Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Noen som kan si meg litt om price/earning og pris/bok, jeg vet at det handler om timing ved kjøp og salg av aksjer. Og at p/e er for mere kortsiktige kjøp og pris/bok er opp til ca 12 måneder fram i tid. Men vil høre litt hva dere mener om når timingen bør være. Jeg er mest opptatt av p/e siden jeg tenker kortsiktig, og disse tallene står på e24 så det er lett å følge med på.vurderer å sette inn noe cash i oljeselskap i morgen, regner med at resten av børsen faller? Iox er muligens et godt alternativ med tanke på framtidsutsiktene deres som sempre esperanca påpekte. Men er usikker om hvordan disse er priset.

Hvilke tall er det som sier om hvordan selskapet er priset, vet at det er noe.

Beklager for veldig uryddig innlegg, så på tv samtidlig er ingen multitasker.

Det har blitt sagt at prisen på IOX i dag kun gjenspeiler verdien av selskapets virksomhet i Columbia, selskapet la frem tall for Q2 forrige uke, tallene var ikke super bra, men viser en positiv tendens. Stig Myrseth (Dovre forvaltning) har kommet med positive uttalelser om selskapet. Bloggen hans kan anbefales, hans resultater og erfaring taler for seg selv.

Fordelen med IOX er at det ikke er så forferdelig mange aksjer i selskapet. Kommer det positive nyheter fra Peruanske myndigheter kan oppsiden i selskapet være stor.

Det kan jo hende at noe er på gang da toppsjefen i selskapet på fredag økte sin aksjepost med 100K aksjer. Han hadde fra før 200K aksjer. Forhåpentlig avklarses dette innen 2013

Ref: http://e24.no/olje-og-raavarer/interoil-sjefen-satser-paa-eget-selskap/21384779

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vertfall fortelle at det ikke er smart å endre strategi midt i prosessen. Kjøpte norse energy for noen uker siden. planen var å selge neste dag da jeg så at aksjen holdt seg stabilt innenfor et topp og bunnpunkt. Fikk plukket den opp på bunnpunktet og neste morgen smalt den opp 22%. Ble litt for selvsikker og lot den stå i håp om enda bedre avkastning og har den enda den dag i dag og har tapt ca 30% nå. Min verste avgjørelse noen sinne. Nå går jeg for alt eller ingenting. enten fyker den rett opp etterhvert, ellers er det konkurs regner jeg med. får krysse fingrene.

I dag kan det være at det snur seg for deg. Det er kommet veldig gode nyheter i forbindelse med en rettsak rundt problem stillingene knyttet til fracking. I dag kan det fort hende at vi vil se NEC høyt på vinner listen. Det er sluppet gode tall fra Kina, og det kan se ut som om faren for et angrep mot Syria ikke er så nært forestående som enkelte fryktet før helgen.

Jeg forventer at Oslo børs smeller opp fra start. Olje prisen faller men er fortsatt på et relativt høyt nivå. Dette ser ut som om det blir en spennende mandag!

Endret av Sempre esperança
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg krysser fingrene for at du har rett!

Jeg også, hadde ingen god dag på fredag. Men i de kryssende ordredybdene jeg kan se ser det ut som om porteføljen min vil løfte seg fra start i dag. Håper jeg bare får napp på mitt lave bud på NEC i morgen handelen i dag. Den skal nok opp en del i dag. Det står dessverre ikke noe om rettskjennelsen andre steder en via en link til Oslo børs på Hegnar.

 

Har sett i noen innlegg over at mange baserer seg på nyheter og statistikk fra blandt annet e24, osv. jeg vil mye heller anbefale å bruke de enkelte selskapenes egene nettsider for investorer. Da det her ofte er nyligere oppdaterte data.

Tror også IOX fortsetter oppover i dag! Tvi tvi, lykke til folkens

Lenke til kommentar

Hei! Nybegynner på aksjemarkedet. Har åpnet konto hos nordnet! Et par spørsmål:

 

Hvor ser jeg hvor mange aksjer en aksjepost er?

 

Og jeg vurdere en aksje som heter NIBE (etter tips fra nordnetbloggen, sikkert ikke det smarteste valget men), men såvidt jeg kan se må jeg da handle på den svenske børsen, og vil jeg da få nybegynnerkurtasje (9kr)?

 

GJERNE legg til noen tips også!

 

På forhånd takk for svar! :)

Endret av Jaktern
Lenke til kommentar

skulle kjøpe iox idag tidlig, men fikk ikke tiden. Så kjøpte den når jeg kom hjem på 2,15 så det var vel trolig veldig dyrt kjøp, men håper at den stiger mere.Ser at det mest trolig er denne nyheten som presset iox opp http://www.hegnar.no/analyser/aksjetips/article740065.ece

Bare pass på at du ikke får panikk å selger dersom det svinger litt. Men det ser bra ut nå,

Et megler hus har i dag gitt dekning for aksjen. Og har satt kursmåler til 3 kr

Jeg har snitt på 2,269kr så da aksjen ble omsatt for 1,85 kr sist uke var jeg ikke Særlig fornøyd.

Men etter i dag er jeg super happy. I dag økte portefølje verdien min massivt !

Lenke til kommentar

Tror det er bare en fordel at jeg ikke har mye tid om dagene å sitte å følge med på kursen, ville bare blitt nervøs. Er faktisk mitt første aksjekjøp, dreit til det litt med å kjøpe på dagens topp men.

 

Noen som vet hvor mange deltagere det var med på hegnar/kapital sin børs nm? Er veldig fornøyd med resultatet mitt der får å si det sånn.

Lenke til kommentar

I dag kan det være at det snur seg for deg. Det er kommet veldig gode nyheter i forbindelse med en rettsak rundt problem stillingene knyttet til fracking. I dag kan det fort hende at vi vil se NEC høyt på vinner listen. Det er sluppet gode tall fra Kina, og det kan se ut som om faren for et angrep mot Syria ikke er så nært forestående som enkelte fryktet før helgen.

Jeg forventer at Oslo børs smeller opp fra start. Olje prisen faller men er fortsatt på et relativt høyt nivå. Dette ser ut som om det blir en spennende mandag!

 

 

Så ikke svaret ditt før nå, men ja solgte da til litt over 41% i + den dagen på 0,17. Ettersom planen i utgangspunktet ikke var å eie den særlig lenge turte jeg ikke å holde på den. Ser nå i ettertid at den har falt ganske godt så tror jeg gjore det riktige :)

 

Håper norse får til noe bra fremover for resten av dere som fortsatt eier den :)

Endret av tilttt
Lenke til kommentar

Kjøp heller aksjer som gjør det bra og kommer til å gjøre det bra. Easy come easy go!

 

Jeg føler at jeg har litt annet fokus enn hva denne tråden (dessverre for min del) har tatt i det siste. Jeg har nok vesentlig større andel av formuen min i aksjer, men samtidig sikkert den kjipeste porteføljen. Indeksfond, og store aksjer som McD, Intel, Statoil, Fortum etc. Jeg har nok vært inne på dette tidligere, men se på Jon Fredriksen o.l.. Han selger og kjøper ikke fram og tilbake, han bare kjøper utenom når ting er klart over-\underpriset.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du tips til noen?

Tenkte jeg skulle prøve med en liten sum først, men jeg finner ikke så mange firmaer hvor jeg kan kjøpe en liten mengde aksjer. Noen jeg har funnet er Orkla og VXX.

 

Men vurderer å bruke mer penger og kjøpe aksjer i Statoil, Opera, Marine Harvest eller Stolt-Nielsen. Alle disse er det kjøpsanbefaling på nå. Statoil vil nok kanskje stige nå som funnet på mer olje(?).

 

Nordea Markets skrev jo sist i dag at man burde kjøpe shippingaksjer: http://www.hegnar.no/analyser/article740669.ece

 

Hvilke snakker de om? Schibsted kan være mulig investering for meg. Lett å lese om, havner ofte på e24.no osv.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Har du tips til noen?

Tenkte jeg skulle prøve med en liten sum først, men jeg finner ikke så mange firmaer hvor jeg kan kjøpe en liten mengde aksjer. Noen jeg har funnet er Orkla og VXX.

 

Men vurderer å bruke mer penger og kjøpe aksjer i Statoil, Opera, Marine Harvest eller Stolt-Nielsen. Alle disse er det kjøpsanbefaling på nå. Statoil vil nok kanskje stige nå som funnet på mer olje(?).

 

Nordea Markets skrev jo sist i dag at man burde kjøpe shippingaksjer: http://www.hegnar.no/analyser/article740669.ece

 

Hvilke snakker de om? Schibsted kan være mulig investering for meg. Lett å lese om, havner ofte på e24.no osv.

Hvor er det du handler ? Man kan kjøpe så lite som 1 aksje i firmaer nå, var kun før i tiden når det var aksjeposter at man måtte kjøpe en vis mengde.

 

Husk på at meglerhusenes virkelige hensikten er alltid å øke handelsaktiviteten (kurtasjeinntekter) fra kundene deres. Derfor er det hele tiden overvekt av kjøpsanbefalinger fra de. Tenkt vis et meglerhus kun har salgsanbefaling på samtlige aksjer, da får ikke inn mye kurtasje.

Treffsikkerheten på disse "anbefalingene" er også mildt sagt dårlig.

 

Fra bloggen til Petter Warren:

 

Den manglende presisjonen hos norske analytikere ble forøvrig påpekt i Finansavisen lørdag for en uke siden. I artikkelen konkluderte avisen med at: «Norske Finansanalytikere leverer ikke varene».

Bakgrunnen for kalddusjen over finansanalytikerstanden var innhentede prognoser og kursmål gjort av samme avis. Innsamlingen ble startet ved årets begynnelse og viser at aksjene som hadde fått flest kjøpsanbefalinger i gjennomsnitt hadde falt med 2%. Samtidig hadde aksjene som hadde fått flest salgsanbefalinger i gjennomsnittsteget med 20%(?)

Dette er åpenbart svært dårlig, selv uten sammenligning med indeksen på Oslo Børs som i samme periode hadde gitt en avkastning på 12%. I klartekst ville du ha tapt mye på å følge de «beste» rådene til analytikerne og ville i steden ha tjent svært godt på å gjøre detmotsatte av hva de anbefalte.

 

Og høre på tips fra andre synes jeg heller ikke er noe god Idé. Vi er alle forskjellig mennesker, med forskjellig tilnærming til risiko. Det noe mener er et bra kjøp med liten risiko, kan jeg mene det stikk motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Handler for tiden hos Plus500. Men er så mange de ikke har notert der at det ikke er gøy engang haha, så har opprettet konto hos Nordnet. Men vil bruke opp pengene/kjøpe aksjer og få inn mer så jeg kan ta ut, før jeg starter med Nordnet.

 

Så jeg burde ikke høre på anbefalingene hos Nordea Markets og Investtech og lignende?

Jeg har sett ofte anbefalinger på de samme på andre sider også.

 

Jeg vil kjøpe aksjer i et firma som jeg lett kan lese om på e24.no, dn.no, hegnar.no osv.

Så nå vurderer jeg Statoil, de vil mest trolig gå oppover, med funnet i Barentshavet blant annet.

Eller Clavis Pharma med glidende snitt-indikator.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...