Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Alkoholavgiften justeres (oppover) hvert eneste år, så det er nok en direkte sammenheng mellom hvor høy den er og hvor mye vi tjener (eventuelt reallønnsveksten).

Alkoholavgiften justeres kun for å øke inntektene. Er ingenting som sier at den må justeres hvert år eller hvor mye, eller at det må være noen korrelasjon mellom snittinntekt eller lønnsvekst.

 

De høye avgiftene på alkohol i Norge er begrunnet alkoholpolitisk, ved at de bidrar til å holde alkoholkonsumet på et lavere nivå enn hva som ville vært tilfelle med lavere avgifter, sier SIRUS-forsker Ståle Østhus.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jippi! Endelig har rodenbach grand cru kommet på polet! :D

 

Blir det litt shopping av den og diverse juleøl!

Den har vært på polet lenge, den, forskjellen er at nå kommer den på 0,75l-flaske.
Har den? Whaaat? Iallefall ikke på polet her i sarpsborg, moss og fredrikstad :s... Kanskje i bestillingsutvalget, men ikke fysisk i butikk! Endret av probin
Lenke til kommentar

Alkoholavgiften justeres (oppover) hvert eneste år, så det er nok en direkte sammenheng mellom hvor høy den er og hvor mye vi tjener (eventuelt reallønnsveksten).

 

Forresten, noen som har prøvd BrewDog Hoppy Christmas?

Har en Brewdog Santa Paws hjemme fra systemet, men den er på omlag norsk butikkstyrke...

Lenke til kommentar

 

Har den? Whaaat? Iallefall ikke på polet her i sarpsborg, moss og fredrikstad :s... Kanskje i bestillingsutvalget, men ikke fysisk i butikk!

På bestillingsutvalget, ja, men det er veldig greit å bestille derfra. De har noe igjen av vintage-varianten på Vika, forresten, hvis du trenger en unnskyldning for å dra til hovedstaden..

 

Den fantes i butikk før også men det var ikke mange som tok den inn.

Lenke til kommentar

Alkoholavgiften justeres (oppover) hvert eneste år, så det er nok en direkte sammenheng mellom hvor høy den er og hvor mye vi tjener (eventuelt reallønnsveksten).

 

Forresten, noen som har prøvd BrewDog Hoppy Christmas?

Tok med meg en Hoppy Christmas fra handleturen i dag. Hadde ikke noen særlige forventinger til ølen, så åpnet den først i kveld. Min vurdering er at ølen for så vidt er grei, men lite som minner om jul. Kunne like greit vært en pale ale til hvilken som helst årstid. Gav den 3/5 på untappd.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tok med meg en Hoppy Christmas fra handleturen i dag. Hadde ikke noen særlige forventinger til ølen, så åpnet den først i kveld. Min vurdering er at ølen for så vidt er grei, men lite som minner om jul. Kunne like greit vært en pale ale til hvilken som helst årstid. Gav den 3/5 på untappd.

"Hoppy" og "Christmas" sammen er vel det samme som vann og olje? Styr unna "hoppy" og vent heller på sommeren!
Lenke til kommentar

 

Tok med meg en Hoppy Christmas fra handleturen i dag. Hadde ikke noen særlige forventinger til ølen, så åpnet den først i kveld. Min vurdering er at ølen for så vidt er grei, men lite som minner om jul. Kunne like greit vært en pale ale til hvilken som helst årstid. Gav den 3/5 på untappd.

"Hoppy" og "Christmas" sammen er vel det samme som vann og olje? Styr unna "hoppy" og vent heller på sommeren!

 

Så enig. Jeg har smakt såpass mange forskjellige humlete juleøl de siste par årene at jeg har konkludert med at overdreven humle overhodet ikke passer til jul. En varm sommerdag derimot...

Lenke til kommentar

Noen steder jeg absolutt bør sjekke ut i Brüssel? Bor ca 15-20 min unna med tog, så er lett å ta en dagstur til Brüssel.

 

Vurderte å ta en tur til Cantillon for å lære litt mer om prosessen osv. Jeg er ikke den største fan av surøl, men kan være greit å få mer info om bryggeprosessen osv.

 

Elers så har jeg drukket mye "typisk" belgisk øl, men er det plasser som har type IPA/DIPA/Imp. stout som er å anbefale? Var innom Delirium Café ved en tidligere anledning, men var ganske skuffet, hvertfall ut ifra det jeg hadde hørt om stedet.

 

Så litt på Ratebeer.com - places nå. Ser ut som om Delirium - Hoppy Loft er noe annerledes enn deres "vanlige" bar.

Lenke til kommentar

Humle er fint til maten. I det minste om man spiser bra julemat (les: ribbe)

Njet. IPA til pinnekjøtt og fårikål er godt, samt veldig bra til sterk krydret mat feks Mex, asiatisk indisk . Mener vi hadde samme diskusjon i fjor... Hver sin smak Sef, fjorårets høydare til ribbe var forøvrig Ægir Ylir.. Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Noen steder jeg absolutt bør sjekke ut i Brüssel? Bor ca 15-20 min unna med tog, så er lett å ta en dagstur til Brüssel.

 

Vurderte å ta en tur til Cantillon for å lære litt mer om prosessen osv. Jeg er ikke den største fan av surøl, men kan være greit å få mer info om bryggeprosessen osv.

 

Elers så har jeg drukket mye "typisk" belgisk øl, men er det plasser som har type IPA/DIPA/Imp. stout som er å anbefale? Var innom Delirium Café ved en tidligere anledning, men var ganske skuffet, hvertfall ut ifra det jeg hadde hørt om stedet.

 

Så litt på Ratebeer.com - places nå. Ser ut som om Delirium - Hoppy Loft er noe annerledes enn deres "vanlige" bar.

Jeg spurte om det samme i sommer i forbindelse med en tur dit, fikk noen gode svar av Onkel Kompost, se her og her. Jeg synes mange av stedene var verdt å dra til, men tror ikke at jeg hadde dratt til dem bare for å drikke øl om jeg måtte brukt 30-40 min i reise totalt. Da hadde jeg kombinert det med noen museums- eller restaurantbesøk.

 

Jeg var innom Cantillon, og selv om jeg ikke er veldig glad i surøl synes jeg det var den beste ølopplevelsen jeg hadde i Brüssel da jeg var der i sommer. Jeg ville absolutt tatt turen dit, men sjekk at museumet faktisk er åpent, da de brygger ølet om vinteren. Aner ikke om de har "omvisninger" mens de brygger. Skriver omvisninger i gåsetegn, fordi vi fikk utdelt en brosjyre, så kunne vi gå i bryggeriet. Personlig synes jeg det var mye bedre enn en guidet tur da man kunne gå i det tempoet man selv følte for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alkoholavgiften justeres (oppover) hvert eneste år, så det er nok en direkte sammenheng mellom hvor høy den er og hvor mye vi tjener (eventuelt reallønnsveksten).

Alkoholavgiften justeres kun for å øke inntektene. Er ingenting som sier at den må justeres hvert år eller hvor mye, eller at det må være noen korrelasjon mellom snittinntekt eller lønnsvekst.

 

De høye avgiftene på alkohol i Norge er begrunnet alkoholpolitisk, ved at de bidrar til å holde alkoholkonsumet på et lavere nivå enn hva som ville vært tilfelle med lavere avgifter, sier SIRUS-forsker Ståle Østhus.

 

 

Alkoholavgiftene økes for å holde tritt med prisstigningen. Ettersom avgiften er relatert til alkoholinnhold og ikke innkjøpspris må dette gjøres for å holde avgiften som en fast andel av totalprisen.

(om dette er riktig å gjøre eller ikke er en annen diskusjon.)

 

Jeg regner med at dette følger av "uforandret alkoholpolitikk" som er en del av regjeringens avtale med KrF og en del av arven etter AP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...