Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par kompiser av meg har satt mye øl, og det som blir infisert har altså smakt så jævlig at det ikke har vært mulig å få ned i halsen uten å fremkalle brekninger. Med det sagt, så er det på lik linje med korka vin. Smaker dritt, men likevel drikkbart uten å bli syk. I verste fall kan du bli litt dårlig i magen.

Lenke til kommentar

Gå på en surøl-smaking og lær og opplev hva spontangjæret øl er for noe. Når man har smakt seg gjennom de forskjellige variantene, så lærer man forskjell på forskjellige karakteristikker og lærer (som regel) å sette pris på det. Når man har denne bagasjen med seg så kan infiserte øl i mange tilfeller være ganske så spennende og gøyale å smake på.

Lenke til kommentar

Noen som var på What´s Brewing forrige helg? Har fått tak i billetter til ølsmaking/restefest samme sted/samme arrangør. Kort fortalt 450,- inngang, 100 plasser, smak så mye du vil til det er helt tomt! De har igjen øl fra alle bryggeriene. Så er spørsmålet, noe jeg bør prioritere å få smakt? Tenker da på noe som skiller seg ut både på smak og eksklusivitet.

 

http://olportalen.no/2014/10/25/olliste-whats-brewing/

 

Forøvrig noen få billetter igjen:

http://www.linticket.no/nylin/Tou/index.html?arr=15_8044&headerhide=on#postArrangement

Lenke til kommentar

Har Aass omdøpt sine juleøl?

 

I fjor: Aass juleøl 6,50% og Aass juleøl premium 9,00%

I år: Aass juleøl premium 6,50% og Aass juleøl vellagret 9,00%

Ja, Aass har byttet om på sine juleøl. Jeg måtte selv se flaskene på polet før jeg slapp mistanken om at det var en trykkfeil i pollistene. Jjeg kan altså bekrefte at de har byttet navn fra i fjor til i år.

Lenke til kommentar

Var der begge dagene sist helg (frivillig) og skal en tur på fredag.

 

De har ikke lagt ut hva som er igjen på fat, gikk en del på etterfesten på lørdag.

 

Om de fremdels har noe igjen kan jeg anbefale disse:

 

Lervig - Once you go black (siste fatet som eksisteres må oppleves)

Siren - Half mast (perfekt pause-IPA, 2.8 %. Lett og leskende)

Kinn - Solsnu (er på polet, men god nå mot jul)

Grünerløkka/Voss - Ut på tur (som å gå på trynet i skauen med kjeften åpen. Den mest spesielle ølen jeg smakte)

Nørrebro - Honey Oakwine Blend (miks mellom 5-årig og fersk mjød-ting)

Lenke til kommentar

Svensk juleøl er mørk lager som i Norge eller Ale, som også er mye av i Norge.

 

Har prøvd to øl til svinestek idag. Det var den ultrarimelige mørk lager Falcon Juleøl 3 til 5,4 prosent halvliter 11kr og en slottskjellarens halvliter Nisse som var en Ale også 5,3 tror jeg til 27,10svkr. Tok to porsjoner med stek må vite og var da greit med en øl til.

 

Var gode foraldel men mye mer bitre og humlede enn de søte norske juleølen.

 

Etter maten prøvde jeg en Mohawk Snowmelter winter seasonal Imperial stout til 11% og den var himla god med masse lys sjokolade, havre og kaffetoner. Til kun 32,90kr

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Der er jeg ikke enig når det gjelder dagligvarebutikker. De eksisterende butikkene og deres behandling av øl (frem til nå) har vært en god indikasjon på hvilken vei det ville gått: Mengder fremfor kvalitet og kunstig høye priser på kvalitetsvarer. (Husk at Vinmonopolet priser temmelig flatt.)

Tillatelse til spesialutsalg ville vært noe annet, men da vil en samtidig ikke få de åpningstidene du ønsker og heller ikke en så god utbredelse.

 

Sammenlikningen med dagligvarebutikker er ganske urimelig med tanke på at øl ikke er deres hovedfokus. Det blir som å bruke priser, utvalg og kompetanse på øl på en nattklubb som argument for at ølbarer burde være drevet av det offentlige. Det faktum at det i det hele tatt finnes ølbutikker i Norge i dag, er en ganske god indikasjon på at det finnes mer enn nok av entusiaster i dette landet til at vi ville fått se en eksplosjon i antall butikker av dette slaget dersom de kunne selge produkter med høyere alkoholinnhold. Jeg er overbevist om at kompetansen i disse entusiastbutikkene ville være milevis foran Vinmonopolets deltidsansatte. Det er ikke umulig at disse vil ligge noe høyere i pris enn Vinmonopolet gjør i dag, men personlig er jeg av den formening at det ikke er myndighetenes oppgave å subsidiere alkohol for ølkjennere. Således er det ett av de svakeste argumentene for opprettholdelse av det offentlige monopolet.

 

Jeg er også opptatt av effekten monopolet får for små bryggerier. For hvem er det som tjener på grensen på 4,7 %? Jo, selvsagt de store bryggeriene, som mer eller mindre utelukkende selger øl i denne styrken.

 

Nei, sammenligningen med dagligvareforretning er ikke urimelig. Disse står i dag for 99,X% av omsetningen av øl, utenom utelivsbransjen, med ABV opp til 4,7% og en solid andel av totalomsetningen av øl. De vil utvilsomt gå tungt inn om det åpnes for butikksalg av sterkere alkoholholdige varer. Dette vil føre til import av "standardøl" fra utlandet og ikke minst ferdigmiksede drinker tett oppunder den nye grensen.

 

Hvordan Vinmonopolet håndterer små bryggerier er ikke nødvendigvis en del av denne diskusjonen.

 

 

 

Lenke til kommentar

Vil ikke nedleggelsen av vinmonopolet føre til at vi får et mer kontinentalt "oppsett" på hvor(dan) alkohol selges?

Altså:

 

- Snevert utvalg sprit, vin, likør og tilnærmet samme utvalg øl i dagligvare/nærbutikker.

- Langt flere spesialforretninger, samt supermarkeder som sikter seg inn mot forskjellige kategorier. Selv i supermarkeder i utlandet har jeg sett utvalg som får polet i Vika til å se ut som en Narvesen kiosk i forhold.

 

Hva som vil skje med prisene er vel litt mer usikkert, men jeg vil vel nesten anta at for butikkene så har de kanskje mulighet til å kjøre med enda lavere priser enn vinmonopolet ettersom de drar nytte av mersalget lave alkoholpriser og flere kunder i butikken fører med seg.

 

Ren synsing, men jeg syns det virker som at nordmenn er i ferd med å få en mye mer kontinental drikkekultur der interessen for å finne gode varer har blitt mye høyere, samt at vi drikker oftere, men i mindre mengder, enn før. Det burde jo i teorien åpne for at det er mer liv laga for spesialforretninger, og at alle utsalg bør etterstrebe et godt utvalg.

 

Spesialforretninger i utlandet er dyrere enn supermarkedene, men så er jo betjeningen og kundeopplevelsen til gjengjeld en helt annen enn vi får på polet i Norge.

Lenke til kommentar

 

 

Der er jeg ikke enig når det gjelder dagligvarebutikker. De eksisterende butikkene og deres behandling av øl (frem til nå) har vært en god indikasjon på hvilken vei det ville gått: Mengder fremfor kvalitet og kunstig høye priser på kvalitetsvarer. (Husk at Vinmonopolet priser temmelig flatt.)

Tillatelse til spesialutsalg ville vært noe annet, men da vil en samtidig ikke få de åpningstidene du ønsker og heller ikke en så god utbredelse.

 

Sammenlikningen med dagligvarebutikker er ganske urimelig med tanke på at øl ikke er deres hovedfokus. Det blir som å bruke priser, utvalg og kompetanse på øl på en nattklubb som argument for at ølbarer burde være drevet av det offentlige. Det faktum at det i det hele tatt finnes ølbutikker i Norge i dag, er en ganske god indikasjon på at det finnes mer enn nok av entusiaster i dette landet til at vi ville fått se en eksplosjon i antall butikker av dette slaget dersom de kunne selge produkter med høyere alkoholinnhold. Jeg er overbevist om at kompetansen i disse entusiastbutikkene ville være milevis foran Vinmonopolets deltidsansatte. Det er ikke umulig at disse vil ligge noe høyere i pris enn Vinmonopolet gjør i dag, men personlig er jeg av den formening at det ikke er myndighetenes oppgave å subsidiere alkohol for ølkjennere. Således er det ett av de svakeste argumentene for opprettholdelse av det offentlige monopolet.

 

Jeg er også opptatt av effekten monopolet får for små bryggerier. For hvem er det som tjener på grensen på 4,7 %? Jo, selvsagt de store bryggeriene, som mer eller mindre utelukkende selger øl i denne styrken.

 

Nei, sammenligningen med dagligvareforretning er ikke urimelig. Disse står i dag for 99,X% av omsetningen av øl, utenom utelivsbransjen, med ABV opp til 4,7% og en solid andel av totalomsetningen av øl. De vil utvilsomt gå tungt inn om det åpnes for butikksalg av sterkere alkoholholdige varer. Dette vil føre til import av "standardøl" fra utlandet og ikke minst ferdigmiksede drinker tett oppunder den nye grensen.

 

Hvordan Vinmonopolet håndterer små bryggerier er ikke nødvendigvis en del av denne diskusjonen.

 

Du påpeker hvertfall selv at det er et marked for spesialforretninger, da du absolutt ikke vil at dette skal gå via dagligvarebutikkene. Jeg har vært i spesialforretninger utenlands som skilter med langt høyere utvalg enn vinmonopolet.

Lenke til kommentar

I Danmark er det iaf snevert i hyllene. Juuls som er størst har feks veldig få Cognac men snevert utvalg av noen overdyre produsenter. Lite basisutvalg og mest for folk med god råd. Ølet er også dyrere enn feks Sverige, men nivået er høyt på linje med Norge. Mikeller er spesielt gode men holder en knapp på de norske bryggeriene..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt relatert her men ville bare høre:

 

Var på en Coop Marked butikk og skulle handle litt øl i dag, men fant ut at den ene typen jeg ville ha var utgått på dato i Oktober, en liten måned siden.

Var mange 6 pakker med disse og alle så ut til og ha gått ut på dato rundt samme tid.

 

Nå sa ikke jeg noe og kjøpte ikke den, men hva skjer med disse? Blir dem bare fjernet? Kunne jeg fått dem med meg?

Lenke til kommentar

Vil tro at de blir fjernet så snart noen gir butikken beskjed på dette. Det er vel gjerne også "vanlig" industripils. Denne utvikler seg som kjent ikke (siden det ikke er så utrolig mange aktive mikroorganismer igjen) og kan derfor ikke "lagres" for å på den måten få mer smak. Men dette blir bare spekulasjoner (og kanskje også spekulasjer) fra min side.

Lenke til kommentar

Butikkene har ikke lov å gi bort alkohol som er gått ut på dato. Grønnsaker og andre ting går fint, men alkohol har egne regler. Alkohol som har gått ut på dato skal destrueres eller sendes tilbake til produsent etter reglementet, men mange butikker gir blaffen og håper at kundene ikke legger merke til det. Vanlig pils blir bare litt mattere i smaken, og de fleste kundene vil ikke legge merke til det. Du blir jo full av det, så om du ikke bryr deg om smaken og har allerede kjøpt det så er det bare å drikke. Jeg smakte en gang på noe øl som hadde blitt stående ett år over datoen sin, og det var virkelig matt og flau smak på det. Men likevel ikke farlig og alkoholen forsvinner jo ikke så...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...