Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Indeed. Er bare det at jeg har flere kompiser som har puttet inn 500 spenn fordi de trur at det er som å tippe på hest eller liknende. Det er altså ikke lett å få 500 kroner til å bli en million som mange trur.

Ut over det er jeg helt enig. Etter hvert kan man begynne å spe på når man får mer kontroll og erfaring.

Ja, det er viktig å være bevisst på hva det er man egentlig driver med. Å investere 500 kroner i finansielle instrumenter av ett eller annet slag er fullstendig galskap; når du tar med transaksjonskostnader er nok forventet avkastning piss-all selv om en tar aldri så høy risiko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynte med 6000-7000 kr når jeg kjøpte aksjer først og jeg tapte 2-3 000, men jeg lærte meg hvordan det fungere og hvor mye man burde bry seg. Nå i dag så sitter jeg med mye mye mer og gir meg egentlig blanke i om jeg ''taper'' 8-9k på en dag for jeg vet at jeg i det langsiktige tjener :)

Lenke til kommentar

1. Siden du handler CFD har du margin/belåning på ditt kjøp, et mindre fall i kurs kan være nok til at du får stop-loss og mister mesteparten av det du hadde.

2. Belåning koster, vet ikke hva de tar hvor du handler, men med CFD kan man ikke vente lenge, da posten din blir spist av prosenter opp om du venter flere dager.

3. Dersom en aksje faller, er det to alternativer for den, den kan slås konkurs, eller den kan falle videre til den når et mulig vendepunkt. (ikke la deg lure, det ser lyst ut på børsen, fordi selskapene som går konkurs ikke lenger er der.)

4, Dersom du shorter en aksje, og den stiger, finnes det egentlig ingen grense for hvor mye den kan stige,

 

så et kort svar:

Aksjekursen har den verdien den har i dag fordi folk kjøper den med tanke på fremtiden, dersom en aksje faller er det økt risiko for at selskapet vil tjene mindre penger i fremtiden, eller tape penger.

 

Interessant lesing:

http://e24.no/boers-...t-tapt/20071998

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar
Her setter me strek for valutahandel i denne traaden

Denne tråden er tiltenkt aksjehandel, ikkje valutahandel. Dersom du vil dele din daglege valutahandel eller diskutere valutahandel så kan du opprette ein ny tråd for dette. Det er lov å nemne valuta i denne tråden, men daglege bilete av din handel blir unødvendig støy.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hei

 

Skal begynne med aksjehandling, og trenger noen tips.

Jeg vet noe basics, og har deltatt på aksje-nm. Det jeg trenger tips om er i hovedsak hvilken megler jeg bør bruke, og hvilke hjelpemidler.

Jeg er kun 16 og vet ikke om alle nettmeglerne tillater aksjehandling fra mindreårige. Jeg får tillatelse fra foreldrene mine. Jeg skal handle for 10.000kr. Og jeg tror netfonds har den minste kurtasjen.

 

Og er det noen som vet om en widget til android de jeg kan følge med på aksjen jeg har investert i? Og muligens apper til både android og ipad som er nyttige.

Lenke til kommentar

Hva skal til for at dere kjøper en aksje? Hvilken oppskrift fungerer for dere? Hva legger dere vekt på?

 

Jeg er veldig interessert i mer dyptgående analyser av virksomheten og dens omgivelser, men dette sitter det profesjonelle å ser på med argusøyne, og de tolker nok markedssituasjoner og regnskap bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Sette seg inn i daytrading? Du kjøper en aksje og selger den samme dag.. hvis du skal lykkes med det må du være på børsen fra 09:00 til 16:25. Og det er VELDIG vanskelig å kjøpe på bunn og selge på topp samme dag.

 

Anbefaler folk til å følge med på NEC, denne aksjen kan gå opp til 1-2,- men det er en høyrisikoaksje.

Lenke til kommentar

Har ganske akkurat lagt litt penger i aksjer, mest for langsiktig sparing, men også for å lære meg hvordan børshandel fungerer.

Det lå an til at jeg skulle ende med +~4% siden 17. juli på fredag, men pga. en handel på svensk børs når den svenske krona var nesten 0,92 og uheldig tidspunkt for kjøp i AMSC endte jeg på -1,92%.

 

Lykken er at det ikke var spesielt store summer i spill så jeg endte med å begrense tapet på de svenske aksjene når jeg innså at det ikke hjalp at aksjen gikk opp, så lenge den svenske krona svekket seg fire ganger mer enn oppgangen i aksjen. Kan tenke meg at det er en typisk nybegynnerfelle, litt flaut er det i alle fall at tanken ikke en gang slo meg før jeg hadde gjort handelen.

 

Ja, men du må jo ha litt peiling for å kjøpe riktig aksje og kjøpe og selge på riktig tidspunkt. Har hørt at folk sitter og følger med på grafer også. Og rett og slett kjøper når grafen er langt nede, og selger når den er høyere opp..

Hvis du setter deg inn i selskaper kan du gjøre penger på dager der kvartalresultat blir offentliggjort. Teknisk sett blir det ikke daytrading da du bør sitte inne med aksjene før resultatene offentliggjøres (dette gjøres gjerne før handelen starter).

Det er det lille jeg har av handfaste råd ang. kortsiktig investering.

 

Uansett må du sette ganske store summer i en dagshandel for å få noe meningsfullt utbytte av den. Det er et fåtall aksjer som gjør store hopp ila en dag (type mer en 25%).

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Jeg har startet en nettside for dem som ønsker å lære mer om aksjesparing og diverse investeringer. Siden inneholder flere artikler om grunnleggende ting man "bør" kunne om aksjer og markedet, og forklares (etter min mening) på en enkel og forståelig måte.

 

Siden er i oppstartsfasen enda, men er forhåpentligvis til hjelp for noen.

 

Besøk gjerne siden på www.unginvestor.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på det. De få jeg har lagt merke til siden jeg begynte å følge med er stort sett selskap som er på konkursens rand.

 

Enten det eller liten omsetning. Flere av aksjene som ofte hopper opp og ned 10-15% har liten omsetning. Ofte kun handlet for et par tusen kroner den aktuelle dagen.

Lenke til kommentar

Har brukt en god stund nå på å lese meg opp på aksje-fronten og om markedet generelt. Tenker å bruke litt penger, for første gang i mitt liv, men siden jeg aldri har gjort dette før lurer jeg på hvor mye penger jeg burde investere? Hvordan gjorde dere det da dere for første gang valgte å handle aksjer?

Lenke til kommentar

Begynte forsiktig med 10k når jeg først begynte, viktige feller er: pennystocks er som å spille lotto, og dersom du ikke diversifiserer porteføljen, kan det gå dårlig om industrien går dårlig.

 

Du vil sannsynligvis ikke se mye fortjeneste dersom du skal investere veldig langsiktig, eller er villig til å sette inn 100-500k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...