar som ble kjøpt da aksjen kollapset for et par år siden. Har hatt lyst til å selge meg ut av disse, da jeg blir fristet av mye annet - men spørsmålet er når man skal selge. Kursen er på ca 425 idag, er det noen som har tro på at den skal videre opp frem til jul? Hva med neste 12-24 månedene?

Jeg ser at mange lovpriser laks, og at både pris og volum på laks som et produkt har økt veldig den siste tiden. Men kursen på aksjen står på stedet hvil, og til og med utbytte har jo gått noe ned i år sammenlignet med årene før. 

Jeg har et håp om statlige reguleringer som tvinger oppdretterne til å begynne med ansvarlig drift. 

Dette ønsket er riktignok drepende for aksjekursen. Der er det priset inn fortsatt uforsvarlig fremtoning. Herfra til evigheten ...

Skyhøye nivåer på selvdød fisk, lakselus helt ute av kontroll, avføring og andre urenheter (fôr, medisiner, m.m) blir ikke forsøkt renset, +++. Listen er lengre!

Næringen trenger et oppgjør med seg selv. Kanskje ikke det kommer innen de neste 3 årene. Men kanskje om 5? 10? 30? Jeg kan ikke spå når reguleringer kommer. Men jeg tør å spå at det vil skje. Og jeg er sikker på at det vil gå dramatisk utover økonomien. 🫣

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
qualbeen skrev (11 timer siden):

Jeg har et håp om statlige reguleringer som tvinger oppdretterne til å begynne med ansvarlig drift. 

Dette ønsket er riktignok drepende for aksjekursen. Der er det priset inn fortsatt uforsvarlig fremtoning. Herfra til evigheten ...

Skyhøye nivåer på selvdød fisk, lakselus helt ute av kontroll, avføring og andre urenheter (fôr, medisiner, m.m) blir ikke forsøkt renset, +++. Listen er lengre!

Næringen trenger et oppgjør med seg selv. Kanskje ikke det kommer innen de neste 3 årene. Men kanskje om 5? 10? 30? Jeg kan ikke spå når reguleringer kommer. Men jeg tør å spå at det vil skje. Og jeg er sikker på at det vil gå dramatisk utover økonomien. 🫣

Takk for svar. 

Ja jeg er enig i alt det du sier der. Når man kjøper en aksje billig så tenker man nok ikke alltid på det store bildet, men er helt enig i det bildet du tegner her. Lest mellom linjene så er det små sjanser for at aksjen skal lukte på 700 som den gjorde for en liten stund siden, og den blir nok å flyte mellom 400 og 450 en god stund fremover. Samtidig ser jeg at lakse-lobbyen er utrolig sterk, og jeg tror staten kommer til å få voldsomt mye fabrikkert motstand når den forsøker å regulere næringen. Jeg ser om jeg kan få solgt den til en grei pris i løpet av høsten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...