Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Vurderer sterkt å opprette en konto på nordnet i nær framtid. Har aldri drevet med aksjer før.
Jeg skal i førstegangstjeneste ved slutten av mnd, og holder på å falle for fristelsen av å sette 20 000 inn på REC. Dette er penger jeg i største grad har råd til å miste, men lurer på om jeg bør gå til en rådgiver også. Må vite hvordan det er med studiestipend/lån osv. viss jeg har for "stor" kapital fra før av.

Hva tenker dere om REC? Ser at de er så og si på et bunnpukt fra 2008 krakket.
Jeg tenker å gå inn med en langsiktig plan, altså kjøpe aksjene og la de stå i 6 år, kanskje lengre.
Eventuelt øke med 1000kr i mnd i tillegg til startkapitalet på 20 000.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vurderer sterkt å opprette en konto på nordnet i nær framtid. Har aldri drevet med aksjer før.

Jeg skal i førstegangstjeneste ved slutten av mnd, og holder på å falle for fristelsen av å sette 20 000 inn på REC. Dette er penger jeg i største grad har råd til å miste, men lurer på om jeg bør gå til en rådgiver også. Må vite hvordan det er med studiestipend/lån osv. viss jeg har for "stor" kapital fra før av.

 

Hva tenker dere om REC? Ser at de er så og si på et bunnpukt fra 2008 krakket.

Jeg tenker å gå inn med en langsiktig plan, altså kjøpe aksjene og la de stå i 6 år, kanskje lengre.

Eventuelt øke med 1000kr i mnd i tillegg til startkapitalet på 20 000.

Vil ikke si at REC er på bunnpunktet nå. De var på 0,63 for under 1 år siden, er nå på 3,23. Selvfølgelig er de veldig på bunn om du sammenligner med 5 år siden da de var på over 95kr, men det er en grunn til at de har falt 96% på 5 år, og jeg kjenner til folk som har tapt MYE % på dette fallet. Skal ikke anbefale noe ettersom jeg ikke kan så mye om denne aksjen, men synes at å putte 20 000 kr i REC uten å kunne noe eller følge med (noe du sikkert ikke får så mye tid til i millitæret) er mer i gambling-sonen enn en investering.

 

Men om du trenger å tape penger for å få støtte av lånekassen så vil du alikevell tjene på å tape disse 20 000 kronene så er vel en slags vinn-vinn situasjon for deg :)

Lenke til kommentar

39/1000 = 3.9%...

Hva er dette et tall på?

 

Vil ikke si at REC er på bunnpunktet nå. De var på 0,63 for under 1 år siden, er nå på 3,23. Selvfølgelig er de veldig på bunn om du sammenligner med 5 år siden da de var på over 95kr, men det er en grunn til at de har falt 96% på 5 år, og jeg kjenner til folk som har tapt MYE % på dette fallet. Skal ikke anbefale noe ettersom jeg ikke kan så mye om denne aksjen, men synes at å putte 20 000 kr i REC uten å kunne noe eller følge med (noe du sikkert ikke får så mye tid til i millitæret) er mer i gambling-sonen enn en investering.

 

Men om du trenger å tape penger for å få støtte av lånekassen så vil du alikevell tjene på å tape disse 20 000 kronene så er vel en slags vinn-vinn situasjon for deg :)

Bladde opp i DN at REC skal splitte selskapet og litt forskjellig greier der, så jeg tenker det ikke blir noe av..

Lenke til kommentar

hei! jeg er interessert i å begynne med aksjer, men som alle andre nybegynnere er jeg grønn på hvordan jeg går frem. har lest e24s aksjeskole og litt annet, men jeg er usikker på veien herfra til min første aksje. noen som gidder å forklare?

Opprett en konto hos Nordnet. www.nordnet.no

 

Derfra bør alt være forholdsvis enkelt å forstå. Setter inn penger på Nordnetkontoen din, søker opp aksjen du vil kjøpe i søkefeltet og trykker kjøp hvor du da velger antall aksjer og til hvilken pris du er villig til å betale.

:)

Lenke til kommentar

Vurderer å sette inn 20k i utbytteselskap, hvilke selskap mener dere?

Har sett på gjensidige som gir ca 7,5% i året

Seadrill er jo utbyttekjempe, men med pris/bok på 2,88 og eps på 3 er jeg litt i tvil.

Fred olsen gir vel 7% men også der litt høy pris/bok med 2,29, men derimot veldig høy eps på 27

Noen tips? skal vel sitte minimum et par år i selskape(ne), er opp til om jeg hvordan min økonomi utvikler seg og om hvordan kursen utvikler seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp heller aksjer som gjør det bra og kommer til å gjøre det bra. Easy come easy go!

 

Jeg føler at jeg har litt annet fokus enn hva denne tråden (dessverre for min del) har tatt i det siste. Jeg har nok vesentlig større andel av formuen min i aksjer, men samtidig sikkert den kjipeste porteføljen. Indeksfond, og store aksjer som McD, Intel, Statoil, Fortum etc. Jeg har nok vært inne på dette tidligere, men se på Jon Fredriksen o.l.. Han selger og kjøper ikke fram og tilbake, han bare kjøper utenom når ting er klart over-\underpriset.

 

 

Mitt mål med aksjer er å skaffe meg en passiv inntektskilde. Hva er det lureste å gjøre da? Investere i selskaper som kommer med regelmessige utbytteutbetalinger? Eller burde jeg gå gjennom et fond, o.l?

 

Jeg har stor interesse for å studerer marked (altså markedet bedriftene opererer i, ikke teknisk analyse av aksjemarkedet) og regnskap, men orker ikke drive "daytrading" eller noe lignende.

 

Jeg har tro på en langsiktig tilnærming, og har en fast inntekt fra vanlig jobb som følge av siv.øk-utdanning (riktignok ikke innen finans ;) ). For hver måned ønsker jeg å investere litt av den inntekten i aksjer.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Hvordan blir utregninga i forhold til splitten i REC. Jeg har 15000 aksjer. Blir det da slik:

 

15000 aksjer*0,58*20kr pr aksje? Det betyr at for å beholde samme forhold må jeg kjøpe aksjer i REC Solar til kr 174000?

Vil du ikke få tilsendt brev fra REC med eksakte tall?

Har et par aksjer i REC selv, dog en good del færre enn deg, men hvor har du 0,58 og 20 fra?

Lenke til kommentar

Vil du ikke få tilsendt brev fra REC med eksakte tall?

Har et par aksjer i REC selv, dog en good del færre enn deg, men hvor har du 0,58 og 20 fra?

Er ikke en aksje i REC Solar verdsatt til 20 kr? Og for hver 58'ende aksje man har i nåværende rec får man en i solar? Eller har jeg misforstått alt her?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...