Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På meg ble det:

-2 haandbryggeriet bestefar

-2 haandbryggeriet nissefar

-2 haandbryggeriet nissemor

-2 Ringnes julebokk

-1 nøgne ø god jul

-1 nøgne ø special holiday ale

-3 Austmann stille natt

-3 kinn tomasmesse

- 2 danske madammen kjøpte

 

Har igjen fra i fjor

- haandbryggeriet bestefar

- haandbryggeriet nissefar

- ægir ylir

- Ringnes julebokk

 

Noe mer jeg bør kjøpe? berentsen juleavec? Noen utenlandske.

 

Edit: mye rart

 

 

Hansa JuleALE.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Jeg spurte om det samme i sommer i forbindelse med en tur dit, fikk noen gode svar av Onkel Kompost, se her og her. Jeg synes mange av stedene var verdt å dra til, men tror ikke at jeg hadde dratt til dem bare for å drikke øl om jeg måtte brukt 30-40 min i reise totalt. Da hadde jeg kombinert det med noen museums- eller restaurantbesøk.

 

Jeg var innom Cantillon, og selv om jeg ikke er veldig glad i surøl synes jeg det var den beste ølopplevelsen jeg hadde i Brüssel da jeg var der i sommer. Jeg ville absolutt tatt turen dit, men sjekk at museumet faktisk er åpent, da de brygger ølet om vinteren. Aner ikke om de har "omvisninger" mens de brygger. Skriver omvisninger i gåsetegn, fordi vi fikk utdelt en brosjyre, så kunne vi gå i bryggeriet. Personlig synes jeg det var mye bedre enn en guidet tur da man kunne gå i det tempoet man selv følte for.

 

 

Om man som meg bodde rundt Waterloo var det greit å ta toget inn til Brussel, drikke noe øl og ta et tog tilbake igjen kl 23.00 et sted. Drosjebil ble ofte en 50-60 euro. Om du vil ha omvisning på et bryggeri så vet jeg at i Brugge kan man få gå en tur på Huisbrouwerij De Halve Maan, de som lager Brugse Zot. Du får ikke se så mye av selve prosessen, men det er en del interessant en kan bli fortalt der. Og så har de et siste rom der de samler tomme ølbokser fra alle steder i verden. De har en Ringnes-boks der. En dagstur til Brugge kan anbefales. Gent ville vært enda bedre, men der er jeg usikker på om det er noen bryggeri en kan stikke innom for å kikke.

 

Hansa JuleALE.

 

 

Har Hansa tatt helt av med overgjærede øltyper? JuleAle også? Kunne vært interessant å få få se og smake på den for å se i hvilken juleøltradisjon de har lagt seg.

Lenke til kommentar

 

Hansa JuleALE.

 

 

Har Hansa tatt helt av med overgjærede øltyper? JuleAle også? Kunne vært interessant å få få se og smake på den for å se i hvilken juleøltradisjon de har lagt seg.

 

 

Det er i alle fall belgisk gjær som gir ølet særpreg.

Sitter på litt mer info og kommer til å lage en liten sak på Ølportalen på denne.

 

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Nå er ikke dette en politisk tråd, men bare nevner det. Den norske modellen med føringer på politikk og regler sitter godt. Vi har et blåttblått styre nå. Første i sitt slag etter krigen, men alkoholavgiftene med FrP i styre går faktisk opp.

Ikke mye jeg er enig med akkurat FrP på, men jeg er for mer liberal politikk også rundt alkohol og en rekke andre ting.

Var det noen ekstra liter for de som ikke handler tobakk på taxfree???

Bompenger blir det mer av og folk har like mye eller mer skatt og trygd.

Vi ser at det ligger føringer i politikken...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Var det noen ekstra liter for de som ikke handler tobakk på taxfree???

 

Dummeste som har vært gjort i alkoholsammenheng på lenge. Både for dem som ønsker lavere avgifter og for dem som ønsker begrensning. Det gir alibi for "å ha gjort noe", men minimal innvirkning på "folk flest". Samtidig svekker det Vinmonopolets stilling og garanterer at avgiftene ikke blir satt ned med det første.

Men FrP måtte vel ha gjennom en signalsak.

 

En meningsmåling viste da også nylig at folk heller ville hatt lavere avgifter her hjemme enn større tax-free kvoter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i alle fall belgisk gjær som gir ølet særpreg.

Sitter på litt mer info og kommer til å lage en liten sak på Ølportalen på denne.

 

 

 

Spennende. Du får holde meg oppdatert da. Lurte på om det kunne være at de hadde falt for fristelsen til å lage en belgisk type juleøl, altså en lys, krydret variant med et uanstendig alkoholinnhold. For på den måten å holde separat det folk forventer at en Hansa juleøl og en "juleale"

Lenke til kommentar

 

Det er i alle fall belgisk gjær som gir ølet særpreg.

Sitter på litt mer info og kommer til å lage en liten sak på Ølportalen på denne.

 

 

 

Spennende. Du får holde meg oppdatert da. Lurte på om det kunne være at de hadde falt for fristelsen til å lage en belgisk type juleøl, altså en lys, krydret variant med et uanstendig alkoholinnhold. For på den måten å holde separat det folk forventer at en Hansa juleøl og en "juleale"

 

Oppdatert holder du deg på Ølportalen.

Lyst er det ikke. Det er laget som et motstykke til Ringnes Julebokk og jeg mener de har lykkes bra, men det vil nok ta et år og to før det er like etablert.

 

Jeg ser faren for forvirring mellom Juleøl og Juleøl. Husker faktisk ikke hvilke flasker juleølet kommer i i år, men alen kommer i alle fall i longneck-flasker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Drikker IPA hele året jeg.

 

Når kommer forresten juleølet i butikkene?

Etter slippet 30/10.

 

 

Gjelder det dagligvaren også? Jeg har ikke sett i lokalbutikkene, men på et kjøpesenter i nærheten var det ikke en eneste sort juleøl å oppdrive på lørdag, hverken på vinmonopolet eller meny butikken som lå rett ved.

Lenke til kommentar

 

 

Drikker IPA hele året jeg.

 

Når kommer forresten juleølet i butikkene?

Etter slippet 30/10.

 

 

Gjelder det dagligvaren også? Jeg har ikke sett i lokalbutikkene, men på et kjøpesenter i nærheten var det ikke en eneste sort juleøl å oppdrive på lørdag, hverken på vinmonopolet eller meny butikken som lå rett ved.

 

Bryggeriene prøver å få det til å gjelde butikkene og, men jeg har observert at ikke alle følger dette.

Det skal uansett være tilgjengelig i butikkene nå - om de har bestilt inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

*znip*

Jeg spurte om det samme i sommer i forbindelse med en tur dit, fikk noen gode svar av Onkel Kompost, se her og her. Jeg synes mange av stedene var verdt å dra til, men tror ikke at jeg hadde dratt til dem bare for å drikke øl om jeg måtte brukt 30-40 min i reise totalt. Da hadde jeg kombinert det med noen museums- eller restaurantbesøk.

 

Jeg var innom Cantillon, og selv om jeg ikke er veldig glad i surøl synes jeg det var den beste ølopplevelsen jeg hadde i Brüssel da jeg var der i sommer. Jeg ville absolutt tatt turen dit, men sjekk at museumet faktisk er åpent, da de brygger ølet om vinteren. Aner ikke om de har "omvisninger" mens de brygger. Skriver omvisninger i gåsetegn, fordi vi fikk utdelt en brosjyre, så kunne vi gå i bryggeriet. Personlig synes jeg det var mye bedre enn en guidet tur da man kunne gå i det tempoet man selv følte for.

 

 

Takk til både deg og Onkel Kompost for svar. :)

 

Skal sannsynligvis en tur til Brüssel i morgen. Ringte Cantillon nå og de er desverre stengt i morgen pga. Armistice Day. Så kun et annet bryggeri på listen (på Ratebeer.com) i Brüssel og de hadde kun omvisning for grupper på 15 personer og større.

 

Får se litt hvordan programmet blir nå da...

Lenke til kommentar

 

Var det noen ekstra liter for de som ikke handler tobakk på taxfree???

 

Dummeste som har vært gjort i alkoholsammenheng på lenge. Både for dem som ønsker lavere avgifter og for dem som ønsker begrensning. Det gir alibi for "å ha gjort noe", men minimal innvirkning på "folk flest". Samtidig svekker det Vinmonopolets stilling og garanterer at avgiftene ikke blir satt ned med det første.

Men FrP måtte vel ha gjennom en signalsak.

 

En meningsmåling viste da også nylig at folk heller ville hatt lavere avgifter her hjemme enn større tax-free kvoter.

 

 

http://e24.no/makro-og-politikk/hareide-vil-la-vinmonopolet-overta-taxfreesalget/23228404

 

"KrF-leder Knut Arild Hareide måtte finne seg i at regjeringen øker taxfreekvoten med hjelp fra Venstre. Nå kommer mottrekket: Han vil la Vinmonopolet overta salget."

 

Dette synes jeg høres ut som en god ide. Det vil styrke posisjonen til Vinmonopolet og på sikt kanskje føre til billigere varer.

 

På grunn av økt kvote har salget på polet gått ned rundt 3%.

Lenke til kommentar

 

http://e24.no/makro-og-politikk/hareide-vil-la-vinmonopolet-overta-taxfreesalget/23228404

 

"KrF-leder Knut Arild Hareide måtte finne seg i at regjeringen øker taxfreekvoten med hjelp fra Venstre. Nå kommer mottrekket: Han vil la Vinmonopolet overta salget."

 

 

For ikke snakke om at det antageligvis ville vært svært positivt med tanke på utvalg i øl, noe som idag er svært dårlig.

Lenke til kommentar

 

 

http://e24.no/makro-og-politikk/hareide-vil-la-vinmonopolet-overta-taxfreesalget/23228404

 

"KrF-leder Knut Arild Hareide måtte finne seg i at regjeringen øker taxfreekvoten med hjelp fra Venstre. Nå kommer mottrekket: Han vil la Vinmonopolet overta salget."

 

 

For ikke snakke om at det antageligvis ville vært svært positivt med tanke på utvalg i øl, noe som idag er svært dårlig.

 

Dårlig utvalg på Taxfree eller polet? Utvalget av både øl og vin er vel ganske slapt hos Heinemann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...