Gå til innhold

Nå er iPhone lansert


Anbefalte innlegg

Uten å virke for skråsikker så tror jeg det er større sjanse for at BMW kommer med en mobil enn at iPhone vil støtte skype. Denne telefonen er laget i tett samarbeid med Singular, og både lock-in og pengestyrte muligheter er Apples mellomnavn, så jeg tviler på at de lanserer en telefon som kan sørge for mindre inntekter for de aktuelle tjenestetilbyderne.

7695270[/snapback]

 

samaerbeid med cingular ja. svjf så er det bare i cingular sitt nett at den visuelle voicemail (telefonsvarer) greia vil funke.

 

om da ikke apple og cingular ønsker å selge støtten dyrt til telenor og andre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men i Norge er det vel regler mot at Apple bare kan binde seg opp mot et mobilselskap. Strider ikke det mot konkurranseloven?

7701523[/snapback]

 

Nå er det foreksempel kun gjennom leverandøren Trigcom som gjennom å kun bruke Netcom sitt mobilnett har mulighet å levere de tjenester man finner i en Blackberry-telefon. Så tror det vil være fullt mulig og lovlig å sette opp en spesialavtale med en norsk operatør hvis man ønsker å gjøre innpass her til lands som ny mobilprodusent.

Lenke til kommentar

Mye er jo ennå uklart på denne "mobilen". Batteritiden kan være mye dårligere i praksis en på papiret, det har man opplevd på mange produkter, så det gjenstår å se.

 

Mangel på radio er litt dårlig FM/DAB mottaker burde være med. Støtter den andre videoformat en "apple formatene"? Hvor responsiv er den på tastaturet?

Hvor god er dekningen og lyd/talekvalitet?

Hvor godt er kameraet, 2 MP kan både gi dårlige og gode bilder avhengig av autofokus, optikk og programvare.

 

Jeg er spent på hvordan iPhone vil fungere i praksis. Jeg lar meg ikke blende av bilder og tekniske data alene. Erfaringer har vist at produkter med gode spesifikasjoner ikke alltid innfrir like godt i praksis.

Lenke til kommentar
Nå er det foreksempel kun gjennom leverandøren Trigcom som gjennom å kun bruke Netcom sitt mobilnett har mulighet å levere de tjenester man finner i en Blackberry-telefon. Så tror det vil være fullt mulig og lovlig å sette opp en spesialavtale med en norsk operatør hvis man ønsker å gjøre innpass her til lands som ny mobilprodusent.

7702380[/snapback]

Ja, det vet jeg. Men er det faktisk slik at hvis Telenor eller Netcom prøver å importere blackberries så vil de få beskjed om at "nei, vi har en avtale med Trigcom vi, så dere kan ikke få kjøpe fra oss", eller er det bare Trigcom som gidder å importere blackberries?

 

Det er nemlig en ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar
gleder meg til å se det helt ferdige navne...

Viss det ikke blir iphone , hva kan det bli da?

 

*er liksom litt rart og ha to telefoner med samme navn, vi på jobb har noen cisco iphone stående rundt :p*

7703415[/snapback]

Det blir jo nesten garantert iEttellerannet..

Så kanskje vi får en iTele :p

Lenke til kommentar
iPhone? Huh? Har Apple plutselig fått rettighetene til dette navnet nå da?  :dontgetit:

7683684[/snapback]

tja, det finnes jo allerede et stort internasjonalt selskap og et nasjonalt som bruker navnet... så hvorfor ikke en tredje part?

7703000[/snapback]

For det første kan man ikke registrere et merkenavn som har funksjonell betydning for produktet. Altså, man kan ikke registrere merkenavnet telefon for en telefon eller stol for en stol. Men man kan for eksempel registrere merkenavnet telefon for en stol.

 

Å slenge på en i forran vil jo ikke fjerne ordet phone fra merkenavnet... Cisco burde aldri ha fått registrert det merkenavnet. Hadde det vært en a, ville det vært aPhone -> a phone. Det ville aldri gått igjennom.

 

Cisco har dessuten tillatt at flere andre har brukt iPhone eller IPhone uten å be om tillatelse for ip-telefoner...

 

I tillegg var det vel apple som startet denne i-hypen... Så jeg tror ikke cisco sitter med noen sterk sak.

Lenke til kommentar

Hvilke produkter finnes det som har brukt iphone, da ?

 

De eneste jeg har funnet er telefoner fra Cisco og Infogear, og det er jo samme firmaet.

 

Er det flere som jeg ikke vet om ?

 

 

Edit: Skriveleif

 

iPhone? Huh? Har Apple plutselig fått rettighetene til dette navnet nå da?  :dontgetit:

7683684[/snapback]

tja, det finnes jo allerede et stort internasjonalt selskap og et nasjonalt som bruker navnet... så hvorfor ikke en tredje part?

7703000[/snapback]

For det første kan man ikke registrere et merkenavn som har funksjonell betydning for produktet. Altså, man kan ikke registrere merkenavnet telefon for en telefon eller stol for en stol. Men man kan for eksempel registrere merkenavnet telefon for en stol.

 

Å slenge på en i forran vil jo ikke fjerne ordet phone fra merkenavnet... Cisco burde aldri ha fått registrert det merkenavnet. Hadde det vært en a, ville det vært aPhone -> a phone. Det ville aldri gått igjennom.

 

Cisco har dessuten tillatt at flere andre har brukt iPhone eller IPhone uten å be om tillatelse for ip-telefoner...

 

I tillegg var det vel apple som startet denne i-hypen... Så jeg tror ikke cisco sitter med noen sterk sak.

7704047[/snapback]

Endret av Eddie123
Lenke til kommentar
Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere i tråden, men Jobs bekrefter nå at bare Apples egne programmer kan kjøre på iPhone: http://www.nytimes.com/2007/01/11/technolo...gin&oref=slogin

7703745[/snapback]

 

den artikkelen der minte meg på at iphone har samme bunnkontakten som ipod.

 

og finnes det ikke addon enheter til ipod som er i stand til å vise gui i ipoden sin skjerm?

 

så hvor sannsynlig vil det være at noen kommer med en addon som funker som en generell programbehandler? en slags kappe for eksempel? komplett med minnekortåpning og annet?

Lenke til kommentar
Skjermen på 3,5 tommer, har en oppløsning på 480 x 320 punkter, og den berøringsfølsomme skjermen har et ytre lag i herdet plast, noe Apples Greg Joswiak mener er noe av det mest ripebestandige man kan få. Og derfor egnet til bærbare enheter som en mobil.

 

Hentet fra VG.

 

Det var ihvertfall litt om skjermen som det ble diskutert tidligere.

Lenke til kommentar

For mange tusen år siden: Hjulet finnes opp

The_Weel_by_Right_Now.jpg

 

23. Oktober 2001: Apple gjenoppfinner hjulet: (og patenterer det)

Ipod_1G.png

 

1950-tallet?: Gjennomsiktig herdet plast finnes opp

intro1.jpg

 

2007: Apple gjenoppfinner gjennomsiktig herdet plast

i_249833-265x68.jpg

 

Tenk hvor flott om de bare hadde gjenoppfunnet gjennomsiktig herdet plast noen år tidligere. F.eks i forbindelse med iPod nano... ;)

ipod_nano_scratch.jpg

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...