Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Hvis oljeprisen går opp blir det også mer lønnsomt å drive med skifergass og liknende i USA, noe som driver prisen enten nedover eller holder den i sjakk rundt et likevektspunkt

 

Sant.

 

Jeg tror det skal mye til for å drive oljeprisen betydelig opp og at den i tillegg finner likevekt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

2016 er snart over og et nytt investeringsår står for tur. Hvordan har året gått for de som er aktive her inne? :)

 

Om du har lyst, skriv kort om strategi og hvordan året har gått. Åpne posisjoner? Slo du indeksen? Hva er strategien for neste år? Hva har fungert? Noen lærdommer eller endringer for neste år?

 

Jeg kan begynne:

 

Handler ikke aktivt om dagen på grunn av svært begrenset investeringskapital og fordi jeg jobber med en statistisk tradingmodell (day trading) som enda ikke er komplett. Forhåpentligvis kan det begynne å ligne på noe innen sommeren. Om ikke er jeg forberedt på å sette av et halvt år til fulltidsjobbing med den. 

 

Min siste trade var i Statoil og ble inngått like før jul i fjor (2015) og innløst med profitt (100%+ avkastning) like over 2016. Jaktet på en lignende trade i forbindelse med siste oljekorreksjon, men gikk glipp av bunnen, så tok ikke sjansen på å gå inn. 

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Det har vært snakk om at Norwegian snart vil bli kjøpt opp av Ryanair, bare et tidspørsmål når.
Hva det vil si for utviklingen av aksjen vet jeg ikke.

Gode seriøse aksjetips jeg ville sett på nå er Hydro, Orkla, Marine harvest og noen andre fiskeaksjer. Lerøy feks.
Fiskeaksjer blir regnet som sterkt framvekst. Nå som avtale med Kina er på plass igjen kan det også være bra.
Det har vært noe snakk om sammensmelting av Orkla og Marine harvest, uten at jeg vet hvor mye som ligger i det. 

Selv om mange eksperter spår oppgang i oljepris, er jeg fremdeles usikker hvor mye det blir utav det.

Det er veldig mange som produserer veldig mye olje.

Lenke til kommentar

2016 er snart over og et nytt investeringsår står for tur. Hvordan har året gått for de som er aktive her inne? :)

 

Om du har lyst, skriv kort om strategi og hvordan året har gått. Åpne posisjoner? Slo du indeksen? Hva er strategien for neste år? Hva har fungert? Noen lærdommer eller endringer for neste år?

 

Jeg kan begynne:

 

Handler ikke aktivt om dagen på grunn av svært begrenset investeringskapital og fordi jeg jobber med en statistisk tradingmodell (day trading) som enda ikke er komplett. Forhåpentligvis kan det begynne å ligne på noe innen sommeren. Om ikke er jeg forberedt på å sette av et halvt år til fulltidsjobbing med den.

 

Min siste trade var i Statoil og ble inngått like før jul i fjor (2015) og innløst med profitt (100%+ avkastning) like over 2016. Jaktet på en lignende trade i forbindelse med siste oljekorreksjon, men gikk glipp av bunnen, så tok ikke sjansen på å gå inn.

Opp ca. 20 prosent på hele porteføljen i år. Har ca. 50 prosent som jeg selv har plassert i ulike selskaper, men som jeg kun har en handel eller tre i per år. Den andre halvparten står i amerikanske ETFer fra Vanguard (REIT og S&P500). Sier meg ok fornøyd med resultatet, til tross for at flere her sikkert har tresifret avkastning.

Lenke til kommentar

Solgte unna stort sett hele porteføljen i år. Sitter kun igjen med B2 Holding nå. De beholder jeg framover på lang sikt, videre vil jeg nok kun gå for fond eller ETF rett og slett fordi jeg ser at aksjer gir mye arbeid i å sette seg inn i alt mulig i forhold til meravkastningen jeg oppnår.

Har ikke tallene framfor meg, men tror jeg var opp ca. 10% for året når jeg realiserte.

 

Gode seriøse aksjetips jeg ville sett på nå er Hydro, Orkla, Marine harvest og noen andre fiskeaksjer. Lerøy feks.

Fiskeaksjer blir regnet som sterkt framvekst. Nå som avtale med Kina er på plass igjen kan det også være bra.

Det har vært noe snakk om sammensmelting av Orkla og Marine harvest, uten at jeg vet hvor mye som ligger i det.

 

Volumene i oppdrett bør begynne å reverseres nå som utviklingslisensene utdeles. Dessverre går det svært sakte. Tror bare det var to tildelinger i år. Totalt 14 konsesjoner, 4 til MHG sine egg og 10 til Nordlaks sin Havfarm. Det er forresten ikke helt usannsynlig at Nordlaks finner veien til børsen mtp. på finansiering, spesielt hvis Havfarm blir vellykket og det skal bygges flere. Koster vist rundt 800 Mill. for en slik.

 

At Orkla smelter sammen med Marine Harvest finner jeg usannsynlig. Orkla har solgt unna lønnsomme virksomheter for å fokusere på merkevarer. Det er kanskje mulig at de går inn med en mindre ikke-kontrollerende post som en finansiell investering dog. Slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Opp ca. 20 prosent på hele porteføljen i år. Har ca. 50 prosent som jeg selv har plassert i ulike selskaper, men som jeg kun har en handel eller tre i per år. Den andre halvparten står i amerikanske ETFer fra Vanguard (REIT og S&P500). Sier meg ok fornøyd med resultatet, til tross for at flere her sikkert har tresifret avkastning.

 

 

Akseptabelt det. :) 

 

Omkring 7% opp. Ikke misfornøyd.

 

Hva er strategien din? :)

 

Om jeg ser korrekt er børsen (OSE) til sammenligning opp rundt 13% i skrivende stund. S&P 500 er opp 10%.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Har dere noen tanker rundt Songa aksjen?

 

Vet ingenting om det fundamentale i selskapet, men rent teknisk ser den ikke så verst ut.

 

Ville følgt med hva som skjer rundt 35 kr. Om den klarerer 35 uten problem, burde den fint gå til 50 kr om børsklimaet ellers er positivt fremover. :)

 

PS: Dette er IKKE et tips. Og om det hadde vært et tips: Ikke handle på tips fra denne tråden eller noen andre plasser for den saks skyld.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...