Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Jeg oppfordret til varsomhet og rasjonalitet i helgen, men det ble blankt avvist til fordel for andre hensyn. At en nyhet alt kunne være helt eller delvis priset inn var visst det dummeste brukerne i denne tråden hadde hørt.

 

Hvor ble det av alle sammen? :)

 

QEC står i 6,12 i dag. Den sto i 5,25 på fredag. Nesten 17 %. 

 

Hvis en terning bestemmer aksjekursen, og alt over terningkast 1 gir positivt utslag vil åpenbart en del av den oppgangen være priset inn allerede, men ikke alt. Når du har kastet, og det viser seg å ikke være 1 har man fjernet usikkerhet, og aksjen er mer verdt enn før kastet. Parallellene kan åpenbart trekkes til QEC på fredag. Nyheten var ikke åpen for tolkning, den var ubetinget positiv. Det jeg da ikke skjønner er hvorfor du begynner å fable om at det alt kan være priset inn i aksjen? Litt av det kan være priset inn, absolutt, men ikke alt som tydelig vises gjennom en oppgang på over 15 % i løpet av under en uke. At enkelte drømte om hundrevis av prosent får stå for deres regning. Jeg har verken innsikt eller interesse i QEC, men jeg er lei alt dette TA viss-vasset som tidvis gjennomsyrer tråden.

Endret av H. Specter
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh?

 

Hvis du går en side tilbake, så ser du at jeg skriver at de gode nyhetene var til en viss grad priset inn på forhånd.

 

Jeg er bare ikke like barnslig, og gidder ikke "hva var det jeg sa".

 

Men siden du spør, jeg solgte på topp på mandag og kjøpte en mer langsiktig post på slutten av dagen i dag :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det finnes metoder for å prøve å maksimere flaksen din ytterligere. :)

 

1. Som du har nevnt selv, så kan du selge ut deler av posisjonen din. Halvparten eller hva du måtte være komfortabel med. Så kan du se om du blir heldig på resten. 

 

2. Trailing stop-loss. Her legger du inn en stop-loss ordre litt utenfor daglig "støy". Finn ut hva dette er i aksjen din. Juster den oppover etter hvert som prisen går opp (ideelt sett). Denne strategien er mest fornuftig om du alt har bestemt deg for at det er OK å selge seg ut, da man fort kan ende opp med å selge seg ut på en mindre korreksjon og ikke nødvendigvis endring av retning i prisutviklingen.

 

 

Takk for råd! Begge virker som mulige strategier, og med tanke på at selskapet (kan vel si at det er AMD uten at det er noe problem) i dag ble "oppgradert", virker det som om flaksen min har potensiale for å vare litt lengre. 

 

Melder meg nok ut av denne tråden, har ikke stort å bidra med, men takk for at du tok deg tiden til å svare :)

 

Hehe, er kjent med den aksjen gjennom /r/wallstreetbets :p De er glad i det selskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

17% er peanuts i lys av en så stor (angivelig) nyhet for en aksje hvis daglige gjennomsnittlige endring ligger rundt 7% de siste 6 månedene. Den største daglige endring de siste 6 uker skjedde faktisk i forkant av møtet, forrige torsdag; + 36,06%.

 

Det jeg stilte spørsmål ved var hvordan brukerne i denne tråden kunne være så skråsikre på at avtalen ikke alt var helt eller delvis priset inn, særlig når aksjen alt hadde gått så kraftig opp i forkant. Med en så beskjeden oppgang etterpå og med tanke på at de største bevegelsene skjedde forut, så er det vel ganske åpenbart at den var nettopp det. 

 

Og for de som kjøpte nyheten på mandags morgen har det vært mer eller mindre en kontinuerlig nedtur hele uken.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Det jeg stilte spørsmål ved var hvordan brukerne i denne tråden kunne være så skråsikre på at avtalen ikke alt var helt eller delvis priset inn, særlig når aksjen alt hadde gått så kraftig opp i forkant. Med en så beskjeden oppgang etterpå og med tanke på at de største bevegelsene skjedde forut, så er det vel ganske åpenbart at den var nettopp det.

Det eneste jeg reagerte på var at du begynte å diskutere total innprising og faktisk også at det kunne vært priset inn mer enn hva den faktisk var verdt slik at den potensielt kunne falle i verdi av denne gode nyheten.

Så vidt meg bekjent var det ingen som var skråsikre på null innprising. Det de var sikre på var en oppgang i lys av gode nyheter, mens du tydde til skepsis.

 

I bunn og grunn trodde jeg det var åpenbart for deg at samtlige faktisk hadde rett i dette, men av en eller annen grunn skal du prøve deg på nytt. Jeg skjønner ikke helt hva du prøver på her.

Endret av Nimrad
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det eneste jeg reagerte på var at du begynte å diskutere total innprising og faktisk også at det kunne vært priset inn mer enn hva den faktisk var verdt slik at den potensielt kunne falle i verdi av denne gode nyheten.

 

 

Ja, er det virkelig så utenkelig at en aksje kan handles over hva den er verdt og da særlig en spekulativ aksje som QEC? Har du aldri hørt om aksjer som har blitt handlet for mer enn hva de er verdt? Jeg gav i tillegg flere konkrete eksempler på aksjer som har falt på gode nyheter tidligere. Det finnes langt flere eksempler også.

 

Om aksjen hadde hatt en flat utvikling i forkant av møtet hadde det vært en annen sak, men med en så sterk utvikling i forkant var det naturlig å tro at mye alt var priset inn. Hvor mye er umulig å vite, men jeg vil absolutt si at "alt" hadde vært en mulighet. Siden jeg ikke vet noe om verdsettelse av QEC lurte jeg derfor på om andre i tråden hadde verdsatt selskapet siden de så skråsikkert visste at aksjen skulle videre opp.

 

Et annet poeng jeg dro frem var at det uansett ofte var for sent å handle når den gode nyheten var et faktum og det har vist seg å være korrekt. 

 

Jeg kom uansett ikke med noen spesifikke prediksjoner. Om noe sa jeg faktisk før åpning at det la an til en positiv åpning for børsen og sikkert også QEC, men at jeg var skeptisk til en sterk prisutvikling. Det ble jo snakket om både 15 og 20 kroner i løpet av uka i tråden her.

 

Så vidt meg bekjent var det ingen som var skråsikre på null innprising. Det de var sikre på var en oppgang i lys av gode nyheter, mens du tydde til skepsis.

 

I bunn og grunn trodde jeg det var åpenbart for deg at samtlige faktisk hadde rett i dette, men av en eller annen grunn skal du prøve deg på nytt. Jeg skjønner ikke helt hva du prøver på her.

 

 

 
Åpenbart at samtlige hadde rett? Min oppfatning er jo motsatt, men som amerikanerne sier: "That's what makes a market". :) 
 
Det åpenbare for min del er at det var vill eufori i tråden før helgen, men aksjen er opp kun drøye 16% og har gått ned over 30% fra toppnoteringen mandags morgen. Til sammenligning var den opp over 60% uken før møtet.
 
Selv med en grønn børs og sterk oljepris i dag presterte ikke QEC bedre enn minus 2%.
Lenke til kommentar

 

Det eneste jeg reagerte på var at du begynte å diskutere total innprising og faktisk også at det kunne vært priset inn mer enn hva den faktisk var verdt slik at den potensielt kunne falle i verdi av denne gode nyheten.

 

 

Ja, er det virkelig så utenkelig at en aksje kan handles over hva den er verdt og da særlig en spekulativ aksje som QEC? Har du aldri hørt om aksjer som har blitt handlet for mer enn hva de er verdt? Jeg gav i tillegg flere konkrete eksempler på aksjer som har falt på gode nyheter tidligere. Det finnes langt flere eksempler også.

 

Om aksjen hadde hatt en flat utvikling i forkant av møtet hadde det vært en annen sak, men med en så sterk utvikling i forkant var det naturlig å tro at mye alt var priset inn. Hvor mye er umulig å vite, men jeg vil absolutt si at "alt" hadde vært en mulighet. Siden jeg ikke vet noe om verdsettelse av QEC lurte jeg derfor på om andre i tråden hadde verdsatt selskapet siden de så skråsikkert visste at aksjen skulle videre opp.

 

Et annet poeng jeg dro frem var at det uansett ofte var for sent å handle når den gode nyheten var et faktum og det har vist seg å være korrekt. 

 

Jeg kom uansett ikke med noen spesifikke prediksjoner. Om noe sa jeg faktisk før åpning at det la an til en positiv åpning for børsen og sikkert også QEC, men at jeg var skeptisk til en sterk prisutvikling. Det ble jo snakket om både 15 og 20 kroner i løpet av uka i tråden her.

 

Så vidt meg bekjent var det ingen som var skråsikre på null innprising. Det de var sikre på var en oppgang i lys av gode nyheter, mens du tydde til skepsis.

 

I bunn og grunn trodde jeg det var åpenbart for deg at samtlige faktisk hadde rett i dette, men av en eller annen grunn skal du prøve deg på nytt. Jeg skjønner ikke helt hva du prøver på her.

 

 

 
Åpenbart at samtlige hadde rett? Min oppfatning er jo motsatt, men som amerikanerne sier: "That's what makes a market". :)
 
Det åpenbare for min del er at det var vill eufori i tråden før helgen, men aksjen er opp kun drøye 16% og har gått ned over 30% fra toppnoteringen mandags morgen. Til sammenligning var den opp over 60% uken før møtet.
 
Selv med en grønn børs og sterk oljepris i dag presterte ikke QEC bedre enn minus 2%.

 

Fordi flere meglerhus hadde kjøpsanbefaling og kursmål på opptil 20 kr? Nå viser det seg at de samme meglerhusene som hadde QEC som kjøpskandidat og høyt kursmål presser kursen ned for alt det er verdt, så kan man spørre seg om dette er god etikk. 

 

Men det må være deilig for deg å være kaptein etterpåklok og si "hva var det jeg sa?", når det i utgangspunktet var lite som tilsa at aksjen allikevel skulle synke igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Fordi flere meglerhus hadde kjøpsanbefaling og kursmål på opptil 20 kr? Nå viser det seg at de samme meglerhusene som hadde QEC som kjøpskandidat og høyt kursmål presser kursen ned for alt det er verdt, så kan man spørre seg om dette er god etikk. 

 

 

Men det må være deilig for deg å være kaptein etterpåklok og si "hva var det jeg sa?", når det i utgangspunktet var lite som tilsa at aksjen allikevel skulle synke igjen.

 

 

Hvilke meglerhus? Jeg har kun rent tilfeldig lest kjøpsanbefaling fra ett meglerhus og de hadde et kursmål rundt 9 kr.

 

Jeg finner ingen glede i at folk taper penger og jeg er heller ikke kaptein etterpåklok ettersom dette var noe jeg advarte om på forhånd, men ble blankt avvist av samtlige i tråden.

 

Det som nå skjedde i QEC har skjedd flere ganger før og det kommer til å skje igjen.

 

"Buy the rumor, sell the news."

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er rart at det er så mye lekkasje mellom den delen av meglerhus som gjør offentlige analyser og den delen som trader (enten for seg selv eller kunder). Er det ikke meningen at det skal være et vanntett skille der?

 

Hva som er meningen og hva som skjer i praksis er nok vidt forskjellige ting. Wall Street og finansbransjen forøvrig er ikke akkurat kjent for å være etikkens høyborg.

 

Les gjerne Liar's Poker og se også filmen The Wolf of Wall Street. 

 

Denne er kanskje også interessant:

 

https://www.theguardian.com/business/2008/may/03/stockmarkets.investing

 

 

If the story had legs, the company involved would put out a "response to press speculation" announcement and confirm that they were indeed in bid talks - so the shares would rocket and those already in would be laughing. If the story was false, chances were the price would spike initially as the so-called "mug punters" piled in, giving those who'd bought the day before the chance to offload their stock; and by the time the company denied any bid, the only people left holding the baby were those sucked in by the paper's eager reporting of the rumours.

Either way, journalists played as important a part as anyone in the ramping of share prices, which is why they were treated with such deference by brokers and company executives alike. "Buy on rumour, sell on fact" was an adage to which we all stuck - the real moves in price came long before companies issued official guidance about their activities. And, for all its bluster, the FSA - set up to regulate the industry - never did anything to address the suspicious moves in hundreds of share prices every week.

 

Lenke til kommentar

 

Fordi flere meglerhus hadde kjøpsanbefaling og kursmål på opptil 20 kr? Nå viser det seg at de samme meglerhusene som hadde QEC som kjøpskandidat og høyt kursmål presser kursen ned for alt det er verdt, så kan man spørre seg om dette er god etikk. 

 

 

Men det må være deilig for deg å være kaptein etterpåklok og si "hva var det jeg sa?", når det i utgangspunktet var lite som tilsa at aksjen allikevel skulle synke igjen.

 

 

Hvilke meglerhus? Jeg har kun rent tilfeldig lest kjøpsanbefaling fra ett meglerhus og de hadde et kursmål rundt 9 kr.

 

Jeg finner ingen glede i at folk taper penger og jeg er heller ikke kaptein etterpåklok ettersom dette var noe jeg advarte om på forhånd, men ble blankt avvist av samtlige i tråden.

 

Det som nå skjedde i QEC har skjedd flere ganger før og det kommer til å skje igjen.

 

"Buy the rumor, sell the news."

 

Pareto som hadde 20 kr, og som nå presser kursen ned for harde livet. 

 

Det du spekulerte i var at avtalen allerede var kurset inn, slik at den evt. kunne falle når/hvis nyheten om godkjenningen gikk igjennom. Og det gjorde den heller ikke, så du har uansett ikke rett på noen måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Pareto som hadde 20 kr, og som nå presser kursen ned for harde livet. 

 

Så de presser ned prisen altså? I Toronto også? :) 

 

Det du og andre fortsatt ikke viser vilje til å forstå er at det fortsatt er mye usikkerhet knyttet rundt denne aksjen. Det er fortsatt mye opp og frem til de har begynt å hente opp olje og selge den på markedet.

 

Som nevnt før er kortsiktige fluktuasjoner ikke noe problem for en langsiktig investor med et langsiktig perspektiv og som er villig til å påta seg risiko med et håp om å få betalt for den.

 

Jeg vet ikke hva agendaen til folk i tråden er (foruten Twinflower), men det virker som mange vil ha raske penger.

 

 

 

Det du spekulerte i var at avtalen allerede var kurset inn, slik at den evt. kunne falle når/hvis nyheten om godkjenningen gikk igjennom. Og det gjorde den heller ikke, så du har uansett ikke rett på noen måte.

 

Du får tolke det som du vil. ;) 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Forresten - om avtalen ikke alt var priset inn...

 

Hvorfor fant ikke QEC likevekt ved åpningspris forrige mandag? Hvorfor falt den nesten 40% fra toppnotering forrige mandag? Hvorfor er den nå nesten tilbake til samme pris som før nyheten var et faktum?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...